9 травня виповнилося 40 років з дня смерті визначного українсько-американського дизайнера Нуді Кона, киянина, який одягав американських зірок у пишні та яскраві вбрання зі стразами. Серед його клієнтів були, зокрема, Елвіс Преслі, Джон Вейн, Джон Леннон, Шер, Елтон Джон, Рональд Рейґан, гурт ZZ Top і багато інших.
Справжнє ім’я Нуді Кона — Нута Котляренко. Він народився 1902 року в Києві в єврейській родині, і 1913-го його разом з братом Юлієм батьки, рятуючи хлопців від погромів, відправили до Америки. Життя в США на початку було не дуже привітним, а тоді ще й сталася Велика депресія. Тож Нута підпрацьовував, де тільки можна — від чистильника взуття до помічника відомого грабіжника банків Чарльза «Красунчика» Флойда. Спочатку Нуді Кон (як його записала, видаючи документи, американська прикордонна служба) хотів бути чоботарем, як і його батько, але швидко зрозумів, що більше заробити можна, шиючи одяг для естрадних виконавців. Тож у своєму першому магазині в Нью-Йорку він разом з дружиною Гелен «Боббі» Крюґер продавав зроблену на замовлення сценічну білизну для танцівниць.
Утім, свою справжню стезю він знайшов 1947 року, коли разом із сім’єю переїхав до Каліфорнії. Там Нуді вмовив свого друга, співака-початківця Текса Вільямса, продати на аукціоні коня, щоб за ці гроші купити для нього вживану швейну машинку за $150 в обмін на одяг, який він же обіцяв зшити для друга. Саме тоді Нуді Кон і почав експериментувати з прикрасами, першим надумавши оздоблювати вбрання стразами.
Його онука Джеймі так про нього казала: «З’явився хлопець, який змусив ковбоїв-мачо в середині ХХ століття вдягатися в епатажні стрази й вишивку… Це було якесь шаленство — абсолютно красиво, але повне божевілля. Ми любимо повторювати, що Нуді був Королем Цяцьок».
Та стрази — то був лише початок, а точніше — основа, бо Нуді Кон почав експериментувати з кольорами й візерунками, додаючи то декоративні фургони, то кактуси, то листки марихуани, то оголених дівчат, то НЛО, то орла в кольорах американського прапора (як Джонні Кешу), то вишиті ноти (як на білому вбранні зірки кантрі Генка Вільямса). Це був кітч, але натхненний, і Нуді знав, кого він може ним зацікавити. Недарма один з його відомих образів критик Guardian Джон Робінсон назвав «стеля Сикстинської капели в ковбойському вбранні». І невдовзі до Нуді Кона почали звертатися зірки першого ряду, щоб зробити епатажний костюм для фотосесії чи виступу. Так, коли Елвісу Преслі захотілося кардинально змінити імідж, він за $10 тисяч (натепер це еквівалентно десь $85 тисячам) замовив золоте вбрання в Кона, у якому й знявся для обкладинки свого альбому «50 мільйонів фанатів Елвіса не можуть помилятися» (1959).
Крім того, Нуді виявився ще й генієм маркетингу, який був не тільки ходячою рекламою своїх екстравагантних костюмів, а й міг приголомшити обивателів також своєю екстравагантною поведінкою. А ще нерідко до свого дорогого вбрання він взував старі, потерті й часто різнорозмірні черевики як пам’ять про родинну справу та про своє бідне емігрантське юнацтво.
Згодом дизайнер розширив поле своєї діяльності й зацікавився автівками. Його найвідоміший проєкт — «Нуді Мобіль», серія з вісімнадцяти кабріолетів Cadillac: приладова панель прикрашена срібними доларами, роги буйвола на капоті, замість дверних ручок — пістолети, заднє сидіння у формі сідла.
Звісно, такий шик водночас ставав і об’єктом для пародій та висміювання, утім, це лише додатково працювала на успіх імперії Нуді Кона, адже пародіювати можна лише те, що має впізнаваний усіма стиль.
На його поховання завітало понад 800 друзів, і всі вони були одягнені в його незабутні костюми, що натоді стали асоціюватися з культовим американським образом — яскравий високий вестерн-стиль. Та на цьому пишнобарвна слава Нуді аж ніяк не завершилася, адже й нині вбранням його марки та подібними на неї фасонами цікавляться навіть такі різні виконавці, як репер Lil Nas X і співачка Тейлор Свіфт. Красиво жити не заборонити, а стильно жити тим паче, ще й коли до цього стилю доклав руку український геній.