Театр як виховання еліт і простір для дискусії: розмова з Ганною Веселовською

ІнтервʼюКультура
20 Лютого 2025, 10:39

Тиждень поспілкувався з Ганною Веселовською, театрознавицею, театральною критикинею, докторкою мистецтвознавства, авторкою книжок «Театр Миколи Садовського (1907–1920)» (Темпора, 2018), «Микола Садовський. Актор, режисер, антрепренер. 1856–1906» (Темпора, 2024).


— Сьогодні з’являються популярні історії літератури, музики, живопису. Чи написана історія українського театру, чи вона ще має бути написана?

Направду навіть немає академічної історії українського театру. Була спроба написати таку популярну історію — це «Триста років українського театру, 1619–1919» Дмитра Антоновича, видана в Празі. Звісно, там багато чого не враховано, і попереду ще все XX століття. І після цього у нас немає оглядової історії театру, лише окремі нариси. Навіть серед фахівців не вибудувана ця континуальність — досліджені тільки окремі періоди.

Книжка Дмитра Антоновича

— Яким був український бароковий театр, що мав довге відлуння і до сьогодні надихає на творчість?

Бароковий театр — дуже інтелектуальний, літературний, це театр освічених людей і для освічених людей. Він доволі складний, це складні тексти, на сцені використовувалася складна символіка, складна образність. Він перебував у тісній взаємодії з іншими видами мистецтва, що видно зі збережених театральних програмок XVIII століття. Ціль цього театру, що розвинувся передусім у стінах Києво-Могилянської академії,  — глибоке духовне виховання української еліти, адже в академії вчилися ті, хто мав стати майбутньою елітою держави. Це дуже важливо, що ось така форма високого театру є моментом становлення особистості, там було багато акцентів на моральні, етичні, релігійні питання. Це взаємозв’язки між людьми, це розуміння своєї позиції в світі, як діяти, які ухвалювати рішення і так далі. Ці основи, закладені тут, ставали підґрунтям для поглядів і вчинків наших гетьманів і старшини.

— Були й драми на історичні сюжети, як «Володимир» Феофана Прокоповича про київського князя, що була спершу присвячена Іванові Мазепі, і «Милість Божа» невідомого автора про в’їзд до Києва Богдана Хмельницького, як вони вибудовували уявлення про тяглість власної історії від Русі?

Це драми про еліту Русі і XVII століття. Власне, це утвердження Української держави, гетьманської держави. Ми розуміємо, наскільки це було важливо тоді, в такій панегіричній формі це представити на сцені. Тобто це така самоідентифікація освічених людей, які були присутні на цій виставі, співвіднесення себе з цією Українською державою.

— Чи можна говорити про певну спадкоємність між бароковою добою і театральною культурою ХІХ століття, яку ми звикли починати з Котляревського?

Не забуваймо, що Котляревський сам замолоду був серед вертепників, тобто він був причетний до цієї культури. Вона ж нікуди не поділася.

Метою Котляревського було створити саме світський варіант української культури, тому він не пов’язувався з тією релігійною драмою, шкільною драмою, яка була в XVIІ–XVIІІ століттях. Але вертепні мотиви, зрозуміло, є і в «Москалі-чарівникові», і в «Наталці-Полтавці».

Сокиринський вертеп

Котляревський був надзвичайно впливовою людиною. Він належав до масонської ложі, а масони і театр — це дві речі, які весь час існують поруч, багато видатних діячів європейського театру були причетними до цього. Насправді, в Полтаві театр почався не з Котляревського. Це був один із таких аристократично-розважальних театральних гуртків, де відбувалися домашні театралізовані розваги аристократів. А Котляревський своєю особистістю, впливовістю, закоханістю в актрису дав цьому реальний поштовх і повноцінний розвиток. І далі вже була запрошена трупа, яка працювала в Харкові, до Полтави. Так був створений Полтавський вільний театр.

— Якби сучасний глядач побачив ті п’єси, як би їх сприйняли?

— Я думаю, він би плакав (сміється. — Ред.). Чуттєвість — це дуже важливий момент для тогочасного глядача. І глядач був готовий і хотів цього, щоб на сцені представляли життєві історії, які викликають переживання, в репертуарі було багато мелодрам.

Ми не повинні дивитися на український театр як щось таке, що існує абсолютно окремо від всього європейського театрального дискурсу. Романтична драма, мелодрама, водевіль — це ті жанри, які панували на той час на європейській сцені, в різних варіантах.

— Герой ваших двох книжок — Микола Садовський. Як він вплинув на театральну культуру України?

