Індійські нафтопереробники мають намір відмовитися від закупівель російської нафти марки ESPO цього місяця, повідомляє The Times of India з посиланням на свої джерела в галузі. Причиною є високі тарифи на фрахт, а замінити російську нафту Індія планує енергоносіями з Африки та Близького Сходу.
Індія, яка раніше рідко купувала російську нафту, стала другим за величиною клієнтом нафти для Москви (першим є КНР, – Ред.) після вторгнення РФ в Україну. Нафтопереробники в Індії розкуповували майже всі сорти російської сирої нафти, користуючись знижками після того, як деякі компанії на Заході припинили закупівлі. Проте вищі ціни охолодили попит з боку Індії, спрямовуючи поставки до Китаю. «На чистій основі після врахування фрахту вартість видобутку ESPO виявляється на 5-7 доларів США за барель дорожчою порівняно з аналогічними сортами з інших країн, таких як Murban в ОАЕ», – повідомило індійське джерело, близьке до галузі. Джерело додало, що російська нафта раніше була дешевшою.
Замість ESPO компанії в Індії купують інші сорти, наприклад із Західної Африки, які виходять вигіднішими, повідомив інформатор. Щомісячні купівлі російської нафти в Індії впали після досягнення рекордного рівня в червні. Близько 2 млн. тонн (14,35 млн. барелів) російської нафти було завантажено в Індію цього місяця проти 3,55 млн тонн у серпні, включаючи 585 090 тонн сирої нафти ESPO, показали дані Refinitiv. І навпаки, Індія завантажила 2,35 млн. тонн африканської нафти цього місяця проти 1,16 млн. тонн у серпні, свідчать дані.
Виробники Близького Сходу також знизили офіційні продажні ціни на свої поставки в жовтні, вдаривши по привабливості російської нафти, сказав Ехсан Уль Хак, аналітик Refinitiv. У той час як поставки з Росії до Індії займають близько місяця, близькосхідна нафта прибуває за тиждень, додав він. Дані відстеження суден від компанії Kpler показали, що всі морські вантажі з нафтою марки ESPO окрім одного, що були відправлені у вересні, прямують до Китаю. Згідно з даними, російський експорт ESPO у вересні знизився до 720 тис. барелів на добу з понад 800 000 барелів на добу в липні та серпні.
«Поставки ESPO з Далекого Сходу до Китаю – близький маршрут, але ставки на фрахт все-одно зросли. Тому Китай отримує більше нафти з Далекого Сходу, на противагу балтійським чи чорноморським портам РФ», – сказав Хак. За його словами, місцева переробка сирої нафти в Росії також зросла, скорочуючи поставки на експорт.
Довідково: ESPO (Eastern Siberia – Pacific Ocean, Східна Сибір – Тихий океан) – сорт російської нафти, орієнтований на поставки у азійські держави та має цінову прив’язку до сорту Dubai. На противагу відомий російський сорт Urals – орієнтований на західні ринки і прив’язаний у ціні до марки Brent.