ЕФЕКТИВНА ВЛАДА
«Я бачу оновлену Україну як державу зі стійкою політичною системою. Це сильний президент, у якого є практичні важелі координації, контролю… Це компетентний і політично структурований парламент…» (Виступ на урочистих заходах із нагоди Дня Незалежності України, 24 серпня 2010 року)
Януковичу вдалося створити систему із сильним президентом, якого підтримує стабільна парламентська більшість. А повернення чинності Конституції зразка 1996 року усунуло конфлікт між президентом та прем’єр-міністром, закладений конституційною реформою 2004-го. Проте конфлікти всередині партії влади можуть похитнути «стабільну» систему Януковича, а призначення за принципами особистої лояльності та балансу між різними групами підривають ефективність державного апарату.
До того ж четвертий президент не має підтримки більшості суспільства. За даними опитування IFAK Ukraine, проведеного торік наприкінці грудня, лише 10% громадян позитивно оцінюють діяльність Януковича у вирішенні найважливіших для суспільства проблем. Такими українці назвали економічні негаразди (79% опитаних), корупцію (55%), сваволю чиновників та міліції (34%).
СВОБОДА БІЗНЕСУ
«Я доб’юсь входження України до списку 10 країн із максимальною свободою ведення бізнесу». (Передвиборна програма Віктора Януковича «Україна для людей»)
«Ми плануємо п’ятирічні податкові канікули для малого й середнього бізнесу…» (Кандидат у президенти Віктор Янукович, 28 січня 2010 року).
За оцінками міжнародної організації Heritage Foundation, після зміни влади Україна продовжувала падати в рейтингах свободи ведення бізнесу та інвестиційної привабливості. Впродовж 2010-го в державі зафіксували звуження чотирьох із десяти основних економічних свобод, що посунуло її на 162-гу сходинку рейтингу проти 152-ї 2009 року. Найнижчі оцінки – лише 20 балів зі 100 – отримала привабливість вітчизняної економіки для закордонних інвесторів. Також великі загрози аналітики Heritage Foundation вбачають у державному тиску на підприємництво, нестачі коштів на реалізацію соціальних програм та неефективному управлінні НАК «Нафтогаз України».
Найгіршим проявом урядової бюджетно-фіскальної політики стала кампанія «штурмівщини» зі збирання податків. Зокрема, за даними Всеукраїнської спілки захисту суб’єктів підприємництва, 2010 року податківці перевірили втричі більше підприємців, ніж попереднього. Бізнесменів змушують відмовлятися від повернення ПДВ і штучно звужують їхнє право на податковий кредит. Новий фіскальний кодекс, який запрацював 1 січня, не передбачає реальних канікул для малого й середнього бізнесу.
КОРУПЦІЯ
«Я це питання (боротьби з корупцією. – Ред.) поставлю в число пріоритетних і невідкладних… Є пакет антикорупційних законів, які наберуть чинності в другому півріччі. До другого півріччя ми їх доповнимо цілою низкою нових законів і в системному порядку почнемо їх виконувати». (Кандидат у президенти Віктор Янукович, 6 лютого 2010 року)
Антикорупційні закони, які хвалив Янукович-кандидат, так і не запрацювали за Януковича-президента. Спершу провладна більшість відклала набуття ними чинності на 1 січня 2011 року, а потім узагалі їх скасувала. Сьогодні влада розробляє новий антикорупційний закон: як заявив 14 лютого спікер парламенту Володимир Литвин, його проект уже перевіряє юридичне управління Верховної Ради. Очікують, що в ньому не буде низки норм попередніх законів. Скажімо, про декларування чиновниками та членами їхніх родин не лише доходів, а й витрат.
За підсумками минулого року впливова міжнародна організація Transparency International дала Україні за боротьбу з корупцією 2,4 бала (із 10). Відтак у рейтингу держава опинилася нижче 134-го місця.
ГАЗ
«Щомісячно Україна матиме знижку на газ $330 млн. Це дасть можливість не піднімати у цьому році ні тарифи на газ, ні тарифи на житлово-комунальні послуги. А це, в свою чергу, дасть можливість стабілізувати ціни на товари масового споживання». (Віктор Янукович про харківські угоди, 22 квітня 2010 року)
Підписання президентами України й Росії в Харкові угод, за якими офіційний Київ отримав знижку в ціні на газ, пролонгувавши натомість перебування російського Чорноморського флоту в Севастополі до 2042 року, стало шоком. Зробивши серйозну геополітичну поступку, українська влада не домоглася головного: зміни формули розрахунку вартості газу. Знижка де-факто залишається виявом доброї волі Москви.
Але найгостріше українці відчули проблемність ситуації з паливом, коли влітку, всупереч обіцянкам Януковича та його соратників, воно для громадян подорожчало на 50%. Піднялись і відповідні комунальні тарифи (на тепло, гарячу воду).
