Ювілейний 20 Міжнародний фестиваль документального кіно про права людини Docudays UA
пройде в Києві з 2 до 8 червня. Покази та події відбудуться в кінотеатрі «Жовтень» (вул. Костянтинівська, 26), KINO42 (вул. Костянтинівська, 11Б), а також в онлайн-кінотеатрі DOCUSPACE. Розклад
та купівлю квитків — шукайте на сайті Docudays UA з 26 травня. Ексклюзивно після закриття фестивалю на глядачів та глядачок чекають три глядацькі дні: 9–11 червня ми повторно покажемо стрічки-переможниці конкурсних програм та фестивальні хіти.
Ми представимо 51 фільм із 27 країн світу: від Гренландії до Південної Африки. У програмі — 26
українських стрічок: 12 повнометражних і 14 короткометражних. Глядачі та глядачки побачать 4
світові прем’єри та 21 національну прем’єру українського кіно. А також мистецькі інсталяції та актуальні дискусії. Docudays UA збере навколо себе понад 150 учасників і учасниць, з яких 50 — гості
з-за кордону.
Центральна тема 20 Docudays UA — «Образ майбутнього» — це те, що нам варто уявляти й втілювати вже зараз. На фестивалі ми будемо говорити про справедливість — невідворотне покарання
винних у воєнних злочинах; про те, як давати раду травмам війни; як зберегти та донести до наступних поколінь пам’ять про загиблих рідних і друзів. Про відбудову після нашої перемоги; відновлення ґрунтів та вод після забруднень і мінувань та про доступність у місті — про все це та не
лише міркуватимемо під час фестивального тижня. Тему 20 Docudays UA творчо відображає головний фестивальний ролик. Його створив український художник Микита Лиськов за мотивами власної анімації «Вигаданий пейзаж». Аудіосупровід до ролика написав український музикант Антон Байбаков.
Кінопрограма
Про історії дорослішання підлітків на тлі війни на Сході України оповідає фільм-відкриття 20
Docudays UA — «Ми не згаснемо» Аліси Коваленко. Це ніжний портрет молодого покоління з прифронтових містечок. Похмура реальність не здатна зламати планів героїв і героїнь, які продовжують боротися й сміливо йти назустріч своїм мріям. Світова прем’єра стрічки відбулася на Берлінському кінофестивалі, де він змагався за «Кришталевого ведмедя».
Традиційно фільми на Docudays UA змагатимуться в конкурсах DOCU/СВІТ, DOCU/УКРАЇНА та
DOCU/КОРОТКО, який цьогоріч також складається суто з українських фільмів. Одна з десяти конкурсних стрічок отримає нагороду RIGHTS NOW!. Її вручають креативному документальному кіно,
що досліджує сучасний світ і робить значний внесок у дискусію про людську гідність, свободу та
рівність. Кожну конкурсну програму оцінює окремий склад журі, до якого входять зарубіжні та українські експерт(к)и, документаліст(к)и, правозахисники й правозахисниці. Також окремою нагородою відзначатиме студентське журі.
Неможливо створювати образ майбутнього, не пам’ятаючи минулого. Допомогти з цим завданням береться національний конкурс DOCU/УКРАЇНА. До нього увійшли 5 кінохітів, що вже встигли
облетіти великі екрани провідних фестивалів світу. Це стрічки «20 днів у Маріуполі» Мстислава
Чернова, «Король Лір: як ми шукали любов під час війни» Дмитра Грешка, «День незалежності»
Володимира Тихого, «Залізні метелики» Романа Любого та «Крихка пам’ять» Ігора Іванька.
Конкурсна програма DOCU/КОРОТКО зібрала 10 українських коротких метрів, які осмислюють
нову болісну буденність війни. Це оповіді, вимушено розказані за кордоном, поруч із фільмами,
знятими митцями/-кинями, які залишилися вдома, в Україні. До програми увійшли: «Птиця» Аліни
Максименко, «Ліс, ліс» Марії Стоянової, «Прокидаючись у тиші» Міли Жлуктенко та Даніеля Асаді
Фаезі, «Чорнобиль 22» Олексія Радинського, «Алоє, фікус, авокадо і 6 драцен» Марти Смеречинської, «Ти тут?» Злати Вересняк, «Щоразу затинаюся від звістки з Києва» Дарини Мамайсур,
«Імла» Дмитра Шовкопляса, «Друге дихання» Максима Лукашова та «Маріуполь. Сто ночей» Софії
Мельник.
