Тарас Стецьків: Якщо в опозиції почнуться внутрішні конфлікти, Янукович залишиться до 2020 року

Політика
3 Вересня 2011, 15:21

УТ: Подейкують, що фракція НУ-НС планує вигнати зі своїх лав брата екс-президента Ющенка Петра та іще низку депутатів? У чому вони завинили перед фракцією?

ТС: Я думаю НУ-НС прийняв би правильне рішення, якщо б він виключив із своїх рядів тих депутатів, які відкрито або напіввідкрито працюють із Партією регіонів та парламентською більшістю. Таких людей набереться від 18 до 23 осіб. І тоді це буде означати, що фракція НУ-НС дійсно стала опозиційною. Це означатиме, що вона зможе голосувати «під нуль», одностайно «за» чи «проти» певних рішень. Тоді другим кроком можна йти на створення об’єднаної опозиції з фракцією БЮТ.  Я думаю, що це можна буде зробити уже наступного тижня.

Після ув’язнення Юлії Тимошенко це єдиний можливий для опозиції шлях у парламенті зіграти в об’єднану опозицію. Нехай об’єднана опозиція у Верховній Раді буде представлена 140-150 особами. Але вони мають діяти як єдиний організм. Це мінімально необхідна умова, щоб опозиція зберегла довіру хоча б частини суспільства.

УТ:Кажуть, оновлену фракцію НУ-НС очолить лідер «Фронту змін» Арсеній Яценюк?

ТС: Я думаю, що керівництво збереже Микола Мартиненко, Яценюку це керівництво нічого не додає.

УТ:На якому етапі зараз перебуває процес об’єднання опозиції? Як далі планує діяти Комітет опору диктатурі?

ТС: У Комітеті все погоджено. Питання тепер за парламентськими силами, чи зможуть вони демонструвати єдність в Верховній Раді. Другий напрямок діяльності – це вулична стратегія. І третій – це створення структур Комітету на місцях. Всі ці питання проговорені, визначені відповідальні за кожен напрямок діяльності, і тепер потрібно втілювати намічені плани в життя, щоб рішення КОДу не залишилися на папері. Це зараз головна проблема – втілювати прийняті рішення і робити КОД реальним центром об’єднаної опозиції зі своїм парламентським відгалуженням, з місцевими структурами, з вуличними акціями, з позитивною альтернативною програмою, яка б відрізняла опозицію від влади.

УТ:Як діятиме опозиція в межах парламенту?

ТС: Як всяка опозиція – альтернативні законопроекти, оприлюднення своєї позиції. Це стандартна діяльність будь-якої опозиції. Щодо блокувань у парламенті – не думаю, що це ефективний засіб, найбільш ефективний засіб діяльності опозиції – це однотипність голосування. Якщо опозиція має 150 мандатів, значить має бути 150 голосів «за» або «проти». Блокування у нинішній ситуації нічого не дають – це малоефективний метод, і його не сприйматиме суспільство.

УТ: Які саме альтернативні законопроекти готова сьогодні запропонувати опозиція?

ТС: Це зокрема Податковий кодекс, Житловий кодекс, Пенсійний кодекс, адміністративна реформа, закон про Кабінет міністрів. Моя спеціалізація це  – закон про Кабмін, адмінреформа і закон про територіальний устрій.

Наш закон про Кабмін розроблений повністю у відповідності із Конституцією, на відміну від того, який прийняла парламентська більшість минулого року. Ми пропонуємо формувати Кабмін за європейськими принципами, пропонуємо розділення політичних та адміністративних функцій. У нашому проекті відсутні доручення президента Кабінету міністрів, які перетворюють уряд на хлопчиків на побігушках. Міністри стають ключовими фігурами, які приймають політичні рішення. Немає так званих центральних органів виконавчої влади, це все підводиться під міністерства. Державна служба повністю відділена від волі президента та прем’єр-міністра, чиновники призначаються на конкурсній основі. Створюється система перехресного контролю за чиновником, щоб мінімізувати корупцію.

Ми з вами побачимо всі ці законопроекти одразу після шостого вересня.

УТ:Чи дозволяє опозиційний законопроект чиновникам бути членами партій?

