The Washington Post: Екологічні плани світових компаній не принесуть тих результатів, на які вони очікують

7 Лютого 2022, 15:32

Видання The Washington Post пише, що сьогодні через відповідні світові угоди та тиск громадськості, корпорації заявляють про плани знизити викиди вуглецю до нуля. Однак згідно з аналізом, багато виробників покладаються на такі екологічні ініціативи, які або матимуть тимчасовий ефект, або не включають у свої екопроєкти викиди "від третьої особи".

Деякі з найвідоміших у світі корпорацій намагаються показати, наскільки серйозно вони ставляться до зміни клімату, тому дедалі більше з них зобов’язується усунути свій вуглецевий слід у найближчі десятиліття. Але згідно з новим аналізом незалежної організації New Climate Institute, багато з таких компаній роблять недостатньо, щоб підтвердити свої обіцянки.

У звіті розглянули кліматичні плани 25 відомих корпорацій від Amazon до Volkswagen і Walmart, які пообіцяли скоротити викиди до нуля. Дослідження показало, що в середньому існуючі плани дозволять скоротити викиди приблизно на 40% — це багато, але недостатньо, щоб запобігти погіршенню наслідків глобального потепління.

Читайте також: За гендерну рівність та екологію. Сучасні тренди у роботі НАТО

Більше того, вісім з 25 компаній виключили небезпеку від такого типу викидів, який утворюється від їхніх клієнтів. Тобто коли використовують їхню продукцію (наприклад, автомобілісти спалюють бензин в автівках певної марки). Ці викиди, відомі як "сфера 3", зазвичай складають 70 або більше відсотків корпоративних викидів за даними фінансової компанії MSCI.

"Ми були наївно оптимістично налаштовані щодо того, що ми можемо побачити", — сказав Томас Дей, аналітик Інституту нового клімату та провідний автор дослідження, яке спиралося на інформацію від самих компаній. "Ми були розчаровані, що не знайшли більше креативу, ніж очікували".

Однак деякі з перевірених компаній заперечили результати дослідження та поскаржилися, що New Climate Institute не звернув увагу на ключові міркування.

Хоча дослідження не присвоїло жодній з компаній найвищий рейтинг "високої доброчесності", другий рівень зайняла датська судноплавна компанія Maersk, за нею йдуть Apple, Sony і Vodafone. Але десяток корпорацій впали на найнижчий рівень з "дуже низькою доброчесністю", адже значною мірою у них не вистачає надійних планів щодо досягнення нульового результату в терміни, які вони обіцяли.

Аналіз показав, що деякі корпоративні шляхи до нульових викидів можуть бути успішними, проте лише через участь у інших проєктах, які виводять вуглекислий газ з атмосфери, тобто через так звану компенсацію. Така компенсація може включати, наприклад, розширення лісів.

Швейцарсько-американська фармацевтична фірма Novartis заслужила похвалу за звітність про викиди від власних закупівель товарів і послуг, а також за використання відновлюваної енергії. Але в дослідженні зазначено, що Novartis компенсуватиме 65% своїх викидів за допомогою того, що Інститут називає "компенсацією вуглецю на основі природи".

"Претензії щодо вуглецевої нейтральності, які значною мірою ґрунтуються на компенсації, можуть ввести в оману, і їхня цілісність є дуже спірною", – йдеться у звіті.

Не тільки уряди, але й корпоративний світ стикається із зростаючим тиском уповільнення змін клімату з боку активістів, інвесторів та клієнтів. Як наслідок, кількість нових обіцянок зросла за останні кілька років, що вселяє оптимізм, проте вимагає й уважного вивчення.

У звіті також похвалили Google за розробку інноваційних інструментів для отримання високоякісної відновлюваної енергії.

Меблева компанія Ikea заявила, що до 2030 року буде вуглецевою, тобто в підсумку вона таки планує зменшувати викиди вуглецю в атмосферу. Компанія каже, що планує забирати вживані меблі та ремонтувати їх, таким чином ефективно зберігаючи вуглекислий газ у нових кріслах, диванах та ліжках. Крім того, Ikea також зменшує викиди через компенсацію – висаджуючи дерева.

У звіті Ikea про сталий розвиток сказано, що "за допомогою циркулярної економіки ми гарантуємо, що вуглець довше зберігатиметься в наших продуктах та матеріалах". Але Інститут розкритикував такий підхід, заявивши, що він забезпечить лише тимчасове зберігання вуглецю.

Читайте також: Global Witness: У 2020 році вбили рекордну кількість екологічних активістів

"IKEA визнає, що, зберігаючи вуглець у своїх продуктах, вона затримає їх викид в атмосферу в середньому лише на 20 років. Вивільнення накопиченого вуглецю зводить нанівець будь-який вплив на клімат від початкового секвестру".

Компанія Amazon, чий план щодо чистих нульових викидів у звіті є з "низькою доброчесністю", заявила, що вона прагне досягти своєї нульової цілі до 2040 року, а це на 10 років пізніше дати зниження використання вуглецю, встановленої у Паризькій угоді.

Крім того, усі, крім однієї з 25 компаній, ймовірно, будуть покладатися на компенсації різної якості, йдеться у дослідженні. Спеціалісти встановили, що "щонайменше дві третини компаній покладаються на висадження лісів та інші біологічні заходи, які можна легко зіпсувати, наприклад, лісовою пожежею".