У Криму агітація супроводжується адмінресурсом, проросійськими гаслами і “чорними” PR-технологіями

26 Вересня 2012, 19:06

У Криму журналісти та громадські активісти зафіксували ряд випадків зловживання адміністративним ресурсом з боку провладних кандидатів.

Приміром, 13 серпня мер Керчі Олег Осадчий, який очолює Керченську організацію ПР, під час мітингу відкрито агітував за провладного кандидата і партію.

"Я кажу, як керівник міста. У нас – унікальна можливість проголосувати за партію, яку очолюю я в місті Керчі, і проголосувати за нашого кандидата" – закликав Осадчий, повідомила ТРК "Чорноморська".Такі дії мера були оскаржені в суді, однак у розгляді відповідного позову суд відмовив.

Тим часом в Алушті активісти зняли на відео момент, коли до місьвиконкому заносили намет Партії регіонів. У ПР згодом визнали, що зберігають свої намети у мерії.

Європейська мережа організацій зі спостереження за виборами (ENEMO) зафіксувала, в Криму офіційні сайти місцевих адміністрацій відкрито підтримують кандидатів від ПР. А згідно із законом про вибори, виборчий процес має проходити на принципах безпристрасності органів влади до тої чи іншої політичної сили.

Не обходиться і без афішування провладною партією досягнень, здійснених за рахунок державних грошей. Приміром, в Алушті після відкриття оновленого будинку міського комунального кінотеатру «Шторм» на його фасаді висить великий плакат із символікою партії, під лозунгом «Обіцяли – виконуємо!».

Також зафіксовані непоодинокі випадки вручення виборцям «подарунків». Так, кандидат-мажоритарник від ПР (округ №8) Борис Дейч подарував кримським першокласникам букварі.

Підручник виданий цього року для кримських шкіл з російською мовою викладання, він рекомендований Міносвіти. У ньому є і фото Дейча, і виписка з листа кандидата в депутати синам. Фактично ці букварі є агітаційними матеріалами, оскільки у них є фото та ім'я кандидата в депутати. При цьому він мав бути виданий за рахунок грошей з виборчого фонду кандидата.

У Криму також були зафіксовані випадки, коли прапори Партії регіонів вивішували на флагштоках перед будівлею місцевого уряду поруч з державними. Також, всупереч закону, агітаційна продукція ПР зустрічається у громадському транспорті.

Такі ж порушення зафіксовані у діях Компартії.

Партія регіонів використовує у своїй агітації рекламу, яка  містить відверті образи. Приміром, по державному телебаченню Криму показують агітаційний ролик Партії регіонів, який принижує українську мову.

При цьому кримські регіонали наголошують, що «Майбутнє Криму –  у дружбі з Росією». Крім того, на думку експертів, з якими спілкувався Тиждень.ua, підвищити рейтинг Партії регіонів покликана також ініціатива підвищення статусу Конституції Криму до рівня Конституції України.

Читайте також: Регіонали хочуть виграти вибори не ділом, а рекламою

Поза тим у Криму були зафіксовані випадки перешкоджання політичній агітації, застосування «чорних» піар-технологій, порушення в роботі виборчкомів та перешкоджання діяльності ЗМІ.

Так, «УДАР» Віталія Кличка повідомив про перешкоджання зустрічі з виборцями у Сімферополі. Спочатку було змінено місце зустрічі, а потім вже безпосередньо на мітингу невідомі вмикали сирену, голосно кричали в рупор та іншими способами відволікати присутніх від виступу Кличка.

Нагадаємо також, що у серпні було порушено кримінальну справу проти опозиційного кандидата Ігоря Лесіва. Проти нього порушено справу за статтею «Замах на вбивство». У міліції переконують, що у справі немає політичного підгрунтя. Тим часом в опозиції порушення справи проти Лесіва назвали незаконним.

Між тим на початку вересня у Сімферополі міліція затримала групу молодих людей, які розповсюджували листівки з антиагітацією проти «Батьківщини». За словами керівникакримської організації партії «Батьківщина» Андрія Сенченка, «на цю акцію Партія регіонів витратила 100 тисяч гривень». При цьому він додав, що з міліції зникли офіційні документи про правопорушення.

Аналогічні листівку поширювали і проти провладних кандидатів. Зокрема, на початку серпня міліція затримала активістів кампанії "Помста за розкол країни", які роздавали в Севастополі та Сімферополі російськомовні листівки із закликом не голосувати за Партію регіонів та кандидатів від цієї партії по мажоритарці (Вадима Колеснічека і Віталіну Дзоз).

А 10 вересня в місті Сімферополь невідомі особи роздавали газети з символікою Партії регіонів зі змістом, спрямованим проти кандидата-висуванця від цієї ж партії Олександра Баталіна.

Між тим зафіксовані випадки перешкоджання діяльності ЗМІ. Так, 14 вересня журналістів не пустили на зустріч кандидата від ПР Віталіни Дзоз з батьками учнів школи №30.

Крім того, висуванець від Партії «Союз» Лев Миримський намагався через суд призупинити на час виборів ліцензію ТРК «Крим». Миримський звинуватив ТРК у агітації проти нього при висвітленні стихійного мітингу в програмі «Час новин». Однак суд таких порушень у сюжеті не побачив.

Із Криму також надходять повідомлення про порушення у роботі виборчих комісій. Приміром, 10 вересня на засідання ОВК по округу №7 не пустили спостерігачів від міжнародної організації ENEMO. Кандидат від об’єднаної опозиції Юрій Формус оскаржив ці дії членів виборчкому в суді.

Як повідомляють громадські активісти, у Криму зіткнулися з проблемою двійників при формуванні виборчих дільниць. Як з’ясувалось, на деяких дільницях від одних й тих самих кандидатів були подані кілька заяв для формування дільничних комісій. Двійників з’явилося більше ста, зокрема від «Батьківщини», КПУ. Відповідно до закону про вибори, цих людей викреслили зі списків. Представники партій наголошують на тому, що це зроблено спеціально, з метою зменшення квоти представників цих політичних сил у комісіях.

Нагадаємо, випадки агітації у Криму були зафіксовані ще до офіційного початку виборчої кампанії (30 липня). Зокрема,  Крим, регіоналка Юлія Льовочкіна роздавала велосипеди поштарям у Феодосії. А мажоритарник Едуард Федоров пропонува покупцям в Джанкойському і Красногвардійському районах Криму морозиво зі своїм зображенням.