Тютюнові каравани

Суспільство
11 Грудня 2015, 13:10

Контрабанда на Закарпатті забезпечувала й, певно, забезпечує роботою місцевих жителів. Фактично це великий організм, у якому задіяно безліч ланок: хтось возить товари через кордон, хтось веде їх облік, хтось чергує на перевалочних складах, хтось переказує гроші. Така інтеграція давала регіону змогу почасти комфортно почуватися навіть за часів кризи. Щоправда, як переконують активісти (та й місцева влада), нині ситуація почала змінюватися.

Цигарки в автоколонах

Не секрет, що найприбутковішим товаром контрабанди на західному напрямку лишаються цигарки. Меншу популярність має горілка. Утім, як і через Волинь, через Закарпаття регулярно провозять великі й малі партії тютюнових виробів для дальшого продажу в ЄС. Як переконують місцеві активісти, котрі відстежують ці потоки, спершу контрабандою займалися кримінальні угруповання. Утім, згодом, ринок монополізували брати Балоги. Згідно з неофіційною інформацією, вони навіть поділили між собою кордон. Павло Балога лишив за собою частину Хустського району. Іван Балога має контроль над Берегівським. Віктор – над Ужгородом і північною частиною області, біля Словаччини. В той же час, один із соратників Балог по бізнесу й політиці Василь Петьовка нібито отримав Рахівський, Тячівський, частково Хустський райони.

Схема, за якою працювали контрабандисти, була доволі проста. Окрім пунктів пропуску кордон перетинали по «зеленці», себто лісосмугами, й через річку Тиса. На березі були облаштовані спеціальні зони для плотів, а між ними натягнуто трос, за допомогою якого нелегали перебиралися в закордоння. За приблизними оцінками, таким шляхом близько 80% нелегального потоку йшло до Угорщини і ще 20% — до Словаччини.

Читайте також: За старими схемами. Митниця очима очевидців

Частину контрабанди, як переконують небайдужі громадяни, становила продукція Львівської тютюнової фабрики. За попередніми даними, один із цехів підприємства виготовляв контрафакт на експорт. Контрабандний товар вантажили у фури й доправляли у прикордоння нібито в супроводі міліції. За даними активістів, колона могла складатися з десятка вантажівок. Далі товар везли на склади підприємства «Барви», яке пов’язують із Балогами, після чого малими партіями — до приватних будинків поблизу кордону. А вже звідти цигарки рухалися на Захід.

«Товар транспортували вночі. Після Майдану ми туди навіть ходили з міліціонерами. Показували правоохоронцям сліди, натягнутий через річку трос, місце під пліт. Результатів не було», — розповів у коментарі Тижню активіст Олесь.

Заробіток на блоці цигарок виходить доволі непоганий. Залежно від місця продажу можна отримати від $12 до $20 прибутку: що далі на захід, то вища вартість. Щоправда, як пояснюють місцеві, до трафіку тютюну вглиб Європи причетні вже міжнародні структури.

Ще кілька місяців тому через пункти пропуску вантажівки прямували без огляду. Питання проїзду транспорту коштувало близько $500

Можна стверджувати, що після подій у Мукачевому влада вирішила посунути Балог у регіоні. Після призначення нового голови області навіть затримали частину «тютюнового каравану». Після цього, як заявляють в один голос і чиновники, й активісти, трафік із Львівської фабрики зупинився.

«Можна припустити, що рішення про припинення контрабанди цигарок зі Львова прийняв сам Балога. Коли вперше затримали колону з нелегальним тютюном, він зрозумів, що справа набирає серйозних обертів. І наразі цей напрямок паралізований», — переконує активіст Віталій.

Нині, за даними ОДА, на кордоні виявляють контрафактну продукцію донецької компанії «Хамадей», що розміщена на окупованій території, та її кримського філіалу.

Буквально ж на початку року на кордоні домінувала продукція Львівської та Гродненської фабрик. Зокрема, білоруська — нібито прямувала до Придністров’я.