У міжнародному конкурсі DOCU/СВІТ представлено 10 повнометражних фільмів: «Двічі колонізована» Лін Аллуни, «Три жінки» Максима Мельника, «Мовчазна історія» Андерс Сковбʼєрг Єпсена,
«Ми не згаснемо» Аліси Коваленко, «Зерна голоду: Україна 1933» Ґійома Рібо, «Ломбард» Лукаша
Ковальського, «Купка дилетантів» Кіма Гопкінса, «Сім зим у Тегерані» Штеффі Нідерцолль, «Етілаат роз» Аббаса Резає та «Ґорґона» Антоніо Тібальді.
Поза конкурсом стрічки сформували чотири програми: традиційні DOCU/АРТ та DOCU/ЮНІСТЬ, а
також особливі — центральна програма фестивалю «Образ майбутнього» та кураторська програма Ольги Бірзул — «Монтажний перехід».
В центральній фестивальній програмі 5 стрічок, кожна з яких дозволяє наблизитися до розуміння
ідеальної країни, де кожен та кожна — відповідальний/-а за спільний образ майбутнього. «Відвідувачі» Вероніки Лішкової — історія героїні, якій довелося дістатися краю світу, щоб переосмислити поняття дому й важливості свого місця в рідній країні. «Вбивство журналіста» Метта Сарнецкі — оповідає про дослідження обставин смерті репортера-розслідувача та його нареченої, що
викрило глибинну корупцію на рівні всієї владної верхівки країни. Фільм «Усі наші серця б’ються
в ритмі зірок, що вибухають» Дженніфер Райнсфорд — кіноесей про взаємозв’язок усіх живих
організмів на планеті. Стрічка осмислює катастрофу людини й природи та можливість зцілення
після пережитого. «Юний Платон» Неаси Ні Чіанайн та Деклана Мак-Ґрата — споглядальна оповідь про революційну школу, де діти початкових класів володіють мудрістю грецьких філософів
та мають розвинене критичне мислення. А в серці фільму Акуол де Мабіор «Немає простого шляху
додому» лежить дискусія між поколіннями, що прагнуть примирити родину та країну. Фільм розкриває непростий вибір, де в жертву віддають особисте, щоб досягти миру й процвітання батьківщини.
До спеціальної програми «Монтажний перехід», укладеної кінокураторкою та культурною менеджеркою Ольгою Бірзул, увійшли чотири документальні хіти. Вони досліджують монтаж як худо-
жній метод. Добірка присвячена чоловіку Ольги, Віктору Ониську, талановитому режисеру монтажу з 15-річним досвідом, другу Docudays UA, військовому командиру, що загинув, боронячи Україну.
У фільмі «Похід на Рим» Марк Казінс аналізує знайдену в італійських архівах пропагандистську
стрічку «A Noi!». Режисер розкриває, як цей псевдодокументальний фільм сповістив прихід фашизму і надав йому міфічного блиску. «Аркадія» Пола Райта — фільм-компіляція, що майстерно
досліджує, як людство занедбало свій зв’язок із природою та втратило рай на Землі. «Аполонія,
Аполонія» Леа Ґлоб — портрет ексцентричної художниці Аполонії Сокол, який режисерка знімала
впродовж тринадцяти років. У фільмі «Приватні зйомки» бразильська художниця Жанаіна Наґата
досліджує сімейні відео про відпустку молодої родини в Південній Африці, випадково знайдене на
купленій 16-міліметровій бобіні для кінопроєктора. Мисткиня оприявнює справжню реальність
апартеїду та расової дискримінації.
