Документ розроблявся Національною академією педагогічних наук (НАПН) і з червня перебував на етапі громадського обговорення, пише "Коммерсантъ Украина".
"Міністерство вводитиме концепцію в дію наказами та нормативними актами. А школи почнуть підключатися (до її реалізації – Ред.) по мірі готовності з наступного навчального року (2014-2015 – Ред.)", – заявив один з авторів документа, віце-президент академії Володимир Луговий.
Згідно з документом, при переході в 10-й клас учням належить вибрати профіль подальшого навчання.
Для цього буде введено чотири спеціалізації: природознавство, математика, українська філологія та іноземні мови. Так передбачається готувати дітей до майбутньої професійної діяльності.
Незалежно від обраного профілю, всі школярі вивчатимуть шість базових предметів – українська мова та літературу, іноземну мову, історію України та всесвітню історію, математику, природознавство, фізичну культуру. На їхнє вивчення відводиться по три години на тиждень. Слід зазначити, що зараз базових предметів налічується 15.
Решта дисципліни будуть вивчатися поглиблено – по 5-10 год. на тиждень. Наприклад, природознавчий профіль увазі поглиблене вивчення астрономії, біології, географії, екології, фізики та хімії; математичний – алгебри і геометрії; української філології – української мови і літератури, а іноземної філології – іноземних мов.
Доповнити вивчення профільних предметів школярам запропонують ще й курсами – наприклад, з астрофізики або прикладної механіки.
А такі предмети як основи здоров'я, мистецтво чи фінансова грамотність запропонують вивчати факультативно.
"Раніше у нас існували профільні школи або ліцеї, наприклад фізико-математичні. Зараз же профільну освіту буде системно працювати для всіх", – додав пан Луговий.
Автори концепції радять педагогам готувати дітей до профільного навчання ще з 8-го класу – тестувати здібності учнів, працювати з батьками.
Експерти вважають, що не можна реалізувати концепцію без додаткового фінансування. "На які кошти стануть купувати обладнання для природно-математичних класів? Ситуація з його придбанням у школах і без того критична", – зазначив голова Центру освітнього моніторингу Павло Полянський.
За його словами, скорочення базових предметів призведе до погіршення якості освіти.
"В Україні вивчення базових предметів є безперервним з 1-го по 11-й клас. Якщо ми залишимо 6 предметів з 15 обов'язкових, то навчання деяких дисциплін перерветься – наприклад, школяр недовивчить фізику чи історію. А як бути, якщо після школи дитина передумає і вирішить поміняти профіль?", – додає Полянський.
Розкритикувала концепцію і голова комітету Верховної ради з питань науки і освіти Лілія Гриневич ("Батьківщина").
На її думку, профільне навчання може бути ефективним, якщо воно триватиме протягом трьох-чотирьох років, а не двох, як це запропоновано в документі.
"Концепція у такому вигляді шкідлива, її втілення погіршить якість освіти в старшій школі і може призвести до скорочення вчителів. У цьому випадку батьки будуть змушені самостійно оплачувати навчання дітей з профільних предметів", – заявила Гриневич.
Як повідомлялось, Міністерство освіти також рекомендувало протягом першого семестру 2013/14 навчального року п’ятикласникам не виставляли оцінок.