Ірландська авіакомпанія-лоукостер Ryanair не змогла домовитись з міжнародним аеропортом "Бориспіль" і заявила, що йде з українського ринку, так і не розпочавши польоти. Міністерство інфраструктури звинуватило в зриві угоди "Бориспіль" і лобізм "Міжнародних авіаліній України". Гендиректор аеропорту Павло Рябікін в свою чергу заявив, що деякі умови Ryanair не тільки неприйнятні, а ще й незаконні. Однак це не перший випадок, коли авіакомпанія, демонструючи свою непоступливість, відмовлялася йти на компроміси.
В очікуванні недорогих перельотів
Ще у березні 2017 року лоукост Ryanair підписав з угоду із Міністерством інфраструктури, посадовими особами аеропорту "Бориспіль" та чинним генеральним директором аеропорту Павлом Рябікіним. Авіакомпанія оголосила про плани відкрити чотири нові маршрути з Києва до країн Європи, а також запустити рейси зі Львова у сім європейських міст. Планувалось, що авіакомпанія розпочне роботу в Україні вже з осені.
За словами міністра інфраструктури Володимира Омеляна, переговори з представниками найбільшої європейської лоукост-авіакомпанії тривали понад п'ять років. Тепер, з його слів, завдання керівництва аеропортів Києва та Львова полягає у тому, щоб створити належні умови не тільки для Ryanair, а й для інших лоукост-авіакомпаній, які прийдуть слідом. "Людей не цікавить процес – їм важливий результат. Міністерство виконало 90% всієї роботи, аеропорти мають виконати свої 10%", – говорилось у повідомленні Мінінфраструктури.
Омелян тоді також підкреслював, що залучення лоукост-авіакомпаній – важливий крок до створення конкуренції на ринку авіаперевезень, яка має дати пасажирам більший вибір та комфорт за меншу ціну.
Вимоги Ryanair
Домовленість зі львівським аеропортом була досягнута швидко і без проблем, а ось з київськими аеропортами все виявилося не так просто. Аеропорт "Київ" призупинив переговори з лоукостером ще в квітні через завищені вимоги компанії, як заявили у Жулянах. Ті ж проблеми виникли і з "Борисполем". Наріжним каменем були високі аеропортові збори. Тому Міністерство інфраструктури України знизило збір за обслуговування пасажирів у "Борисполі" майже на чверть – до $13.
На початку липня генеральний директор "Борисполя" Павло Рябікін повідомив, що київський аеропорт зі свого боку підписав з Ryanair договір про співпрацю. Але, за його словами, не всі побажання компанії були відображені в підписаному контракті.
Згодом на спеціально зібраній прес-конференції Рябікін заявив, що він не має наміру підписувати договір з Ryanair, поки не будуть зняті всі розбіжності в пунктах договору. За його словами, вимоги, висунуті ірландцями, є незаконними і привели б до збитків для аеропорту в розмірі 2 млрд гривень на рік.
"Перше: вони вимагають, щоб спірні питання вирішувалися в Лондонському арбітражі із застосуванням лондонського права. Ми ж наполягаємо, що питання повинні вирішуватися в судовому порядку в українських інстанціях", – сказав Рябикин. Серед інших, з його слів, вимог – безкоштовна аеронавігація, безкоштовні стійки реєстрації, стоянки таксі, площі під рекламу, офіси продажу квитків, 60 днів кредитування з боку аеропорту і виплата 35% прибутку від діяльності магазинів duty free та закріплення пасажирського збору в сумі $7,5 на 5 років.
Лоукостер пішов, так і не прийшовши
Тому за два місяці до початку виконання рейсів в Україну Ryanair заявив, що у нього не має іншого вибору, окрім скасувати планований прихід до України. "Ми скасували запланований прихід до України після невиконання київським аеропортом угоди, яку підписали у березні цього року", – мовиться у заяві Ryanair.
В авіакомпанії заявили, що аеропорт "Бориспіль" захищав авіакомпанії з високими тарифами і позбавив українських пасажирів доступу до дешевих авіаперельотів.
У свою чергу, міністр інфраструктури Володимир Омелян безпосередньо звинуватив "Бориспіль" і авіакомпанію МАУ в саботажі угоди з ірландським лоукостером. "З першого дня було чітко зрозуміло, що йде повний зрив і саботаж угоди. Я сподівався, що пан Рябікін прислухається не тільки до пана Майберга чи Коломойського, а вирішить прислухатися до керівництва країни", – сказав Омелян. Також згодом Омелян заявив, що ініціюватиме звільнення керівника аеропорту "Бориспіль".
Гендиректор львівського аеропорту Тетяна Романовська стала на сторону міністерства. Вона не хоче втрачати Ryanair, адже зараз аеропорт не завантажений, а візит лоукостера дав би імпульс збільшенню пасажиропотоку. "Керівник аеропорту "Бориспіль", отримавши такі карти в руки …. маючи шанс з нічого зробити щось і … просто вирішує – нікому не треба додаткових коштів, пасажирів, рейсів, заробітків… який там фінплан. Пасажир Ryanair у 2017 має бути понад план. А на наступний рік плановий пасажиропотік вже був озвучений. "Бориспіль" має додаткову порожню інфраструктуру терміналу "F" і "В" саме для лоукостів. Shame on them", – обурилась Романовська.
- Читайте також: Wizz Air знизив тарифи на скасовані рейси Ryanair
Однак це не перший випадок, коли Ryanair йде з ринку, коли її не влаштовує податкова політика. Варто згадати скандал з відмовою лоукостера базуватися в аеропорту Копенгагена. Данські профспілки пілотів і членів екіпажу добивалися поліпшення умов праці, але лоукостер просто переніс своє представництво. У 2016 році Ryanair попрощалася з аеропортом в Осло через введення нового податку. Прем'єр-міністр Норвегії Ерна Сульберг заявила, що уряд не може дозволити авіакомпанії, "яка вже тиснула на низку країн", визначати податкову політику.
Ірландський лоукостер завжди відрізнявся агресивною поведінкою на ринку і принциповою позицією. Авіаперевізника регулярно критикують уряди і компанії, які не згодні з її вимогами, та у більшості випадків Ryanair вдавалося домовитися.