Натепер серед усіх видів творчості штучний інтелект найактивніше використовується в ілюструванні та музиці. Обкладинки, зроблені ШІ, втім, здебільшого поки що не так складно ідентифікувати. Звісно, були і є поодинокі випадки, коли картини, намальовані Midjourney, визнавали мистецьким явищем, не знаючи про авторство ШІ. Так, зокрема, сталося у серпні 2022 року, коли на конкурсі живопису в Колорадо в категорії цифрове мистецтво перше місце здобув Джейсон Аллен з картиною «Просторовий театр опери». Тоді майже одразу Аллен визнав, що «полотно» повністю створив Midjourney, а він навіть не користувався цифровим пензлем.
З музикою ж усе значно складніше, і навіть спеціалістам уже важко стає визначити, чи певний трек — ШІ чи ні. Не так давно американський гурт The Velvet Sundown з двома альбомами став сенсацією, збираючи в Spotify майже мільйон прослуховувань щомісяця. Однак влітку 2025-го з’ясувалося, що це ШІ-проєкт, зроблений за допомогою Suno. Нещодавно подібна історія трапилася і з успішним українськомовним литовським гуртом Transportna, який теж виявився створеним ШІ.
Агрегатор української музики з широкими можливостями з пошуку та дослідженню всіх артистів України та всіх їхніх релізів NUAM 1 грудня виклав дослідження цьогорічної української музики. Згідно з ним, в 2025 році вийшло 77 тисяч треків і 27,5 тисяч із них (35,62%) — це ШІ, тобто кожен третій трек української музики був згенерований штучним інтелектом.
Також у цьому році не було жодного дня без нового ШІ-трека: щодня з’являлося від 7 до 223 треків. І у майже третину днів було понад 100 нових музичних композицій, зроблених ШІ. Загалом же в 2025 році зафіксовано 811 активних ШІ-проєктів, і 58 з них випустили по понад 100 треків кожен. Для порівняння — в цьому році дебютувало 1055 українських «живих артистів», які випустили 4341 треків, тоді як ШІ продукував 27 465 нових композицій. Знаково, що за прослуховуваннями треки дебютних «не ШІ» музикантів суттєво поступаються ШІ-проєктам. Живі виконавці мають 46 971 825 прослуховувань, тоді як треки згенеровані ШІ послухали 368 685 349 разів.
Підсумовуючи, NUAM пише про те, що «масова поява AІ-треків — це закономірний етап технологічного розвитку, який просто дістався музики. Низькоякісні треки штампували й до появи штучного інтелекту — їх було вдосталь і з великих студій, і з домашніх сетапів. Тепер до цього просто доєднався AІ. Обсяг сміття виріс, але принцип не змінився: хорошій музиці завжди доводилося пробиватися крізь море посередності. АІ не є прямою конкуренцією живим артистам. Як і раніше, головне поле боротьби — не кількість релізів, а якість слухання. Тому ключове завдання зараз — піднімати музичний смак української аудиторії. Те, що AІ-треки низької якості стають популярними, — це не доказ сили штучного інтелекту, а сигнал про те, що з музичним смаком ще багато роботи. Якщо спільно піднімати планку, алгоритмам буде значно складніше проштовхувати безликий Іl-потік — бо вгорі стрічки вже стоятиме сильна, жива українська музика».