Знаходять контрабандні цигарки в дошках, заготовках під меблі, а то й самих меблях. Усі перевірки роблять вручну, бо, як скаржаться в області, митники не мають необхідного обладнання. Тому домовляються про співпрацю із закордонними колегами й спільно «ведуть» підозрілі авто.

Великі обсяги нелегального переміщення товарів неможливі в односторонньому порядку. Так, уже з півроку на кордонах Угорщини, Румунії та Словаччини відбуваються перевірки, в результаті яких на сьогодні затримано близько 40 митників. Активісти переконують: доходило до того, що з постів знімали цілі зміни. Утім, влада стверджує, що ці дії не мають стосунку до тютюну.

Читайте також: Заробити на сусідах

«Звільнення угорських митників не пов’язане із контрабандою цигарок. Це боротьба з економічною злочинністю і транснаціональними групами. Ми співпрацювали по цих епізодах із нашими сусідами і ділилися з ними наявною інформацією. Не через Інтерпол чи Європол, а напряму», — пояснив голова Закарпатської ОДА Геннадій Москаль.

Імпортна контрабанда

Якщо з України на Захід прямує здебільшого один вид товару, то в зворотному напрямку завозять усе, починаючи від дрібної електроніки й закінчуючи автотранспортом. Ще кілька місяців тому через пункти пропуску, як зазначає Олесь, вантажівки прямували без огляду. Питання проїзду транспорту коштувало небагато-немало — близько $500. Митники отримували номери фури і пропускали її. Наразі контрабандисти діють хитріше.

«В Угорщині на прикордонних територіях є стоянки, де паркуються вантажівки. До них під’їжджають мікроавтобуси, в які розвантажують товар. У середньому для перевезення однієї фури потрібно 10 бусів. Таким чином контрабанда перетинає кордон», — пояснює Олесь.

«Свого часу, близько 2 год спостерігаючи за одним із пунктів пропуску, ми налічили 40 мікроавтобусів, які в’їхали в Україну. Це близько чотирьох фур. Після перетину кордону вони розвозять вантаж до перевалочних пунктів, що неподалік», — додає Віталій.

Читайте також: Зупинити неспинне

Хоча практично такі товари є контрабандою, активіст пояснює, що юридично порушення законодавства тут не має. Кожен має право провезти через кордон речей не більше ніж на €150 й не більше ніж 500 кг. Цим і користується певний сегмент людей, які заробляють таким чином гроші. Вони заїжджають на територію Угорщини й розписують на себе вміст вантажівок.

«Скажімо, накуповують дитячих колясок на €150, штуки по три на кожного. У мікроавтобус, припустімо, вантажать 20. Хто не вмістився в бус, їде слідом на легковому авто. На митниці дивляться на відповідну кількість паспортів і товару. Фактично це шлях для завезення різної продукції без розмитнення. Навіть якщо прийти із претензіями до представників влади, вони просто розведуть руками. І номінально будуть праві», — каже Олесь.

Аналогічні запитання можуть виникати і щодо митників, які пропускають контрабандистів. Відповідно до Кримінального кодексу, незаконне виготовлення, зберігання чи транспортування підакцизних товарів карається штрафом. Позбавити волі можуть хіба що за контрабанду культурних цінностей, отруйних, сильнодіючих, вибухових речовин, радіоактивних матеріалів, зброї та боєприпасів, а також спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації. Про підакцизні товари не йдеться.

«Якщо митники не помітили кримінального порушення, то настають відповідальність і звільнення. А якщо адміністративного? Портнов же контрабанду декриміналізував. Настає дисциплінарна відповідальність: пониження в посаді, сувора догана. Так визначило українське законодавство. Так, у нас шукають приводи, аби звільнити помічених у причетності до контрабанди. Але притягти порушників до кримінальної відповідальності можна буде лише за умови криміналізації таких дій!» — констатує Геннадій Москаль.