Угорська кінореволюція

Культура
16 Травня 2013, 18:18

З погляду поціновувача кіножанр, обраний для цього заходу, є доволі незвичним, бо відразу орієнтує на «драматургічну легкість», певну розвагу. Утім, саме така добірка відоб­ражає нинішню концепцію кінематографа Угорщини. Адже тамтешнє кіно протягом тривалого часу мало визначення «важке», «інтелектуальне», «серйозне», що врешті у 1980–1990-х роках призвело до певної стагнації; угорський глядач перестав цікавитися фільмами своєї країни. Тому перехід на легкі жанри став виходом із катастрофічної ситуації. Поза сумнівом, це не означає, що кіномистецтво в Угорщині зникло, що красномовно підтверджують торішній «Срібний ведмідь» Берлінського кінофестивалю за стрічку «Просто вітер» Бенедека Фліґауфа, а особливо Гран-прі того-таки Берлінале, тільки вже 2011 року за «Туринського коня» Бела Тарра. Проте епічне кіно, яким славилася ця країна, відійшло в минуле (черговим доказом чого є красивий, але безхребетний фільм словацького режисера Юрая Якубіско «Кривава графиня – Баторі»).

Більшість українців старшого покоління мають пам’ятати угорське кіно 1960–1980-х років здебільшого за роботами режисерів Іштвана Сабо та Міклоша Янчо. Наприкінці 1980-х, у передчутті розпаду Союзу, перед глядачем відеосалонів постала голлівудська фігура з угорським корінням – Ендрю Вайна, кмітливий продюсер авантюрного складу, за участю якого виникли й блокбастери, подібні до «Рембо» та «Термінатора», й інтелектуальні вершини на зразок «Ніксона» Олівера Стоуна й «Серця ангела» Алана Паркера. Саме він 2011-го на спеціальне запрошення уряду Угорщини очолив урядову комісію з питань кіно. Фактично на нього поклали відповідальність за розвиток нового кінематографа в країні. І перше, що він створив, – систему виділення державою грантів на препродакшн та виробництво, підсиливши це підтримкою дистрибуції фільмів за кордоном (схожа схема діє у Франції й Польщі). Зміна орієнтації фінансування вивела угорське кіно з кризи, до якої, зокрема, призвело розкрадання грошей тамтешнього кінофонду. Але вже 2012 року виник новий скандал, спричинений заявою згаданого вище метра Бела Тарра, який звинуватив Вайну в будівництві кіносистеми під себе. Утім, самотужки, без підтримки уряду й парламенту, голлівудський продюсер угорського походження не зміг би втілити в життя глобальні пертурбації: у 2012-му було ухвалено новий закон про кінематографію, згідно з яким 80% доходу від національної лотереї спрямовувалося на фінансування кіногалузі. Зараз в Угорщині випускається до трьох десятків повнометражних стрічок на рік (плюс короткий метр і цифрова анімація) з максимальним бюджетом €535 тис. Щоправда, фільми IV фестивалю «Сучасне кіно Угорщини» переважно створені коштом приватних інвесторів до змін, запущених Ендрю Вайною.