Юрій Макаров журналіст, телеведучий, ексголовред «Тижня»

Творити український бренд

ut.net.ua
24 Жовтня 2008, 00:00

 

Останній тиждень жовтня в Києві – завжди свято молодості. Бо «Молодість» – фестиваль дебютів. Саме тут у різні роки стартували знані сьогодні у всьому світі Франсуа Озон, Алєксєй Балабанов, Жак Одіар, Стівен Долдрі, Валерій Тодоровський, Сергій Маслобойщиков і багато інших.
 
У. Т.: Ситуація ззовні спостерігається досить гротескна: єдина подія безперечної вартості в кіносвіті України, яка повторюється з року в рік, – це «Молодість». При тому, що зазвичай нібито кінофестиваль – це надбудова над нормальним кінопроцесом, яка дає змогу оцінити стан галузі, можливо, порівняти з іншими країнами, відстежити школи, тенденції… І лише в останню чергу стимулювати власний кінематограф. Чи я помиляюся?
 
– Я пропонував цього року не проводити фестивалю, бо знову було чимало фінансових та організаційних труднощів, але мені сказали: «Як же так, приїдуть закордонні гості, незручно». Звісно, мені приємно, що «Молодість» працює на імідж України, але, на жаль, доводиться тягнути все практично самим. Звісно, в інших країнах фестиваль є дзеркалом, яке відбиває все, що відбувається в кінематографі як такому. З іншого боку, можемо пригадати Каннський фестиваль, який почали проводити в 50-ті роки минулого сторіччя на тлі складної економічної ситуації у Франції та кризи у французькій кіноіндустрії. Щоправда, там була ще ініціатива міста, яке прагнуло розвиватися як курорт і жадало приїзду знаменитостей із усього світу – вони хотіли показати, що можна відпочивати не лише в Сен-Тропе та Ніцці. Але тодішня криза французького кіно й нинішня українсько го – речі не для зіставлення.
 
У. Т.: Там ще, здається, був момент ідеологічний: французи воліли зробити щось на противагу давнішому Венеційському фестивалю, який скомпрометував себе просуванням фашистської ідеології в часи Муссоліні?
 
– Так, Канни планували ще в 1939-му як толерантну, демократичну відповідь Венеції. Але, скажу тобі, політична складова є завжди. Цьогоріч Берлінський фестиваль був просто перевантажений соціально-політичною тематикою, інколи складалося враження, що ми повернулися в СРСР. І в нас цього року як в основній програмі, так і в паралельних переглядах чималосоціальних стрічок, присвячених демократії, толерантності. Хай там що кажуть, але, за винятком Прибалтики, Україна, вочевидь – найдемократичніша країна на всьому пострадянському просторі. Тому ми й можемо собі дозволити цю політичну складову – саме тому, що живемо у вільному суспільстві.
 
ЧУТКИ ПРО СМЕРТЬ ПЕРЕБІЛЬШЕНІ
 
У. Т.: Ми повсякчас відчуваємо певне інформаційне тло: мовляв, усе в Україні занепадає, й кіно зокрема. Між тим, із твоєю допомогою Тиждень зараз їздить Україною, ми показуємо в різних містах програму українських короткометражок, і мушу визнати, що позитивний відгук зовсім несподіваний. Збираються повні чи майже повні зали, люди дивляться цей незвичний, інколи не дуже досконалий продукт, ніхто не виходить. Тобто чутки про смерть, як завжди, дещо перебільшені.
 
– Є в нас проблема ментального порядку: ми любимо все своє обпльовувати. Те, що українського кіно немає, на мій погляд – міф. Торік ми створили Українську Кінофундацію, покликану промувати українське кіно. І зіткнулися з тим, що картини, які в нас лаяли, за кордоном сприймаються цілком успішно. В Парижі, в дуже популярному кінотеатрі біля Сорбони, стояла черга по квитки, був аншлаг, і після перегляду люди залишалися ще на годинну дискусію. І професіоналам – французьким критикам – сподобалася картина Балаяна «Райські птахи», яку в нас прийняли надто холодно. А Вім Вендерс, коли її подивився, сказав: «Чому ви її не привезли на конкурс, я б дав їй гран-прі» (звісно, це його особиста думка). Нас критикували, що позаторік ми взяли картину Єви Нейман «Біля ріки». Вона не здобула призу на «Молодості», хоча її помітили. Почали говорити, що стрічка провалилася. А потім Єва зібрала силу-силенну різних призів. Останніх два привезла з Угорщини: приз кінопреси, приз кіноклубу…
 