DOCU/ART-програма осмислює образ майбутнього та війни в цифровому світі, а також шляхи,
якими між тисячами зображень можна відбудувати власну історію. Режисери стрічки «В Україні»
Томаш Волський та Пьотр Павлус фільмують досвід війни, просуваючися від західних міст країни
до Харкова. Паралельно, подорожуючи Україною, вони прокладають маршрут вглиб воєнного досвіду. «Записки з Еремоцену» Вєри Чаканьової — це кіноексперимент на тему розвитку цивілізації,
штучного інтелекту та ролі кіно в цифровому світі. «Процес» Улісеса де ла Ордена висвітлює суд
над військовими злочинцями в Аргентині у 1985 році.
Програма DOCU/ЮНІСТЬ вміщає чотири теплі історії дорослішання. У фільмі Морґан Дзюрла-Петі
«Надлишок нас врятує» режисерка споглядає за рідним для неї селищем Вільро на Півночі Франції:
за страхами, які несе в закритий світ маленького поселення глобалізація, і за скелетами в родинній шафі. «Ширампарі: спадок річки» Лучії Флорес — спостереження за життям родини з перуанського народу ашанінка; тендітна історія дорослішання, де син навчається у свого батька. «Оаза»
Жюстін Мартін закарбовує в часі крихку близькість братів-двійнят, які полишають безпечну оазу,
ймовірно, останнього літа дитинства. А у «Вівчарі» Маттіаса Жуло та Люсьєна Ру ми стежимо за
тим, як на ірландському західному узбережжі чоловік поспішає передати ремесло вівчарства своєму онукові.
Серед особливих подій фестивалю — спільний із Краківським кінофестивалем показ фільму «Жодних слонів у кімнаті» Клари Клейнінґер. Це показ вдячності та солідарності з краківськими друзями, які торік підтримали нас, надавши свій кіномайданчик для показу конкурсної програми
DOCU/УКРАЇНА. Нині ми раді приймати в себе стрічку з цьогорічного національного конкурсу Краківського кінофестивалю.
У партнерстві з київським кінофестивалем кіно на теми ЛГБТ+ SUNNY BUNNY відбудеться показ
стрічки «Кокомо-Сіті» від режисерки-дебютантки Д. Сміт. Фільм заснований на відвертих інтерв’ю
з чотирма темношкірими транс-жінками та секс-працівницями. Він сміливо підважує маскулінність, расові питання та гендерні стереотипи. Стрічка отримала «Приз глядацьких симпатій» на
Берлінському кінофестивалі та нагороду «NEXT» за новаторство на кінофестивалі «Санденс».
Також ми покажемо «Коли весна прийшла в Бучу» Міли Тешаєвої та Маркуса Ленца. Фільм оповідає про щемкий та кропіткий процес відновлення Київщини після деокупації. Картина отримала
«Приз глядацьких симпатій» за «Найкращий документальний фільм середньої довжини» на кінофестивалі Hot Docs. Ще однією спеціальною подією стане показ фільму «Лариса Кадочникова.
Війна» Дмитра Томашпольського. Стрічка зосереджена на змінах, які весною 2023-го відбуваються з Києвом і людьми зі сфери мистецтва та культури.
До ювілею Docudays UA ми влаштовуємо кінопоказ про Docudays UA! Фільм «П’ятниця, субота,
неділя» Катерини Горностай зафіксував роботу фестивальної команди над кіновікендом «Надзвичайний стан», що в листопаді 2022 року відбувся в Києві.
Закриє 20 Docudays UA світова прем’єра нового фільму Сергія Буковського «Іван і Марта». Це відверта кінооповідь про життя та творчість видатного українського дисидента, письменника-шістдесятника та літературознавця Івана Дзюби та його дружини Марти. Аби поринути в атмосферу
стрічок фестивалю, дивіться ролики кінопрограм, які для Docudays UA створила українська режисерка Катерина Горностай.
Civil Pitch 2.0
На 20 Docudays UA пройде українська прем’єра фільмів-переможців проєк ту Civil Pitch 2.0. Це чотири історії, які дають нам змогу осмислити реальність, в якій ми опинилися після 24 лютого 2022
року, та допомагають пережити травми та труднощі сьогодення. У стрічці «89 днів» Павла Дорогого ми спостерігаємо за тим, як харківська станція метро вимушено перетворюється на бомбосховище. Робота «Під крилом ночі» режисерки Лесі Дяк оповідає про будні 11-річної Олесі, яка
разом із сім’єю втекла від війни до Бельгії, і тепер щодень чекає на нічний дзвінок від батька з
дому. У фокусі стрічки «Гості з Харкова» Галини Лавринець — активістка Неля, що допомагає переселенцям і переселенкам із Харкова адаптуватися до нового життя. Фільм «Наша робо сім’я»
Анастасії Тихої — це історія про те, як, осівши на новому місці, родина з Вугледара відновлює головну сімейну справу — клуб для дітей, які захоплюються робототехнікою та програмуванням. Наполеглива праця та пристрасть на шляху до своєї мети можуть допомогти пережити найважчі часи.
