У логістичній галузі наявна проблема ефективності

Економіка
23 Грудня 2021, 10:48

На автобанах неподалік великих міст щодня можна спостерігати таку картину: вантажівки стоять у кілометрових чергах на виїздах, щоб протиснутися заповненими дорогами в промислові райони й здати свій вантаж. Водночас за допомогою сучасного керування рухом транспорту можна було б повністю уникнути деяких заторів, а іноді й самих поїздок. Так вважають експерти з логістики, а також менеджери промислових компаній, які потребують вантажних перевезень.

Навіть проблема водіїв, як кажуть, може через це втратити значення. «У нас у Європі немає аж такого браку водіїв, як припускають. Водії є, але не там, де вони потрібні», — каже Штефан Зібер, голова правління Transporeon, компанії, що надає послуги наземного транспорту. Бракує функціональної мережі всіх транспортних підприємств, яка оптимально залучала б водіїв та вантажників і ефективно використовувала вантажні об’єми.

Лише на німецьких автомагістралях щодня їздить близько 800 тис. великих вантажівок. Переважно вони перевозять товари для промислових підприємств з однієї країни в іншу або з одного міста в інше. Вплив на довкілля руйнівний: якщо не вжити заходів, у транспортному секторі до 2050-го очікується подвоєння викидів вуглекислого газу, порівняно з 2015 роком.

Читайте також: Ложка дьогтю

Протидіяти цьому варто вже зараз: компанії могли б об’єднувати замовлення й разом використовувати вантажні об’єми. Критерій швидкості цьому не мав би суперечити. Адже висока швидкість для транспортування — не завжди найважливіший аргумент. При точному плануванні для дотримання процесів часто достатньо перевезення повільнішим вантажним потягом, а не швидшою вантажівкою.

За розрахунками логістичної платформи Transporeon, оборот європейського ринку повних автомобільних вантажних перевезень сягає близько €200 млрд. Це означає, що економічні втрати від такого марнування ресурсів становлять щонайменше €60 млрд. Лише в Німеччині порожній пробіг торік сягнув 6,6 млрд км.

Один з найбільших у світі виробників торгових марок Procter & Gamble уже поставив собі за мету до 2030-го вдвічі зменшити свої транспортні викиди в Європі, порівняно з 2020 роком. Досягти цього планує шляхом розподілу перевезень між кількома видами транспорту. За кожної можливості вантажі слід перевозити потягами. До того ж дизельні двигуни на вантажних автомобілів потрібно замінити на альтернативні види палива з нижчими викидами. Але передовсім — покращити використання вантажівок через їх ефективне завантаження й застосування на дорогах.

Оборот європейського ринку повних автомобільних вантажних перевезень сягає близько €200 млрд. Економічні втрати від такого марнування ресурсів становлять щонайменше €60 млрд. Лише в Німеччині порожній пробіг торік сягнув 6,6 млрд км

 

Керівництво концерну знає про цю ситуацію. «У середньому 20% усіх вантажівок у Європі їздять порожні. Це означає, що при завантаженні їх використовують лише на 80%. Ми хочемо це змінити», — каже в розмові з Die Welt П’єтро д’Альба, шеф логістики компанії Procter & Gamble у Європі. Наприклад, поліпшення співпраці з клієнтами, як-от у роздрібній торгівлі, може зменшити ці так звані порожні кілометри.

Сприяти цьому має також новий транспортний бокс, який компанія розробила спільно з роздрібними торгівцями й іншими виробниками споживчих товарів. Він має ефективніше використовувати вантажний об’єм і економити до 16% поїздок. Це має стати міжнародним стандартом у галузі.

Ефективність залізничної мережі в Європі слід підвищити

За словами компанії, у приблизно чверті перевезень Procter & Gamble використовує інтермодальність, тобто поєднання автомобільного та залізничного транспорту й судноплавства. «За наступне десятиліття ми хочемо це подвоїти», — каже менеджер д’Альба. Частка автомобільного транспортування має різко зменшитися, а кількість перевезень залізницею — істотно зрости.

Однак для цього необхідно підвищити ефективність залізничної мережі, яка в Європі надто фрагментована. Натомість авіаційний вантажний транспорт, яким концерн зараз користується для приблизно 2% своїх перевезень у Європі, має втратити значення. «З погляду екологічності авіаперевезення — найгірший вид транспорту», — переконаний д’Альба.

Зараз ця галузь потерпає від роздрібненості. «Кожен здебільшого працює сам на себе», — стверджує шеф логістики. Щоб це змінити, вантаж концерну має бути видимим на електронних платформах. Обмін даними сприяв би ефективнішому розподілу вантажу. «Лише так нам вдасться уникнути порожніх миль», — каже менеджер.

І наводить як приклад Іспанію: на маршрутах між Барселоною та Мадридом Procter & Gamble об’єднала транспортні перевезення мережі супермаркетів Carrefour з доставленням із власних заводів. За його словами, це збільшило завантаженість транспорту до 95%.

Читайте також: Цінність стратегічного форсайту

Інші експерти з логістики називають ще вищі показники марнування ресурсів. «За нашою оцінкою, неефективність у європейських автомобільних перевезеннях становить приблизно 30%, як-от порожній пробіг, неоптимальне завантаження транспортних потужностей або час очікування на завантаження чи розвантаження», — каже шеф Transporeon Зібер. Швейцарець відповідає за найбільшу ІТ-платформу в Європі для логістичних компаній.

На відміну від фрахтових бірж, Transporeon не продає транспортні потужності. Платформа натомість надає дані, які є основою для розміщення замовлень. Клієнти Transporeon — насамперед виробники продуктів харчування, торговці будівельними матеріалами й виробники пакування. Використовують цифрову платформу також великі логістичні компанії та автоперевізники з десятком вантажівок. Загалом серед клієнтів платформи 130 тис. компаній, що працюють у сфері логістичних послуг і промисловості.

Мейли й телефон замість цифрових інструментів

Одна з проблем галузі полягає в тому, що залучені до перевезень підприємства — замовник, експедитор, перевізник чи й отримувач товарів — використовують майже­ завжди лише власні системи. Дані й етапи роботи не пов’язані з іншими компаніями галузі й промисловими клієнтами. Бракує спільних стандартів. «Замість використовувати цифрові інструменти, багато експедиторів досі спілкуються з іншими підприємствами за допомогою мейлів, телефону або через вотсап», — каже Зібер.

Читайте також: Незасвоєний урок

Бракує прозорості. Майже ніхто із залучених до транспортного замовлення не знає з точністю до хвилини, коли й де перебуває вантажівка. Хоча інформація про те, чи розвантажується поблизу машина та чи має вона вільний вантажний об’єм на зворотному шляху, важлива для кращого використання. Тобто гасло таке: той, хто щось доставляє, нерідко може відразу щось забрати, йому лише потрібно знати про замовлення.
Так само можна зменшити час очікування на складах. «Сьогодні час забирання товарів і час відвантаження одержувачеві узгоджують цілковито окремо один від одного», — каже Зібер. Це призводить до запізнень і черг. Водії нерідко взагалі не можуть дотримуватися графіка доставлення.

«Якщо всі сторони поєднані однією мережею й використовують спільну систему, то, як свідчить наш досвід, пунктуальність зростає на 60–70%», — каже Зібер. На його підприємстві в Ульмі працює близько тисячі працівників, а оборот торік сягнув €100 млн. За його словами, через ІТ-платформу щодня виконується близько 100 тис. транспорт­них замовлень. Це близько 10% ринку в Європі.