ТС: Є думка, про заборону держслужбовцям бути членами партій, але вона не принципова. Принциповим є перехід до земельного устрою, ліквідація районних і обласних держадміністрацій. Це перехід до системи префектур за французьким зразком, коли існують місцеві ради, які утворюють власні виконкоми, а місцеві держадміністрації перетворюються у контрольні органи, і їхні функції суттєво знижуються. Тоді буде забезпечене реальне місцеве самоврядування. Замість теперішнього поділу на 25 областей пропонуємо перехід на традиційний для України земельний устрій. Буде укрупнення областей.

 Іще один пункт позитивної програми опозиції – це нова Конституція. Окремі пункти уже є, їх потрібно довести до купи. В опозиції достатньо спеціалістів, щоб у кількамісячний термін доопрацювати цей текст. Консенсус буде в тому, щоб Україна була напівпрезидентською республікою, близької до французької та польської моделей. Не можна допускати такої концентрації влади в одних руках, яку допустив Янукович. Це тягне до узурпації влади та розколу України.

УТ:Чи має опозиція альтернативний проект судової реформи?

ТС: Безумовно. Всі суди треба розпустити і переатестувати всіх суддів наново спеціально створеною комісією. Від цього судова система не втратить нічого, бо вона тонально корумпована. І від того,що суди деякий час не будуть функціонувати, нічого не станеться.

УТ: Чи є домовленості між опозиційними партіями щодо дій під час виборів?

ТС: На сьогодні це питання ще рано ставити. Воно може ставитись лише тоді, коли опозиція дійсно виявиться об’єднаною, коли КОД запрацює, і коли всередині опозиції налагодиться потрібний рівень довіри. Ближче до кінця року може постати питання про спільну тактику на парламентські вибори. І вона вже очевидна: це єдиний список у пропорційній частині ( в крайньому випадку будуть дві колони) і єдиний кандидат від КОДу у мажоритарній частині. Якщо у опозиції почнуться внутрішні конфлікти,  Янукович залишиться до 2020 року.

УТ: Під яким брендом піде на вибори така об’єднана політсила?

ТС: Яка різниця? Береться одна з дванадцяти партій і заявляється, що це партія, через яку до парламенту йде КОД. Решта – це питання технологій і політичної реклами.

УТ: Об’єднана позиція вже визнала своїм лідером Юлію Тимошенко?

ТС: На сьогодні так питання не стоїть. Якщо зводити лідерство лише до особи Юлії Володимирівни, це звужуватиме можливості опозиції. Тому створений КОД, де існує колективне лідерство. До цієї структури ще потрібно додати громадські ініціативи. Тоді база опозиції буде набагато ширшою.

УТ: Проблему лідерських амбіцій очільників опозиційних партій вдалося нарешні подолати?

ТС: Це базова проблема української демократії вирішувати, хто більший за зростом і хто більший опозиціонер Ця проблема зараз послабилася. Але чи зникла вона остаточно, це має бути спільними діями у парламенті та поза ним.

УТ: Які стосунки у решти опозиції із партією «Свобода»?

ТС: Свобода увійшла в КОД, і ми сподіваємось, що вона чесно, без дулі в кишені, буде працювати в КОДі на консолідацію позиційних сил. Якщо свободівці будуть чесно працювати в КОДі, до них не виникатиме ніяких претензій, якщо вони захочуть вийти з КОДу, виборці дадуть таким діям належну оцінку.

УТ: Яка зараз ситуація у партії «Народна самооборона»?

ТС: Партія зараз у скрутному становищі, як і вся опозиція, якщо говорити про фінансове становище. Тим не менше, парія увійшла в КОД, партія має своїх речників, партія має структури на місцях. І я думаю, свої п’ять копійок в консолідацію опозиційних сил партія може внести.

УТ: За рахунок кого зараз фінансується партія?

ТС: Фінансування зраз зведене до мінімуму практично у всіх опозиційних силах. Тому, що тиск з боку влади на бізнес шалений: хто буде запідозрений у фінансуванні опозиції, може взагалі забути про слово «бізнес». Так що в опозиції зараз загалом ситуація фінансова складна.

УТ: Чи слід очікувати восени масових суспільних протестів?

ТС: Якщо все, що я сказав, опозиція зробить, протести відбуватимуться у наростаючому темпі. Якщо опозиція не демонструватиме такої поведінки, протестів на вулиці взагалі не буде.