DOCU/КЛАС
На 20-му фестивалі Docudays UA програма DOCU/КЛАС стане відкритою дискусійною платформою,
що дозволить критично помислити зміни в професійних підходах кінематографісток і кінематографістів. Усі три події програми під час фестивалю зможуть відвідати всі охочі в залі «Класік» кінотеатру «Жовтень».
5 червня разом із членкинями та членами журі конкурсних програм поговоримо про кінофестивалі
як рушії змін у суспільстві: про етичні виклики, ставлення до фільмів з країни-агресорки, репрезентацію маргіналізованих груп. 6 червня поміркуємо про участь українців/-ок у подіях на міжнародних майданчиках, боротьбу зі стереотипами, комунікаційні стратегії та тактичні рішення. 7 червня
окреслимо образ української кіноіндустрії майбутнього: про що ми мріємо та що прогнозуємо, де
мусимо шукати надію та як нам згуртуватися заради подолання перешкод — і зовнішніх, і внутрішніх.
DOCU/ПРО
DOCU/ПРО — це 10 потужних дискусій і майстеркласів для індустрії, що відбуватимуться в кінотеатрі «Жовтень» та онлайн з 3 до 7 червня. Традиційно події DOCU/ПРО доступні винятково для
власників/-ць індустрійної акредитації, але цьогоріч ми також відкрили частину подій для усіх охочих.
Програма DOCU/ПРО почнеться 3 червня з відкритої зустрічі режисерів/-ок та продюсерів/-ок «Українські документаліст(к)и: reality check. Круглий стіл із Гільдією неігрового кіно», на якій обговоримо зміни, що сталися в індустрії з початком повномасштабного вторгнення, та образ майбутнього, який ми в цій сфері хочемо створювати.
Також серед відкритих подій DOCU/ПРО — публічна розмова режисерів/-ок конкурсу DOCU/УКРАЇНА та режисерки Марини Степанської. Мстислав Чернов, Роман Любий, Дмитро Грешко, Ігор Іванько та Володимир Тихий міркуватимуть про зміну форми документального кіно та його роль у
перенасиченому відеоконтентом інформаційному полі. А також про те, який досвід українське документальне кіно дає глядач(к)ам нині. Фінал програми DOCU/ПРО відбудеться 7 червня — «Як
фільми наближають перемогу? Досвід Civil Pitch» — обговоримо у дискусії разом з автор(к)ами
стрічок Civil Pitch обох випусків проєкту.
Власники/-ці індустрійних акредитацій матимуть змогу відвідати 6 закритих майстер-класів і розібратися в тонкощах монтажу, маркетингової стратегії, оскарівської кампанії, обговорити досвід
успішного продюсування та особливості творчих підходів до створення успішних стрічок у жанрі
креативної документалістики. А також дізнатися більше про документальну анімацію, її виклики
та можливості.
ДОКУ/СИНТЕЗ
Цього року міждисциплінарна мистецька програма DOCU/СИНТЕЗ «Фрагментарна експозиція» розгляне джерело образу майбутнього в спогадах, архівах, свідченнях, снах і уривках особистих переживань спільного досвіду. Програма складається з двох смислових фокусів, кожен з яких утілений в інсталяціях у просторі кінотеатру «Жовтень» і тематичних подіях.
Перший акцент програми — робота миткинь і митців з архівами, свідченнями та документацією як
спосіб опрацювання травматичного досвіду. Його розкриватиме відеоінсталяція українського
медіахудожника Євгена Арлова, заснована на роботі з матеріалами платформи «Архів війни», а
також тематична дискусія, присвячена роботі мистецтва зі свідченнями та досвідом травми.
