Так, основою для аналізу відкритих даних із фейсбуку стали 11 447 публічних профілів жителів Півдня і Сходу України, в кожному з яких був хоча б один авторський пост. У стрічці майже 35 % із цих профілів знайшли щонайменше один пост ідеологічного характеру, що свідчить про високий рівень політичної ідеологізації публічних дискусій у цій сомережі. За результатами кластерного аналізу профілів 11 447 користувачів автори дослідження виділили три функціональних кластери: автори (творці) ідеологічних постів (приблизно 4 % від вибірки), розповсюджувачі ідеологічного контенту (майже 3 %) і пасивні споживачі інформації (93 %).
Проаналізувавши 829 500 публічних дописів (постів), команда ICDS виявила, що приблизно 8,5 % із них є ідеологічними. В середньому на одного ідеологічно активного користувача фейсбуку припадає приблизно 18 ідеологічних постів.
Читайте також: Навчання, відкритість та партнерство – що допоможе підвищити стійкість України
За допомогою методу нейронних мереж було виконано кластерний аналіз понад 70 тис. публічних дописів, на основі чого було виділено 61 тематичний кластер. Найактивнішим виявився кластер, присвячений виборам (приблизно 40 % усіх дописів, з яких 10 % тематично пов'язані із Зеленським і партією "Слуга народу", а 8 % – із Порошенком). Такий результат пояснюють впливом передвиборчого етапу на тематику публічних дискусій у фейсбуці. Показово, що, якщо порівняти з іншими, у цього найактивнішого тематичного кластера був найнижчий відсоток і унікальних постів, і унікальних авторів. З цього можна зробити висновок, що на тему виборів переважно писали одні й ті ж профілі в Facebook (приблизно 70 %).
Водночас цей кластер мав один із найнижчих коефіцієнтів залучення аудиторії, тобто співвідношення реакцій та поширень дописів до їхньої кількості. Вищі ж показники залучення були зафіксовані у кластерів за темами війни на Донбасі, релігії (Томос, ПЦУ, УПЦ МП), діяльність муніципальної влади, а також полеміка щодо 9 травня.
Для аналізу відкритих даних із соцмережі "Вконтактє" було відібрано 180 113 публічних профілів жителів Півдня і Сходу України, в кожному з яких був хоча б один авторський пост. Активно соцмережею ВК користуються жителі Миколаєва, Маріуполя, Херсона, Мелітополя і Бердянська. У стрічці лише приблизно 3 % цих профілів дослідники знайшли хоча б один ідеологічний пост, що свідчить про низький ступінь політичної ідеологізації публічних дискусій у ВК. Зокрема, отриманий рівень ідеологізації є приблизно в 10 разів нижчим, ніж у фейсбуці.
Серед користувачів, що активно розповсюджують ідеологічний контент у ВК, на Півдні та Сході України переважають відкрито проросійські акаунти: вони пропагують ідеї так званої Новоросії і поширюють контент з антиукраїнських груп і спільнот. Зокрема, з 30 найбільш ідеологічно активних користувачів приблизно третина – відкриті прихильники сепаратистської ідеології.
За результатами аналізу 6 172 748 публічних дописів команда ICDS визначила, що лише 0,6 % із них можна віднести до ідеологічних. В середньому, на одного ідеологічно активного користувача ВК припадає приблизно 0,2 ідеологічних дописів. Найбільше постів ідеологічного характеру було зафіксовано у жителів Донецької області (приблизно 32 % від усіх публічних дописів).
Читайте також: Енн Епплбом про сучасні репресії в мережі та “культуру скасування”
У переліку найбільш популярних лідерів думок у ВК переважають відкрито проросійські користувачі: на їхніх сторінках можна знайти фото з відповідною символікою (георгіївська стрічка, герб СРСР тощо), а також чимало поширень дописів антиукраїнських онлайн-спільнот.
З результатами кластерного аналізу 34 413 ідеологічних постів, виконаного з використанням нейронної мережі, команда ICDS виділила 51 тематичний кластер. 72 % усіх проаналізованих публічних дописів зосередились в 20 кількісно найбільших кластерах. Тематика в цих кластерах стосувалась таких питань: політична та економічна ситуація в Україні, 9 травня і Велика Вітчизняна війна, політика та історія Росії, а також протистояння Зеленського і Порошенка. За показником залучення аудиторії найбільшу цікавість у користувачів ВК викликають теми політики і економічної ситуації в Україні, а також війни на Донбасі.