Transparency International Ukraine: Існує п’ять схем контрабанди товару через лінію зіткнення у зоні АТО

28 Листопада 2017, 10:42

За весь час існування «контрабанди» в зоні проведення антитерористичної операції на Донбасі експерти з Transparency International Ukraine нарахували щонайменше п’ять можливих схем перевезення товару через лінію зіткнення: перевезення через залізницю, через блокпости, через КПВВ, через ГЛЦ та так званий перерваний транзит. Про ще йдеться в матеріалі журналіста Тижня Станіслава Козлюка «Контрабанда на Донбас. Як возять товари в ОРДіЛО».

Зазначається, якщо рух залізницею зараз під питанням, то інші можливості для транспортування нелегальних товарів цілком життєздатні. Й на допомогу тут можуть приходити класичні схеми з контрабандного перевезення товарів, які використовуються на державних кордонах.

 «З військовими є щонайменше два способи. Один з них – банально домовитися про проїзд. Другий – працювати через сіру зону. Наприклад, є територія, яка де-юре наша, але українських військових там немає. Відповідно, її ніхто не контролює. А позиції стоять за кілометр перед поселенням. І на цій території зареєстрована фізична особа-підприємець (ФОП). Вона везе до свого магазину товар. Юридично – вона їде на контрольовану територію і має право на перевезення. Вже десь на складі в сірій зоні вона розвантажує товар. Потім, зі складу його забирають і транспортують на неконтрольовані території. Певний час ця схема активно працювала. А один з найбільш відомих населених пунктів, через який ішов нелегальний потік – Новолуганське. Згодом туди зайшов батальйон «Донбас» і канал перекрили», – розповів Артем Давиденко, аналітик Transparency International Ukraine.

Ще один населений пункт, де активно працювала подібна схема – Верхньоторецьке. 2015-го місцевий голова в розмові з волонтерами зазначав, що після початку бойових дій загальна кількість ФОПів у селі сягнула 50-ти. А кількість магазинуів зрозсла з 6-ти до 20-ти. І все це в смт з населенням в 3 тис. людей.

Рух товарів через КПВВ і ГЛЦ ще простіший. Станом на літо 2017-го в зоні АТО діяли 6 автомобільних КПВВ та один ГЛЦ. Відповідно до встановлених правил, одна людина може провезти через пункт в’їзду-виїзду не більше 75 кг товару, який визначений Міністерством з питань тимчасово окупованих територій. Якщо ж людина спробує провозити понаднормові обсяги – починає працювати дрібна корупція.

Однак, як зауважують експерти, працює ще одна схема: підприємець, який бажає завезти на неконтрольовані території товар, знаходить місцевих жителів, які погоджуються підзаробити. Після цього він розсаджує їх у мікроавтобусі й на кожного записує по 75 кг товару. Таким чином, з юридичної точки зору, він цілком легально може перетинати лінію розмежування. Разом із тим, може діяти дещо видозмінена схема. За окрему плату через КПВВ можуть рухатися так звані «чєлнокі» – люди з візками, які розвантажують транспорт.

За одне перевезення, як зазначають у Transparency International Ukraine, такі люди можуть отримувати від 50 до 300 грн. 2017-го зафіксований випадок, коли на пункті пропуску «Станиця Луганська» близько 10 людей за 3 години перенесли на неконтрольовану територію близько 10 тонн товару.

Схеми із ГЛЦ ще простіші. Від початку їх задумували як торгівельні майданчики для дрібнооптової торгівлі, якими б мали змогу користуватися люди, що проживають на неконтрольованих територіях. Однак часом їх використовують як перевалочні бази для нелегальних товарів, що їдуть в ОРДіЛО.

Коли ж мова заходить про перерваний транзит, то він працює так само, як на будь-якому кордоні. Певний товар везуть з Європи до Росії. Україна виступатиме транзитною країною. Відтак, за цей товар в Україні не стягуватимуть податків, оскільки його не будуть реалізовувати. Однак, на території України авто з товаром перезавантажують, підмінюють товар і підробляють пломби. Під час перевірки на виїзді з країни авто не перевіряють. А перед російським кордоном замінюються документи, в яких змінюється місце призначення товару. Наприклад – Донецьк чи Луганськ. Вантажівка заїжджає в Росію і тепер вже вона транзитна країна. Однак, зауважують експерти, ця схема є дещо ризикованою, оскільки час від часу правоохоронці ловлять вантажівки з підробленими документами. Втім, для зони АТО вигадали ще простіший варіант.