Члени СОТ сумніваються у виправданості введення захисних заходів, вказавши на допущені Україною порушення. Києву запропонований компромісний варіант – публічно провести нове розслідування, пише «КоммерсантЪ-Украина».
США і Японія підтримали ЄС і зажадали від України відстрочити вступ у силу рішення Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі (МКМТ) про введення нових мит щодо імпортних автомобілів або навіть відкликати це рішення. Така позиція, як випливає з матеріалів ВТО, була висловлена 25 березня в Женеві на засіданні ради СОТ з торгівлі товарами. Україну на засіданні критикували двічі: у зв'язку з її заявкою на перегляд тарифних позицій і підвищенням мита на імпорт автомобілів.
«Євросоюз, як і деякі інші члени СОТ, був здивований публікацією рішення України про введення таких заходів. По-перше, розслідування завершилося майже рік тому, з того часу нічого не відбувалося, і логічно було очікувати, що ніяких заходів не буде прийнято. Підвищення мит ґрунтується на застарілих даних 2008-2010 років. По-друге, ми були здивовані, тому що коли проводилося розслідування, ми висловлювали сумнів у тому, що ці заходи вписувалися в норми СОТ. По-третє, ми не могли провести попередні консультації в рамках угодах про гарантії СОТ, що порушує важливі процедури організації торгівлі», – йдеться в заяві ЄС.
Таку позицію підтримали США: «Згідно з нормами СОТ, введення мит можливе лише у випадку «непередбаченого розвитку». Збільшення імпорту повинно бути «несподіваним, різким і значним», а збитки, обумовлені іншими чинниками, «не повинні приписуватися підвищеному імпорту».
«Японія сумнівається, що ці вимоги були дотримані», – сказано в заяві японської сторони.
Ст. 12 угоди про гарантії зобов'язує члена СОТ повідомляти комісію з мит про початок розслідування, його результати та введення антидемпінгових заходів. Україна інформувала Японію лише про початок розслідування.
«Київ не повідомляв про свої кроки, і в світлі цього ми стурбовані невиконанням вимог угоди про гарантії щодо проведення консультацій до введення мита. Це фундаментальні юридичні зобов'язання, яким повинен слідувати кожен член СОТ перед введенням мит», – заявив представник США.
Члени СОТ сумніваються в об'єктивності розслідування.
«Загальний імпорт автомобілів в Україну знизився з 2008 по 2010 рік з 376 тис. до 107 тис. (на 71,5%), що не викликає сумніву в скороченні ввезення», – зазначають в заяві.
Обсяг імпорту впав з $ 11,4 млрд до $ 3,3 млрд, але в 2011 році виріс до $ 5,4 млрд.
«Для розслідування зазвичай береться п'ятирічний термін, оскільки даними меншого періоду легше маніпулювати. Порівняння із 2008 роком показує, що криза призвела до спаду не тільки виробництва, але й імпорту автомобілів», – пояснює гендиректор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко.
Україні було запропоновано «або відкликати рішення про запровадження заходів, або відстрочити їх, а також надати членам СОТ всю суттєву інформацію і дати можливість провести консультації перед введенням мит».
Джерело, близьке до Єврокомісії, стверджує, що Україні фактично запропоновано скасувати рішення МКМТ і провести нове, прозоре розслідування, базоване на свіжих статистичних даних, пише видання.
Нагадаємо, що Україна вводить спецiальнi мита на iмпорт нових легкових автомобiлiв з об'ємом двигуна 1000-1500 куб. см у розмiрi 6,46% i 1500-2200 куб. см – 12,95% незалежно вiд країни походження та експорту.
У Євросоюзі заявили, що підвищення урядом України ввізного мита на більшість імпортних легковиків матиме вкрай руйнівний вплив на експорт автомобілів з ЄС.
Українські імпортери автомобілів не виключають того, що можуть припинити ввезення їх до країни, починаючи з другої половини квітня 2013 року, у зв'язку із введенням спеціальних мит на імпорт автомобілів, тим самим, повторивши досвід 2009 року.