Brexit не припиняє підкидати сюрпризи. Один із них – цього тижня, коли питання про митний союз з ЄC раптом потрапив у фокус уваги політиків. Інший – коли бізнес-лобісти нахвалювали ультралівого лідера лейбористів Джеремі Корбіна за те, що він підтримував ідею створення такого союзу – у надії об’єднатися з бунтівними депутатами-торі і завдати поразки урядові. Але це нібито суто технічне питання майже не згадувалося під час підготовки до референдуму про Брекзіт. Небагато знайдеться виборців, та навіть і членів парламенту, які справді його розуміють.
Саме поняття досить старе. Митний союз, або ж Zollverein, який скасував тарифи між німецькими землями у 1830-х роках – відомий приклад. Митний союз виник одночасно зі створенням ЄС у 1957 році, хоча повністю склався лише на 1968-й. Як і зона вільної торгівлі, митний союз скасовує внутрішні тарифи і квоти, але додає загальний зовнішній тариф. За визначенням вихід із ЄС означає і вихід із його митного союзу. Але він не забороняє створювати нові митні союзи з ЄС, як це зробили Андорра, Монако, і (у більшому масштабі) Туреччина.
Читайте також: Мей назвали принципи для нових торговельних відносин з ЄС
Будь-який митний союз завдяки відсутності тарифів і квот сприяє торгівлі. Митний союз ЄС має надзвичайно велике значення для ланцюгів постачання по всій Європі, адже і запчастини до автомобілів, і капуста можуть безперешкодно перетинати кордон за кордоном. На відміну від зони вільної торгівлі, тут немає вимог до правил походження товару, щоб засвідчити, звідки привезено продукт. І, на відміну від членства в єдиному ринку ЄС, митний союз не означає вільного пересування осіб, безпосереднього підпорядкування Суду ЄС або внесків до бюджету ЄС.
Але митний союз має і недоліки. Як уже переконалася Туреччина, членство в ньому не дає можливості укладати угоди про вільну торгівлю товарами з іншими країнами. Що ще гірше – будь-які такі угоди, укладені Євросоюзом, автоматично відкривають турецький ринок, не даючи Туреччині аналогічних прав (наприклад, дешевий мексиканський імпорт може завозитися до Туреччини, навіть якщо вона не має угоди про зону вільної торгівлі з Мексикою). Митний союз для Туреччини має частковий характер і не поширюється на сільськогосподарську продукцію, а також не покриває послуги. На турецькому кордоні з ЄС проводяться тривалі перевірки.
Корбін спробував обійти ці проблеми, висунувши вимогу не лише всеосяжного митного союзу, а й права укладати торгові угоди і мати право голосу у майбутніх перемовинах ЄС про вільну торгівлю. Брюссель навряд чи офіційно на це погодиться, навпаки, Європейський суд не дасть на це згоди. Але Британія, вплив якої більший, ніж у Туреччини, цілком може забезпечити собі неофіційне право дорадчого голосу щодо торгових угод ЄС.
Читайте також: Єврокомісія оприлюднила перший проект угоди щодо Brexit
Уряд усе ще заперечує митний союз у будь-якій формі. Міністр зовнішньої торгівлі Ліам Фокс 27 лютого назвав такі розмови «зрадою» британських інтересів. Проте митний союз, який поширюється лише на товари, допускав би договори про вільну торгівлю послугами, за яку енергійно виступає Фокс. Та прибутки від можливих майбутніх угод менші і віддаленіші в часі, ніж негайні збитки від виходу з ЄС і його угод про вільну торгівлю з третіми країнами.
На цьому наголосив колишній постійний секретар Фокса сер Мартін Доннеллі, який порівняв позицію свого колишнього начальника з відмовою від обіду з трьох страв зараз на користь пачки чипсів пізніше. Міністерство фінансів також побоюється, що майбутні прибутки надто віддалені в часі, щоб урівноважити нинішні збитки. Те ж можна сказати про Конфедерацію британської індустрії, яка хоче «тимчасового митного союзу», тобто доки не матеріалізуються майбутні угоди. Ще одне бізнес-лобі, Інститут директорів, пропонує митний союз, у який не включатимуться більшість перероблених сільськогосподарських продуктів і послуг, щоб їх можна було додати в угоди про вільну торгівлю.
Митне питання нерозривно пов’язане з іншим головним болем від Брекзіту: як не допустити встановлення контрольованого кордону з Ірландією. Європейська комісія опублікувала проект юридичного тексту Статті 50 угоди про вихід, принципи якої узгодила з Британією у грудні. У документі визначено запасний варіант уникнення такого кордону: залишити Північну Ірландію в митному союзі з повним дотриманням правил єдиного ринку. Це означає можливість кордону по Ірландському морю – а проти цієї ідеї виступають демократичні юніоністи, які підтримують уряд Терези Мей. «Жоден прем’єр-міністр Сполученого Королівства ніколи не погодиться на це», – заявила вона. Але якщо про сухопутний або морський кордон навіть мови немає, то митний союз їй ще можна було б нав’язати.
© 2011 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved
Переклад з оригіналу здійснено «Українським тижнем», оригінал статті опубліковано на www.economist.com