Міжнародний валютний фонд наполягає на тому, що тарифи – зокрема ціни на газ – повинні рости й далі. Нове його подорожчання на 50% було заплановане на квітень, але перший віце-прем’єр-міністр Андрій Клюєв та міністр палива і енергетики Юрій Бойко вже заявили, що без цього «можна обійтися». Втім, упродовж минулого року, коли в Україні зростали тарифи та ціни для простих громадян, влада успішно реалізувала схему повернення скандально відомій компанії «РосУкрЕнерго» близько 12 млрд м? газу (понад половини річного споживання газу домогосподарствами країни), раніше переданого на баланс НАК «Нафтогаз України» згідно з домовленостями уряду Юлії Тимошенко та російського Газпрому.
СТАНДАРТИ ДЕМОКРАТІЇ
«Прагну реального утвердження в Україні європейських стандартів демократії, неухильного забезпечення прав і свобод людини». (Передвиборна програма «Україна для людей»)
2010 року в щорічному рейтингу американської неурядової організації Freedom House Україна понижчала в статусі – від «вільної» до «частково вільної країни». Тяжіння Януковича до авторитаризму, сумнівний із погляду легітимності спосіб скасування конституційних змін 2004-го, свавільне рішення парламентської більшості перенести місцеві вибори з травня на жовтень 2010-го, кримінальне переслідування представників колишньої влади, тиск на мас-медіа тощо – помітно зіпсували імідж країни на Заході й підірвали довіру українців до влади.
ВИБОРИ
«Безумовно, ми дуже зацікавлені в тому, щоб (місцеві) вибори були прозорі, демократичні. І я роблю все, щоб це так і сталося». «Цей закон і поправки були спрямовані на забезпечення рівних умов участі всіх політичних сил у цих виборах». (Вересень, заява під час зустрічі з представниками ПАРЄ)
У передвиборній програмі «Україна для людей» Янукович обіцяв запровадити систему виборів за відкритими списками. Натомість місцеві перегони провели за пропорційно-мажоритарною системою, яка надавала перевагу політичним силам, що володіли адмінресурсом. Закон про місцеві вибори, що за нього голосувала пропрезидентська парламентська більшість, запровадив порядок формування виборчих комісій, коли більшість членів виборчкомів становили представники Партії регіонів та її союзників у парламенті.
СУДОЧИНСТВО
«Ми рішуче будемо викорінювати практику тиску та втручання в роботу судових інституцій з боку будь-яких гілок влади». (Під час урочистостей із нагоди складання присяги новопризначеними суддями, 17 серпня 2010 року)
Європейська комісія за демократію через право (Венеціанська комісія) дала негативну оцінку ухваленому за нової влади Закону «Про судоустрій та статус суддів», бо він зробив судову систему підконтрольною Вищій раді юстиції, більшість членів якої близькі до команди президента, а також обмежив повноваження Верховного Суду.
МІСЦЕВЕ САМОВРЯДУВАННЯ
«Місцеве самоврядування повинне стати надійним та міцним фундаментом народовладдя. Принципово важливе розширення повноважень місцевих рад, максимальне усунення бюрократичного апарату від вирішення питань розвитку територіальних громад». (Передвиборна програма «Україна для людей»)
«Зміцнювати» місцеве самоврядування нова влада почала зі столиці. Провладна більшість у парламенті скасувала районні ради міста Києва, позбавивши територіальні громади міста змоги взяти участь у місцевих виборах. Відкоригували й закон про столицю, розділивши посади голови міськдержадміністрації та мера міста. Тепер Київську міськдержадміністрацію очолює людина, не обрана киянами, а призначена президентом.
ЦЕНЗУРА
«Я ніколи не допущу повернення до цензури чи будь-яких інших методів тиску на журналістів… Був і залишаюся відкритим для преси. І роблю все, щоб журналісти почувалися в Україні вільними». (Відповідь на відкритий лист Міжнародного інституту преси, 11 серпня 2010 року)
Згідно з даними ще квітневого опитування Асоціації незалежних регіональних видавців України, більшість директорів та редакторів регіональних видавництв стверджували, що ведення бізнесу ускладнилося через дії влади. Журналісти кількох телеканалів заявили про повернення цензури й тиск із боку чиновників. На центральних каналах ТБ практично відсутня критика влади. За рік у рейтингу свободи слова міжнародної організації «Репортери без кордонів» Україна опустилась на 42 позиції – 131-ше місце серед 178 країн.
На початку 2011-го парламент 408 голосами ухвалив, а президент підписав Закон «Про доступ до публічної інформації», за яким усі відомості, що ними володіють посадовці, мають бути доступні суспільству. Однак журналісти побоюються, що влада в багатьох випадках просто ігноруватиме норми цього закону.
