The Economist: У пролом

Світ
11 Серпня 2018, 11:01

Авіасалони — чудова нагода показати себе світовим гігантам оборонної індустрії. Не стало винятком і цьогорічне авіашоу у Фарнборо, яке закінчилося 22 липня. Ревіння двигунів винищувачів-невидимок F-35 виробництва Lockheed Martin над головами глушило звуки реклами на землі. Та найпочесніше місце у виставковій зоні оборонної компанії Raytheon дісталося не зброї, а кіберкуполу — модерному 3D-кінотеатру, де можна побачити, як працюють хакери. Ідея чітка й зрозуміла: уряди та компанії не можуть дозволити собі не звертати уваги на кібератаки. І навіть самі оборонні фірми також.

Розмір військового та цивільного ринку кібербезпеки наочно пояснює, чому так, адже він зріс із $3,5 млрд у 2004-му до $120 млрд у 2017-му. У наступні три роки ринок розширюватиметься на 12–15% щороку, тобто вдвічі швидшими темпами, ніж глобальні бюджети оборонного обладнання. Такий прогноз дає дослідницька компанія Cybersecurity Ventures. Коли стало припікати від російських інтернет-атак на Захід, міністерства оборони задумалися про те, щоб виділяти на кіберзахист значно більше. Американський Конгрес наголошує на важливості кібербезпеки. Британський уряд нібито планує виділити частину бюджету Міноборони на протистояння кібератакам. Приватні компанії кібербезпеку зазвичай зараховують до своїх головних проблем.

 

Читайте також: Крістін Дюґуен: «Повністю відокремити пропаганду від журналістики ніколи не буде легко»

Оборонні фірми на цьому ринку не новачки. Їм доводиться відбивати кібернапади на власні озброєння та ІТ-системи від початку поширення інтернету в 1990-х. Років 10 тому вони стали використовувати цей досвід і продавати послуги урядам та приватним компаніям. Проте галузі доводиться стикатися з проблемами. Ці компанії звикли мати справу з гігантськими оборонними відомствами з довгими циклами закупівель, а тому не знали, як сподобатися перебірливим приватним підприємствам із коротшими часовими перспективами. Багато з них недооцінювало рівень конкуренції в галузі. Військові надзвукові літаки складає лише з півдюжини підприємств, а комерційні послуги в галузі кібербезпеки пропонує понад 3 тис. компаній. Згодом оборонні підприємства ускладнили своє становище ще однією помилкою, зосередившись на випуску програмного забезпечення, яке створює захисні «стіни» навколо систем, хоча це краще вдається технологічним фірмам.

Деякі компанії добровільно пішли з ринку, скориставшись бумом у торгівлі звичайними озброєннями. За прогнозом дослідницької фірми IHS Markit, глобальні оборонні бюджети цього року сягнуть нового піка від часів холодної війни. У 2015-му Boeing продав софтову компанію Narus конкурентам — технологічній компанії Symantec. Тоді ж корпорація General Dynamics продала свій підрозділ комерційної кібербезпеки Fidelis приватній інвестиційній компанії.

Проте сьогодні на ринку відбуваються зміни на їхню користь. Зростає попит на послуги з кібербезпеки, у чому оборонні компанії мають більше досвіду, — від активної ідентифікації загроз до забезпечення їхніх керівників стратегіями боротьби з наслідками атак. Їм також стає легше використовувати історичний досвід у військовій розвідці, адже тепер і держави, і компанії піддаються схожим кібератакам.

 

Читайте також: Керсті Кальюлайд: «Захід «нормалізував» окупацію частин Грузії, ризикуємо «нормалізувати» конфлікт в Україні. Що будемо готові «нормалізувати» далі?»

Фірми знову повертаються. У квітні корпорація General Dynamics придбала компанію CSRA, що спеціалізується на кібербезпеці, за $9,7 млрд, прагнучи стати найбільшим провайдером ІТ-послуг для американського уряду. У Lockheed не шкодують грошей на стартапи, зокрема на фахівців зі штучного інтелекту з Cybereason. Те саме робить американська оборонна група L3 Technologies, яка швидко зростає.

Виробники зброї вважають, що для їхніх основних клієнтів — міністерств оборони — комерційна кібербезпека є не просто бізнесом, а чимось на зразок гарантії. Американські чиновники пригрозили припинити надавати контракти фірмам, чиї озброєння вважаються незахищеними від кібератак. Це почалося після низки резонансних хакерських нападів, зокрема викрадення Китаєм у військово-морського підрядчика американських планів зі створення надзвукової протикорабельної ракети. За словами консультантів найбільшої оборонної групи Європи BAE Systems, без підрозділу Applied Intelligence вона мала б серйозні проблеми з продажем нових літаків і ракет своєму головному експортному клієнтові — Саудівській Аравії.

І хоча гіганти оборонки зараз добре заробляють на «залізі», вони бояться, що із закінченням дворічної програми нарощення бюджету в Сполучених Штатах попит впаде. Вони хочуть створити в себе бізнеси з кібербезпеки та диверсифікувати свою діяльність, доки є сприятливі умови, каже партнер у консалтинговій компанії Bain & Company Френк Форд. Керівники компаній ще пам’ятають 1990-ті, коли із закінченням холодної війни військові бюджети різко зменшилися, а багатьом оборонним фірмам довелося закритися, бо роботи не вистачало. Схоже, кібербезпека не така волатильна.

 

© 2011 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Переклад з оригіналу здійснено «Українським тижнем», оригінал статті опубліковано на www.economist.com

Автор:
The Economist