[569]
У 1959-му, коли радянська влада відкрила кордони на в’їзд, до Києва прибув турист зі США Раймонд Де Гроот. Він цікавився електротранспортом, тому – крім обов’язкових Лаври й Софії – наклацав на кольорову плівку пересічні київські вулиці з трамваями і їх пасажирами. В травні 2008 року Тиждень сфотографував ті ж місця з того ж ракурсу.
Трамвай – це не автобус і не таксі. На відміну від останніх, однакових у всіх містах, трамвай утворює місто, формує вигляд його вулиць. Трамвай з’єднує окремі заселені квартали в одне ціле. Трамвай витворює цілковито новий дизайн міста – важко повірити, але фунікулер, без якого дніпровські схили вже не уявити, спершу був усього лишень частиною трамвайного маршруту №15. Навіть талон окремий не треба було купувати – просто пересів на Боричевому Току – і все.
У 1970-х роках загальна довжина київської трамвайної мережі досягала 285 кілометрів. Гості столиці могли їхати, приміром, із вокзалу в усі напрямки – в Пущу-Водицю на Поділ, Святошин, Борщагівку, Печерськ, Лівий берег і навіть на Голосіївську площу, де зараз редакція Тижня.
Так сталося, що потім київська влада трамвай не полюбила. Те, що 13-й маршрут (який під таким номером функціонував з кінця XIX сторіччя) у 2000 році через забобон перейменували на 18-й – це ще квіточки. Ягідки – те, що трамвай просто почали прибирати з вулиць.
У мегаполіси, де від трамвая відмовилися давно, він повертається. Лондон, Париж, Новий Орлеан, Афіни, Торонто, Міннеаполіс, Мілан, Прага, Женева… В англійському Ноттінгемі колії демонтували ще в 1940-х роках – на догоду автомобілістам. У 2004-му електричний транспорт повернувся до міста, щоб, за словами мерії, розвантажити дороги. «Тепер Ноттінгем знову став європейським містом», – сказав на відкритті нової лінії міністр транспорту Великої Британії Террі Барнер.
А в Києві трамвайних рейок стає все менше. Їх знімають, щоб звільнити вулиці двигунам внутрішнього згорання. Трамваї зникають із центру, перебираються на околиці, на Лівий берег. Замість бруківки та рейок з’являється асфальт і дорожня розмітка. Замість зруйнованих депо виростають хмарочоси. Над перехрестями зависає вихлопний смог. Можливо, це об’єктивний процес. Але кожен, хто їздив у дзвінкому трамваї, має право на ностальгію. Й напередодні Дня Києва Тиждень пропонує читачам подивитися, якою була столиця 50 років тому – без заторів, і з рейками.
Фотографії американського «трамваєфіла» Раймонда Де Грота цінні для нас не тільки з погляду занепаду столичного електротранспорту. Ці «непостановочні» кадри показують нам звичайне вуличне життя Києва і киян. Деякі місця вже й упізнати неможливо – так стрімко росте й змінюється місто.
Порівняйте самі.
ФОТО: RAYMOND DE GROOTE JR. (1959 рік), АНДРІЙ ЛОМАКІН (2008 рік)
[570]
[571]
[572]
[573]
ВІД РЕДАКЦІЇ
Висловлюємо велику подяку авторові сайта «Пам’яті київських трамваїв» Стефану Машкевичу за натхнення та сприяння в публікації фотографій Раймонда Де Гроота.
НАБЕРЕЖНА
Знято з Пішохідного мосту на Труханів острів. Набережну розширили вдвічі за рахунок дерев. Вражає лінія горизонту – жодної Оболоні немає ще й у проекті. Дніпро значно мілкіший, бо в Каневі ще не збудували греблю ГЕС, так само як і у Вишгороді.
Згідно з березневим розпорядженням Черновецького, колії на Набережній мають демонтувати до кінця цього року – тож скоро, можливо, замість трамвая тут з’являться чергові «торговельно-офісні комплекси».
СОФІЇВСЬКА ПЛОЩА
Біля пам’ятника Богданові Хмельницькому. Як «підросла» нерухомість і як зникла зелень! Розчулює радянська реклама на даху – «виконуйте правила дорожнього руху» і «можна виграти 100 000». Трамвай, який розвертається довкола Богдана, – це маршрут №1 – по Володимирській до Університету. Зараз цією вулицею не курсують ні трамваї, ні тролейбуси, ні автобуси.
ВГАДАЙТЕ САМІ
Єдина спільна деталь для обох фотографій – цирк, який завершили будувати в 1960-му. Це кінець вулиці Саксаганського, яка переходить у площу Перемоги. В ті часи тут ходили навіть кільцеві трамваї «А» (проти годинникової стрілки) і «Б» (за годинниковою) через весь Київ – від Подолу на Печерськ, а звідти на площу Перемоги, Лук’янівку і знову до Дніпра. Зараз Саксаганського зробили однобічною – щоб уникнути заторів. Трамваї (з цієї ж причини) прибрали ще в 2001-му.
ПРИВОКЗАЛЬНА ПЛОЩА
Цю панораму бачив кожен українець, який хоча б раз у житті виходив у місто через Центральний залізничний вокзал. Щоправда, зі знайомих орієнтирів залишилися хіба що труби ТЕЦ-3. Замість трамваїв з’явилися десятки маршруток. Типові ознаки нового часу – хмарочоси, реклама, бомжі…