Три сценарії для української енергетики. Як їх бачить Кабмін

Економіка
6 Серпня 2021, 13:17

Документ визначає 29 ключових загроз енергобезпеки. До них належать як зовнішні ризики – кіберзагрози об’єктам критичної інфраструктури енергетики, агресія з боку Російської Федерації, так і внутрішні – можливе незавершення інтеграції із системами електро- та газопостачання ЄС, зношеність основних фондів, відсутність енергетичних резервів тощо.

 

З урахуванням цих загроз Стратегія прогнозує три сценарії змін в енергетичній сфері та їх впливу в середньостроковій перспективі на розвиток ПЕК:

  • збереження поточних тенденцій та стану справ, "без змін";
  • сценарій "недружнього впливу";
  • сценарій "позитивної трансформації".

 

Згідно зі сценарієм "Без змін", регулярне втручання у роботу енергетичних ринків з боку влади залишатиметься, механізми субсидування та перехресного субсидування на енергетичних ринках не дозволятимуть сформувати адекватні ціни, неринкове регулювання цін на видобуті енергоресурси спонукатиме до подальшого зниження обсягів їх видобутку, і, як наслідок, збільшуватиметься залежність України від імпортуу енергоресурсів.

 

Крім того, відсутність системності управлінських рішень та послідовності у реалізації державної політики щодо розвитку ПЕК зумовлюватиме подальшу технічну деградацію енергетичної інфраструктури. А наростаючий дефіцит інвестицій, відсутність стимулів до підвищення енергоефективності спричинятиме зростання вартості утримання енергетичних систем, що призводитиме до зростання кінцевих цін для всіх категорій споживачів.

 

Читайте також: Енергетична безпека України потребує сталого збалансування ринку газу

 

Сценарій "Недружнього впливу" передбачає зростання зовнішнього впливу Російської Федерації, спрямованого на повне перепідпорядкування енергетичної політики України.

 

Зокрема, російський капітал посилить свою присутність шляхом надання проросійським групам впливу доступу до "дешевих" фінансових ресурсів та енергетичних технологій, поставок енергоресурсів та енергії. Стійкість функціонування газотранспортної системи та Об'єднаної енергетичної системи України буде під зовнішнім впливом, як наслідок – зупинка інтеграції з європейським енергетичним простором. У документі наголошується, що посилення присутності "дешевих" російських ресурсів спричинить фактичне знищення нафтогазового комплексу, секторів переробки та енергетичного машинобудування. 

 

"Втрата власної науково-технологічної бази посилить залежність України від постачальників новітніх технологій та послабить політичні позиції України перед окремими країнами, що контролюють виробників енергетичних технологій. Енергетична політика стане повністю підконтрольною РФ, що створить критичні загрози національній безпеці", – йдеться у Стратегії енергобезпеки.

 

Відповідно до сценарію "Позитивної трансформації", в Україні запроваджується повноцінне висококонкурентне ринкове середовище в енергетиці, формується сприятливе інвестиційне середовище, створені механізми моніторингу дотримання приватним сектором вимог законодавства. 

 

Викристання нових технологій виробництва, транспортування, накопичення та споживання енергії, використання відновлюваних та місцевих джерел енергії, цифровазація енерговикористання дозволятиме наблизити джерела виробництва енергії до споживача та збалансувати режими роботи енергетичних систем.

 

Читайте також: Україна вчасно не використала потенціал власних газосховищ і змушена буде купувати газ за завищеними Газпромом цінами

 

Крім того, синхронізація Об'єднаної енергетичної системи України та енергетичних систем країн ЄС фактично означатиме від'єднання від РФ та даватиме можливість посилити конкуренцію на українському ринку. Захист же вразливих категорій споживачів здійснюватиметься персоналізовано, не порушуючи ринкових механізмів господарювання.

 

Детальні кроки для втілення в життя позитивного сценарію будуть прописані в плані реалізації Стратегії, що має бути підготовлено Міністерством енергетики протягом шести місяців. Крім того, протягом року з дня прийняття Стратегії Уряд має затвердити Методику оцінки рівня та загроз енергетичній безпеці України. На її основі Міненерго має забезпечити підготовку Звіту щодо стану енергетичної безпеки України та Оцінку рівня та загроз енергетичній безпеці України.