Треба створювати український бренд. Я завжди кажу журналістам: навіть якщо сьогодні вам не зовсім сподобався «Владика Андрей», слід його підтримати. Треба залучати глядача, щоби він усе-таки дивився українське кіно. Для мене в цьому сенсі дуже важливою є картина «Сафо», яку зроблено не на державні кошти, вона аж ніяк не шедевр, але зібрала більше мільйона доларів в українському прокаті. Стрічка прислужилася Україні більше, ніж цілі міністерства для залучення людей до українського кіно, бо після цього успіху люди вже шукали її на афішах.
 
У нас украй погано організовано прокат. Фільм Миколи Мащенка «Богдан Хмельницький», тема якого могла би викликати досить широке зацікавлення хоча б із погляду історії, було випущено, коли всі зали вже спланували на американські та інші блок-бастери. І така людина, яку важко звинуватити в тому, що вона не підтримує українського кінопроцесу, Богдан Батрух, у своєму кінотеатрі «Кінопалац» просто не пустив цю картину, бо в нього все розписано наперед. Фільм «Владика Андрей» був у прокаті теж дуже мало, але в кінотеатрі «Київ» подовжили показ, бо люди йшли і йшли.
 
У. Т.: Можливо, ми дозріли до інших процедур перегляду –   окрім кінотеатрів із пивом і попкорном?
 
– Світ знайшов, як вирішити цю проблему. Скрізь будують мультиплекси – кінотеатри для тих, хто приходять із попкорном повеселитися. Але в багатьох організують одну-дві зали для альтернативного кіно. Й водночас намагаються зберегти старовинні кінотеатри. Їх дбайливо реставрують: там особлива атмосфера, там інша публіка, вони працюють зі специфічним репертуаром. Коли в Парижі, де кінотеатрів і так не бракує, закрили один, спалахнув страшенний скандал. А в нас збираються зруйнувати кінотеатр «Жовтень». І що там зроблять? Якусь сауну чи торговельний центр. Викупили кінотеатр «Дружба», його вже не буде. Збираються закривати «Україну» на Городецького. В центрі столиці просто не залишилося кінотеатрів. «Київ» і «Кінопанорама» – все! Бракує системи виховання споживача, як у Польщі, де немає міністерства кіно, але видають книжки, спеціалізовані журнали, держава надає підтримку кіноклубам, у школах викладають історію кіно… Й глядач іде в кінотеатри! У нас нічого подібного, й кінопрокат існує цілком у колоніальному режимі. Все вирішують у Москві. Дистриб’юторські компанії нав’язують свій репертуар: де там «Богдан Хмельницький», коли з Росії дзвонять: «Якщо ви не поставите «Колчак» на 16-ти сеансах, ми вам не дамо чергову «Матрицю». В Росії все кіновиробництво ґрунтується на пропаганді. А в нас десять років лежить у парламенті п’ятий варіант закону про кіно.
 
«Наш кінопрокат існує цілком у колоніальному режимі. Все вирішується у Москві»
 
НАСТУП ІМПЕРІЇ
 
У. Т.: Ще кілька років тому, коли російське кіно було відносно нейтральне, його не помічали. Тепер, коли за державної підтримки воно перетворилося на потужний елемент пропаганди, в Україні йому відчинено всі двері.
 
– Так, у нас іде з екрана пропаганда великої Російської імперії. І коли ми показуємо на «Молодості» програму чеських документальних фільмів про події 1968 року, хроніку тих років і пропагандистські радянські стрічки про те, як «ми» рятували чехів і словаків, стає зрозуміло, що зараз російська пропаганда діє тими самими методами. Сьогодні вони везуть акторів у Цхінвалі й показують зруйноване місто, але не везуть у Горі, й актор Ґоша Куценко волає про злочини Грузії… Йде колосальна планомірна робота й, на жаль, ми не можемо на це адекватно відповідати.
 
У. Т.: Здається, й не дуже хочемо. Все, що робиться, йде від кількох інтелігентів, яких одразу записують у дрімучі українські націоналісти.
 