Я особисто його виділяю із когорти тих театральних діячів, яких ми звикли назвати корифеями. Звісно, кожний із цих корифеїв дуже важливий: Іван Карпенко-Карий — це драматург номер один; Михайло Старицький — це та людина, яка фактично дала можливість їм працювати, оскільки заклала свої гроші, дала поштовх до цього всього; Марко Кропивницький — це перший професійний актор, без нього б нічого не відбулося; так само Марія Заньковецька — українська зірка; і Панас Саксаганський, що реалізувався як відомий актор і постановник західної класики. Щодо Миколи Садовського, він мав свою програму, як людина і як театральний діяч, і він її реалізував. Це була програма справжнього національного театру і національної опери, яку він планував зробити, але не встиг. Якби не події 1919 року, він би її втілив вповні. Він розумів, як діє театр у суспільстві, як він впливає, як він формує особистість. Я виділяю саме ці його риси, ну а потім і актора, і організатора. Він заклав у Києві перший стаціонарний театр, хоч це насправді просто було орендоване приміщення, яке він, завдяки своїм зусиллям і різноманітним організаційним здібностям, зробив-таки стаціонарним.

Читайте також: Театр і виховання еліт: від бароко до «Назара Стодолі» | Історія театру з Ганною Веселовською (ч. 1)

— А яка роль домашніх театрів української еліти кінця ХІХ — початку ХХ століття в українській театральній культурі?

Це дуже важлива річ, тому що в Українському клубі, який був закладений у Києві Миколою Лисенком і його колом, прагнули репертуар зробити більш вишуканим. Не просто українська вистава про селян, або мелодрама, а опери, мініатюри, кабаре, невеличкі імпрези, поєднані зі свіжими художніми рішеннями. Тут українська театральна культура мала простір для пошуку. Інша річ, що були заборони, тож це могло прозвучати лише в такому колі. Туди приходили, припустимо, студенти школи Лисенка, і бачили, що українські актори можуть грати не тільки щось традиційне і в очіпках, але й щось інше.

Сцена з вистави “Маклена Ґраса”

— Приємно думати, що XIX століття — це не лише етнографічно-побутовий театр.

— Та ні, звичайно. Це ті кліше, які були накинуті, і з якими ми чомусь не хочемо самі розлучатися. Навіть коли ми бачимо на сцені етнографічні сюжети, це показували у великих театральних приміщеннях, у містах, їх відвідувала міська публіка. Наприклад, «Олеся» Марка Кропивницького — це історія освіченої дівчини. Чи «Сто тисяч» Івана Карпенка-Карого — це ж не про село, а про тогочасні бізнес-стосунки. От у російській літературі дійсно була така драматургія того ж Пісемського, де події відбувалися в якійсь жахливі курній хаті, там були мелодраматичні історії з вбивствами… І ось це кліше було накладене на українську драматургію, яка такою  загалом не була.

Звичайно, покоління Лесі Українки відчувало певне невдоволення, вони вже виросли вище, і те, що відбувалося на їхніх домашніх виставах, вони хотіли бачити на  великій публічній сцені. Драматургія Лесі Українки — це інтелектуальна драма, це не про рутинні стосунки і життєві перипетії, а про складні моральні проблеми. Це те, що працює на виріст. І тут ми можемо проводити паралелі з бароковою драматургією, яка теж працювала на виріст.

Читайте також: Від театру корифеїв до нової модерної драми | Історія театру з Ганною Веселовською (ч. 2)

— Наскільки театр у 1920-х резонував із тим, що відчувало суспільство?

Театр Курбаса не був прийнятий представниками старої української інтелігенції. Єфремов негативно відгукувався про це, він не приймав цей театр. Проте на початку 20-х Курбас формує довкола себе коло людей, які поділяють його бачення.

Микола Куліш і Лесь Курбас на читці п’єси серед березільців

— Театр в 20-х, мені здається, всюди просто просочується, все життя було театралізоване, як у добу бароко, коли театр був метафорою життя. Долучаються різні митці, зокрема художники, як Анатоль Петрицький. Чим тоді був театр?

Художники йдуть у театр, тому що це працює на масову свідомість (ну, і тому, що там можна заробити). У виставах Курбаса були інтермедії про повсякдення, про те, що відбувалося на вулицях. Наприклад, така п’єса, як «Шпана», це  п’єса про НЕП, там події відбуваються в такому непманському офісі, сучасною мовою. І це та реальність, яка буквально вирувала, з якою всі стикалися на той момент. Тобто театр був включений в усе життя, він його відтворював і в сюжетах, і в проблематиці, і в способі показу. І саме життя театралізувалося, тому що авангардне мистецтво передбачає те, що воно залишає приміщення, виходить на вулицю.

До того ж український театр — це платформа для українського кіно. Проте в 1930-ті роки цей процес зупинився, учні Курбаса, які працювали в кіно, були репресовані, все уніфіковано, тобто розвитку цьому вже не було ніякого.

— Який відсоток задумів встигли втілити і що лишилося тільки в ескізах і напрацюваннях?

— Мені здається, важлива, власне, не кількість вистав, які були зроблені, а важливо те, що Курбас мав ідею і послідовно її втілював. Він теж був програмний мислитель, як і Садовський, але вже на іншому витку історії, в іншій естетиці. Він бачив театр як множинність, як величезний спектр можливостей, і в естетичному плані, і в суспільному, і в політичному так само, на початку, поки він не розчарувався. Його програма множинності була згорнута, все уніфіковано — це просто смерть театру, мертве мистецтво, де повторюється одне і те саме, немає розвитку. Ми до цього часу не можемо собі усвідомити, що театр не існує у визначених формах: «оце є національний театр, він повинен таким бути». Та ні! Ця курбасівська ідея множинності повинна бути і для нас тепер провідною.