Другий фокус — робота з «его-документами» (автобіографіями, мемуарами, щоденниками, листами, сповідями, заповітами, приватними бесідами). Його втілюватимуть аудіоінсталяція на основі проєкту Центру міської історії у Львові «Документування досвідів війни. Щоденники та сни
війни» та лекція Богдана Шумиловича, керівника «Міського медіаархіву» в Центрі міської історії
Центрально-Східної Європи, про роботу митців/-кинь, істориків/-кинь та антропологів/-инь зі
снами та «его-документами».
Правозахисна програма RIGHTS NOW!
З 3 до 7 червня запрошуємо на заходи правозахисної програми RIGHTS NOW!. Події організовано
спільно з командою «Архіву війни» (це проєкт ГО «Докудейз» та Infoscope, що вже понад рік збирає
та каталогізує цифрові матеріали про велику війну.) У фокусі обговорень — образ майбутнього,
частиною якого є відновлення після нашої перемоги.
Вранці, об 11:00, у межах серії подій «Кава з правозахисниками/-цями» дізнаємося, хто і як має
відновлювати деокуповані території. Поговоримо про залученість людей з інвалідністю в процес
відбудови України; про те, як уникнути катастрофічних наслідків для довкілля, спричинених війною; та про те, чому статеве виховання має бути базовим для підлітків і дорослих. Крім цього,
помислимо, як документальне кіно допомагає впроваджувати зміни на краще в громадах та об’-
єднує задля спільної мети.
Пообіді, о 16:00, на заходах «Архіву війни» з’ясуємо, якою є практика свідчень у Міжнародному
кримінальному суді; чому важливо визнати російські злочини в Україні геноцидом; що відбувається з музейними колекціями від початку війни. Спецподією стане показ фільму «Свідки», створеного на основі інтерв’ю зі свідками/-инями воєнних подій.
Щовечора о 18:30 в основній програмі RIGHTS NOW! говоритимемо про майбутній розвиток нашої
країни та важливі етапи на шляху відбудови. Зокрема дізнаємось, що зробити, аби взаємодіючи з
державною військові відчували свою цінність; поміркуємо про допомогу дітям у подоланні стресу
від війни через Хібукі-терапію; обговоримо, як жарти можуть бути способом психологічного самозахисту. А також розберемо процес відбудови та модернізації українських міст згідно з принципами декларації Лугано.
Інклюзія
Майже всі фільми фестивальних програм 20 Docudays UA матимуть описові субтитри, а 10 стрічок
із програми — аудіодискрипцію (звукоопис). Усі заходи правозахисної програми RIGHTS NOW! також супроводжуватиме переклад жестовою мовою. Доступні фільми будуть як на офлайн-показах
у «Жовтні», так і онлайн — на платформі DOCUSPACE.
Локації та формати
Фестивальні покази відбуватимуться в кінотеатрах «Жовтень» та KINO42. 14 фільмів із програми
20 Docudays UA будуть доступні до перегляду в онлайн-кінотеатрі DOCUSPACE. Протягом глядацьких днів 9–11 червня в кінозалах ви також зможете переглянути стрічки-переможниці конкурсних
програм та фестивальні хіти. Деталі про розклад показів, подій та купівлю квитків — шукайте на
сайті фестивалю з 26 травня.
Контакти
Щоб отримати детальнішу інформацію про фестиваль, а також з питань організації інтерв’ю, звертайтеся до:
— Марії Матяшової, прескоординаторки фестивалю: [email protected];
— Влада Головка, координатора медіапартнерів фестивалю: [email protected];
— Ірини Сидоренко, комунікаційної менеджерки Правозахисного департаменту:
[email protected].
Ювілейний 20 Docudays UA відбувається за підтримки Посольства Швеції в Україні, Посольства
Швейцарії в Україні, Українського культурного фонду, Посольства США в Україні, Посольства Ірландії в Україні, Посольства Данії в Україні, Посольства Бразилії в Україні, Польського інституту в Києві
та Чеського центру Київ. Думки, висновки чи рекомендації не обов’язково відбивають погляди урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за зміст публікації несуть винятково його
автор(к)и.