Україна догралася в «халяву»…

Суспільство
28 Травня 2013, 13:12

Офіційний переклад обґрунтування рішення щодо включення нашої країни до Priority Watch List (Звіт 301) стверджує, що погіршення ситуації з належним захистом авторського права та суміжних прав в Україні сталося насамперед внаслідок непрозорої діяльності організацій колективного управління зі збору винагороди (роялті), засилля інтернет-піратства та використання неліцензійного програмного забезпечення.

Україна – єдина країна у світі, яка отримала такий статус за останні 11 років. Присвоєння статусу пірата запускає процес перегляду адекватності доступу країни до режиму генералізованої системи преференцій (безмитне ввезення певних товарів), а також додаткових економічних санкцій.

Ситуація дістала бурхливу реакцію з боку творчої громадськості України, зокрема авторів, виконавців, рекордингових компаній), музичних експертів та спеціалістів із захисту інтелектуальної власності. Виконавчий віце-президент Американської асоціації рекордингової індустрії (RIAA) Ніл Туркевиц прокоментував рішення США щодо застосування економічних санкцій так: «…Попри те, що важливі проблеми, пов'язані із захистом інтелектуальної власності, є в кожній державі, Україна змогла виокремитися, по суті, кинувши все на те, як буде. Втілення обіцяних реформ із модернізації правового середовища досі перебуває у глухому куті. Інтернет-піратство залишається практично поза увагою, що дає змогу таким великим піратським сайтам, як ex.ua, працювати без перешкод. Організації колективного управління, уповноважені правовласниками, втратили свою державну акредитацію, що призвело до плутанини на ринку і втрат прибутків. Ми сподіваємося, що уряд України вживатиме термінові заходи, спрямовані на вирішення цих питань, перш ніж буде запроваджено санкції».

Українські фахівці, автори та виконавці також занепокоєні ситуацією навколо захисту інтелектуальної власності в Україні.

 Дмитро Прикордонний, Коаліція виконавців і продюсерів України: «Звісно, дуже неприємно те, що нам з-за кордону вказують на місцеві проблеми, з якими стикається щодня кожен український артист. Але якщо українська влада не дослухається до вітчизняної творчої спільноти, то, сподіваємося, почує голос спільноти міжнародної. Тим більше, що обґрунтування свого рішення уряд США надав чітке – хаос у колективному управлінні музичними правами (про це наша організація говорила давно і неодноразово), а також засилля інтернет-піратства, яке просто не дає жодного шансу розвинути цифрову дистрибуцію в Україні».

 

Юрій Рибчинський: «США абсолютно справедливо називають Україну піратською країною. Зі свого досвіду можу сказати, що такого масштабу немає ніде у світі. Візьмемо, наприклад, сферу радіо й телебачення. У Росії, до речі, для того щоб використати мою пісню, радіостанція/тв-канал безпосередньо звертаються до мене та сплачують авторську винагороду за публічне сповіщення. Натомість в Україні я не раз помічав незаконне використання своїх пісень, хоча ніхто мого дозволу не запитував. І це непоодинокі випадки обкрадання українських авторів. Це також піратство, внаслідок чого автор зазнає величезних збитків. Україні просто необхідна централізована організація колективного управління, що сумлінно виплачуватиме винагороду. А у зв’язку із безладом у цій сфері гроші зникають у невідомому напрямку».

Руслана Лижичко: «Наші слухачі не виховані так, щоби платити за музику. Адже насамперед це є питання виховання. В нашій країні питання захисту авторських прав дуже довго стояло в черзі, оскільки не було пріоритетним. Нині лише один із 500 українців заплатить долар за пісню. Решта 499 обере безкоштовне, піратське використання. Доки питання авторських прав чекало своєї черги на вирішення, пірати збудували цілу монополію, яку знищити тепер практично неможливо. А змінити звичку користувачів платити за музику можна лише за кілька поколінь, якщо від сьогодні ми почнемо навчати своїх дітей цінити інтелектуальну власність так само, як те, що не можна брати речі з полиць магазину просто так. Піратство розвивається й існує не тому, що зростає кількість самих піратів, а тому, що у них стає більше споживачів. Отже, насамперед слід змінити мислення і ставлення до музики у нашого слухача».

Сергій Присяжний, гурт «Мотор’ролла»: «Нам шкода, коли справи в нашій країні робляться так «криво», що їх помічають з-за океану. Насправді таке недбале ставлення до прав творців сильніше б'є по українських авторах і виконавцях. Ми не в змозі змагатися з піратськими, а отже, дармовими, західними чи східними музичними творіннями. Тому менше нових українських записів, менше нової української музики навколо. Сім – вісім років тому, коли наші видавці працювали з Українською лігою музичних прав, ми знаходили інвестиції під свою музику, позаяк була перспектива побудови правильної системи зборів за будь-яке використання наших записів. А останні два роки лише й чуємо про постійні проблеми в системі колективного управління, видавці перестали заробляти і вже не вкладають у нові записи музики і кліпів».

 

Вадим Красноокий, гурт «Mad Heads XL»: «Звичайно, я активно користуюся піратським контентом, так само, як і всі наші громадяни. Разом з тим, як і всі українські артисти, я не маю жодної фінансової винагороди за використання наших записів, тому що вони вільно поширюються інтернетом. Ми живемо в піратській країні за піратськими законами, і це стосується всіх сфер життя, а не лише інтелектуальної власності. Далі перед нами два шляхи: або почати змінювати правила нашого життя в бік стандартів цивілізованих країн, або замінити національний прапор України на «веселого Роджера» і жити собі далі піратським життям в умовах міжнародної ізоляції».

 

Довідка:

Торговельне представництво США (USTR) – американське урядове агентство, що займається розробкою торговельного законодавства та координацією зовнішньоторговельної політики. Ця установа щороку складає спеціальний звіт про стан справ із захистом авторських прав у всьому світі, а також список країн із найгіршими умовами для захисту інтелектуальної власності. Включення до списку не тягне за собою прямих санкцій, але може стати підставою для перегляду міждержавних угод і скасування преференцій у торгівлі.

Спеціальний звіт 301 випускає Торгове представництво США щороку, починаючи з 1989-го. У звіті USTR називає країни, які, як вважають у США, не забезпечують «адекватного й ефективного» захисту прав на інтелектуальну власність, зокрема патенти, товарні знаки й авторські права американських компаній.

Американська асоціація рекордингової індустрії (RIAA) – асоціація, яка представляє інтереси звукозаписувальної індустрії США, керує питаннями ліцензування та авторських винагород у музичній сфері.