Спроби "Укрзалізниці" зупинити падіння транзитних залізничних вантажоперевезень не завершились успіхом: минулого року транзит склав лише 40% від потенціалу залізниць країни, пише "КоммерсантЪ-Украина".
"Укрзалізниця" і вантажовідправники звинувачують у цьому органи контролю, які істотно збільшили час затримки вантажів на митниці. Проте на думку експертів, основна причина падіння – цілеспрямована політика Російської Федерації щодо переведення своїх вантажів у російські порти.
Найбільше падіння обсягів перевалки транзитних вантажів спостерігається у морських торговельних портах "Одеса" і "Південний" – на 6 млн т, до 33,8 млн т.
Начальник порту "Південний" Юрій Васьков пояснив: скорочення транзиту зумовлене насамперед зниженням понад 3 млн т обсягу поставок казахської нафти, яка досі експортувалася через Україну, а тепер – російським портом «Тамань».
Директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк вважає: обсяги транзиту знижуються не тільки через російській стратегії, але й з причини неконкурентних тарифів "Укрзалізниці".
"Для порівняння: вартість перевантаження тонни вугілля в балтійських портах на $ 5 нижчий, ніж у "Південному". Не дивно, що російські вантажовідправники вибирають порти країн Балтії", – коментує Вовк.
6 лютого проблема падіння транзиту обговорювали на спеціальній нараді залізничників, портовиків, контролюючих органів, вантажовідправників, операторів та керівництва Мінінфраструктури.
Заступник гендиректора "Укрзалізниці" Петро Науменко вважає, що залучити додаткові транзитні вантажі можна, скоротивши їхні затримки на прикордонних станціях.
Водночас заступник директора департаменту організації митного контролю Держмитниці Анатолій Сербайло заявив: кількість дозвільних документів вже скоротилася удвічі.
"До набрання чинності нової редакції Митного кодексу влітку 2012 року було необхідно 69 дозвільних документів, а сьогодні – лише 39", – зазначив він.
За його словами, Держмитниця йде до електронного документообігу, що дозволить скоротити час проходження і оформлення вантажів.
Як повідомлялось, вже на початку 2012 року міжнародні перевізники пішли в обхід Одеського та Іллічівського портів, а транзитні перевезення в Україні скоротилися.
Нагадаємо, водночас транзит російського газу через Україну до ЄС минулого року скоротився удвічі.