– Я був на Московському фестивалі, зустрічаю знайомого з Німеччини, який мене запитує: «Що у вас там коїться? Ти приїхав до Москви по харчі? У вас нема чого їсти?» Я кажу: «Звідки ти це взяв?» А він: «Я дивлюся російські канали, читаю російські газети». Ми з тобою так само бачимо: коли купка божевільних проти чогось протестує, в російських новинах це подають як грандіозну маніфестацію. А ми не вміємо створити засобами кіно гідну відповідь – справді яскраві твори, які говорили би про больові точки, показували б людям, як будувати власне життя, а не бути васалами. Я ловлю таксі, й водій починає мені говорити: «Що ж це в нас діється, коли одна людина хоче вступити в НАТО, й уся країна мусить вступати?» Я кажу: «Даруйте, але не одна людина, а дві – я теж хочу. А взагалі-то, нас мільйони». Так-от, ми не вміємо цього висловити. Й коли мене запитують, а чи не занадто політизувався фестиваль «Молодість», я кажу: ні! Ми демонструємо твори мистецтва, але при цьому вони розповідають про важливі для суспільства речі.
 
ДАЄШ ДВАДЦЯТЬ КІНОШКІЛ
 
У. Т.: Що стосується української програми на «Молодості»: чи й досі вона виглядає так, ніби молоді режисери прагнуть наслідувати Параджанова й Тарковського, а інше кіно просто не дивилися?
 
– Знаєш, ситуація все-таки змінилася. Є хлопці й дівчата із сучасним баченням, яких турбують сучасні теми. Ми вже другий рік, як змінили принцип, – обов’язково ставити в програму кожної секції український фільм, хоч якийсь, хай навіть він відверто поступається закордонним стрічкам. Це ведмежа послуга. З кількох десятків студентських робіт, із десятка короткометражних і п’яти повнометражних дебютів ми відібрали один повнометражний та кілька короткометражних фільмів. Деякі з них уже пройшли апробацію за кордоном. Наприклад, є короткометражка Марини Вроди «Дощ», яка, здається, вже нічого не знімає, бо лише їздить із нею всією Європою. І якщо зазирнути до листування Української Кінофундації, можна побачити, що українські стрічки цікавлять багатьох. Так, важко потрапити в Канни, Венецію, Берлін, але, наприклад, в Канни не кожний рік потрапляє величезне кіновиробництво Німеччини, й це для німців – трагедія. А от інші фестивалі – Турин, Гетеборг, Салоніки, Варшава, Вісбаден – усі цікавляться українським кіно. І це не через політичне співчуття до України, це ознака рівня українських фільмів, що явно зростає. До розквіту ще далеко, але певні кроки вже зроблено. Звісно, нове покоління має й нові можливості. Та сама Єва Нейман закінчила Потсдамську кіношколу. Тепер ми маємо змогу допомагати нашим молодим режисерам їздити по міжнародних фестивалях. І коли вони бачать різноманітність контекстів, це їх стимулює. Не можна творити у вакуумі. Не можна займатися мистецтвом на хуторі.
 
У. Т.: А ті, хто виховують молодих, це усвідомлюють?
 
– Реорганізацією кіношколи займається Міністерство культури і мистецтв України. Вони хочуть створити кіноакадемію. Але, на мою думку, має бути різноманітність. Ось міністр культури Василь Вовкун згадав якусь країну, де є 20 кіношкіл. Гадаю, немає сенсу об’єднувати в академію ті дві школи, що зараз є в Україні (кінофакультет Театрального інституту імені Карпенка-Карого та факультет кінематографії Університету культури – Ред.). Навпаки, зараз виникла ініціатива про створення закладу за зразком Вищих режисерських та сценарних курсів у Москві. Раніше люди, які мали вищу гуманітарну освіту, могли поїхати туди на два роки й здобути фах. Також не можна все зосереджувати в Києві. Потрібна кіношкола в Одесі, Криму, Львові. У нас величезна країна.

[946]

 
ДОВІДКА

Андрій Халпахчі 

Народився 4 березня 1950 року в родині професора Автодорожного інституту.
 
Закінчив цей інститут 1972 року, а 1977-го – аспірантуру Київського інженерно-будівельного інституту, де працював доцентом.
 
1986 року відкрив кіноклуб «Діалог», в якому шанувальники мистецького кіно знайомилися з творами провідних майстрів вітчизняної та світової кінематографії.
 
З 1992 року беззмінний керманич Київського міжнародного кінофестивалю «Молодість».
 
У грудні 2007 року створив і очолив Українську Кінофундацію.