За його словами, йдеться про поетапне збільшення акцизів до рівня мінімальних середньоєвропейських ставок – адже в Україні найнижчі збори на паливо, в порівнянні з іншими країнами Європи, пише «КоммерсантЪ-Украина».
Якщо в Україні ставка акцизу за тонну бензину становить €198 (для дизельного палива – €46-98), то в ЄС в середньому – €466 за тонну (і €375 за тонну дизпалива). Наприклад, у Німеччині акцизна ставка за тонну бензину становить €851, а за тонну дизпалива – €534, в Польщі – €494 і €375 відповідно.
«Зрозуміло, що у нас і зарплати нижчі, проте розглянути питання підвищення акцизу необхідно», – заявив міністр.
Акцизний збір слід підвищити для того, щоби збільшити надходження коштів до дорожнього фонду для будівництва і ремонту автомобільних доріг, основна дохідна частина якого формується саме за рахунок акцизного збору і ввізного мита з імпортованих на територію України транспортних засобів, шин і нафтопродуктів. За словами Козака, в міністерстві розраховують таким чином покращити якість доріг, що позитивно відіб'ється на рівні безпеки руху.
Акциз на нафтопродукти був введений 2011 року, до цього діяв транспортний збір із кожного автовласника. У березні прем'єр-міністр Микола Азаров заявляв, що кожен автовласник сплачує на рік 992 грн акцизного податку, за які можна здійснити ямковий ремонт приблизно 5 кв. м дороги, капітальний ремонт приблизно 1,5 кв. м або ж побудувати приблизно 2,5 см дороги першої категорії.
У прес-службі Мінінфраструктури не змогли повідомити, в які терміни і наскільки пропонується підвищити акцизи: проект документу мають намір опублікувати для обговорення приблизно через тиждень.
«Буде створена робоча група, яка зробить всі необхідні розрахунки», – додали в міністерстві. Мінінфраструктури розробляє механізм поетапного збільшення збору разом із Укравтодором.
Проти такого підвищення виступає Міненерго, стверджує один із чиновників відомства (офіційно там ініціативу не коментують).
«Ми пропонуємо принципово інший механізм – введення плаваючого акцизу. У певні місяці, коли необхідно поліпшувати стан доріг, ми будемо збільшувати ставку», – пояснив співрозмовник. Причому, за його словами, підвищення у цьому випадку буде менш ніж у три рази.
В неофіційних розмовах учасники ринку говорять, що побоюються підвищення акцизів і вважають, що така загроза цілком реальна, якщо «надійде команда зверху вирішити проблему бюджетної дірки». Проте директор Інституту енергетичних досліджень Дмитро Марунич впевнений, що найближчого року уряд на це не піде, оскільки підвищення акцизних зборів одразу ж позначиться на роздрібній ціні палива: «Кабмін, навпаки, досі боровся із різкими стрибками цін».
У свою чергу експерт консалтингової компанії Upeco Олександр Сіренко нагадує, що сьогодні роздрібні ціни на бензин і так максимальні: частина компаній – приблизно 20% ринку продає Аі-95 по 11,45 грн/л.
У прес-службі «Лукойлу» зазначають, що підвищення акцизу у три рази призведе до подорожчання бензину на 6-7 грн.
«Це знизить попит на бензин і скоротить обсяги продажу», – вважають у компанії.
Марунич нагадує, що минулого року після різкого стрибка цін на бензин в деяких областях обсяг реалізації нафтопродуктів на АЗС впав на 15%.
В Україні дійсно невеликі акцизи – зараз частка податків і зборів у ціні літра бензину в Україні складає 30-35%, тоді як у більшості країн Європи ця відмітка перевищує 50%, зазначив експерт.
«Однак і купівельна спроможність у нас набагато нижча. Крім того, із збільшеними акцизами український споживач все одно не отримає європейську якість бензину», – впевнений він.
Підвищувати акцизи у нинішній ситуації небезпечно, додає Сіренко.
«Уряду для початку необхідно розібратися з контрабандою та некондиційним паливом. Якщо закрити тіньовий ринок, то акцизні надходження до бюджету зростуть», – пояснює він.
За оцінками учасників ринку, близько 20% ринку нафтопродуктів в Україні – нелегальні.