— Хотілося б ще згадати 1960-ті і київський Клуб творчої молоді «Сучасник» — Леся Танюка, Аллу Горську — як спробу підхопити нитку 20-х. Що вони встигли зробити?

Я думаю що вони встигли перейняти ідеї від учнів Курбаса, які залишилися живі. Ці люди — Борис Тягно, Гнат Ігнатович, Василь Василько, Мар’ян Крушельницький — вони дуже багато хотіли їм передати. Шістдесятники спілкувалися з Анатолем Петрицьким, Вадимом Меллером і відкривали для себе цей фантастичний авангард із перших рук. У Алли Горської ми бачимо, як вона надихається Петрицьким.  Вони встигли поділитися, але щодо масштабних театральних робіт — цього не могло відбутися. Тому що весь український театр на той час — це театр державний і дуже суворо контрольований.

Читайте також: «Можна малювати шахтаря, а бачити в ньому Богуна», — Віктор Зарецький

— Але настає кінець 80-х,у театрі з’являються такі фантастичні речі, яких там за весь час Радянського Союзу не було.

Студія Черкова, вулична акція

Перебудова — це дуже цікавий час для театру.  Перший ковток повітря — і зразу з’явилися люди, які були готові щось робити абсолютно інше. Я би першим назвала Володимира Кучинського, який створив Молодіжну студію імені Леся Курбаса (нині це Львівський академічний театр імені Леся Курбаса). Його перші вистави — це Сковорода, Леся Українка, плюс ім’я Курбаса. Тобто ці всі постаті, такі важливі для нас сьогодні, він завів у театр через репертуар.  До того ж він переніс на український ґрунт зовсім новий спосіб акторського існування, і це був дійсно вибух, що театр може дати і як працює з духовними матеріями інакше, ніж доти звикли, яку дає інспірацію.

На початку 90-х з’явився дуже сильний рух театральних студій, і це теж було «дитя» перебудови, тому що вони не залежали від держави, мали самі себе забезпечувати. Вони були дуже винахідливі в тому, де грати: Юрко Яценко працював із текстами Лесі Українки і ставив вистави в музеї Марії  Заньковецької; Сергій Проскурня взагалі влаштовував вистави в підвалах; Олег Ліпцин теж ставив у підвалах тексти Розстріляного відродження, першим інсценізував Хвильового в той час; Андрій Жолдак першим інсценізував оповідання Володимира Винниченка… Кожен шукав свій власний спосіб спілкування з глядачем, і це було дуже часто інтимне спілкування, тому що це не театральні приміщення, всі люди сидять поруч,  де сцени немає…

Сергій Проскурня, Григорій Гладій та інші глядачі на показі у Студії поліфонічної і конструктивної імпровізації

І вже на початку 90-х такі режисери, як Дмитро Лазорко, Дмитро Богомазов, Юрій Одинокий, працюючи в державних театрах, роблять їм ін’єкцію своєю творчістю. У них свій погляд на речі, це система знакового, семіотичного театру. Вони працювали з українськими текстами, наприклад, перша вистава Богомазова — «Безталанна», і він показав, що це не сільська п’єса, це про пристрасті, про внутрішній світ, про стихію любові. Не можна не згадати і Влада Троїцького з його «Дахом» і роботою з фольклорним матеріалом, який він представив дуже сучасним. У кожного з них свої особисті шляхи — це те, що важливо було для Курбаса з його потребою множинності. Однак цей період не тривав довго, тому що весь той величезний креатив не був оцінений і підтриманий державою.

  Як сьогодні український театр працює зі спадщиною, з цим кількастолітнім обширом театральної традиції, який ми окреслили?

Я думаю, недостатньо з цим працює. В нас є певні запобіжники — тепер ми принаймні не можемо скотитися в російській кіч. Але ми починали з того, що історія українського театру не написана і існує лише у фрагментах — так і український театр продовжує працювати з якимись фрагментами, вихопленими речами, і цієї тяглості він не відчуває, що одне пов’язане з іншим.

Немає системності мислення і програми, яка була і у корифеїв, і у авангардного театру. Хоч сьогодні немає ідеологічного тиску, але все одно наш театр здебільшого ніби почувається замкнутим на певній території, за межі якої не сміє вийти — і в естетиці, і в розумінні проблематики…

Звичайно, з’являються цікаві явища — театр ветеранів, театр драматургів, які намагаються бути сміливішими. Це, можливо, когось буде дратувати, комусь буде від цього дискомфортно, але це потрібно робити. Театр мусить проговорювати ті речі, що є важливими для суспільства — вони не мають каналізуватися в соцмережах.

Читайте також: Український театр ХХ століття під знаком Курбаса | Історія театру з Ганною Веселовською (ч. 3)


Дивіться Першу, Другу та Третю частини розмови на відео.

читати ще