ЄВРОПА
«Не пізніше ніж через рік ми отримаємо безвізовий режим і отримаємо зону вільної торгівлі з Євросоюзом». (Віктор Янукович, 1 березня 2010 року)
Гучною заявою свіжообраний президент Янукович продовжив традиції попередника, який обіцяв підписання угод про асоціацію та вільну торгівлю з ЄС кожні півроку. Неможливість виконання обіцянки Януковича була очевидна кожному експертові. І понад те, сьогодні аналітики сумніваються в можливості досягти мети впродовж наступних 12 місяців. Так, за словами заступника міністра економіки Валерія П’ятницького, який уже багато років очолює українську групу на переговорах щодо вільної торгівлі, угоду з ЄС можна буде підписати в грудні, тільки якщо її текст буде узгоджено до липня. В інтерв'ю 12 лютого цей посадовець волів узагалі не говорити про конкретні терміни, перелічивши натомість цілу низку спірних позицій, щодо яких Київ та Брюссель так і не досягли порозуміння (наприклад, субсидування сільського господарства). Та ще й між підписанням угоди та набуттям нею чинності може минути рік-два.
Аналогічна ситуація складається й з упровадженням безвізового режиму: нещодавно через прогалини в законодавстві Україна вкотре відклала початок випуску біометричних паспортів, що є вимогою ЄС. «Планом дій щодо візового діалогу», який потрапив в українські ЗМІ, констатовано, що кінцеве рішення прийматимуть «з урахуванням загального стану відносин Євросоюзу та України». Оптимісти вказують, що вільний доступ вітчизняних товарів на європейські ринки та безвізовий перетин кордону для українців можливі не раніше, ніж за три-п’ять років. Це максимально оптимістичний сценарій.
ЦЕРКВА
«Для Української держави всі церкви і релігійні організації рівні і водночас рідні». (Віктор Янукович,
13 травня 2010 року)
Заява, зроблена главою держави з папірця на першому засіданні Гуманітарної ради при президенті, вирізняється як афористичністю, так і крайньою відірваністю від реалій. Сам він давно демонструє свою відданість одній-єдиній церкві – УПЦ МП. І якщо в особистому житті громадянин Янукович, як і кожен, має право на власні уподобання, то як державний діяч він повинен насамперед демонструвати рівновіддаленість влади від релігійних організацій, про яку говорив на третьому місяці свого правління. Утім, президент, який своїм указом ліквідував Державний комітет у справах релігій, регулярно спілкується з митрополитом УПЦ МП Володимиром та главою Російської православної церкви Кірілом, але вперто ігнорує звернення та прохання про зустрічі від інших ієрархів (зокрема УПЦ Київського патріархату та Української греко-католицької церкви). У січні цього року Янукович офіційно привітав із Різдвом лише православних, попри наявність у країні значної кількості християн інших конфесій. Держава усіляко сприяє УПЦ МП в будівництві нових храмів, тоді як інші церкви стикаються з проблемами вже на етапі надання ділянок. Не дивно, що в Україні останнім часом різко посилилась міжконфесійне напруження. За словами предстоятеля УПЦ КП Патріарха Філарета (див. Тиждень, №6/2011), в Донецькій, Київській та Вінницькій областях зафіксовано рейдерські захоплення представниками УПЦ МП храмів інших церков, тиск на їх релігійні громади та священиків, до того ж у цьому задіяні й представники місцевих органів влади.
МОВА
«В Україні буде розвиватись українська мова як єдина державна». (Янукович під час церемонії вручення Шевченківських премій у Каневі на Чернечій горі, 9 березня 2010 року)
«Виступаю за надання російській мові статусу другої державної». (Передвиборна програма «Україна для людей»)
Жодної із цих двох обіцянок, що виключають одна одну, за рік перебування біля керма Янукович так і не виконав. Однак влада постійно дрейфує в бік русифікації, догоджаючи північному сусідові. Було призупинено дію Наказу Міністерства культури і туризму України від 18 січня 2008 року «Про дублювання або озвучення чи субтитрування державною мовою іноземних фільмів». Уряд видав постанову №551 від 21 червня 2010 року, згідно з якою дистриб’юторським компаніям було надано можливість самостійно обирати мову дубляжу або озвучення. На черзі – зняття обов’язкової 50-відсоткової квоти на трансляцію музичних творів українських авторів в ефірі радіостанцій. Відповідний законопроект парламентська більшість уже схвалила в першому читанні 240 голосами.
Міністерством освіти і науки, молоді та спорту продовжує керувати Дмитро Табачник, відомий своїми українофобськими заявами й діями.
ОСВІТА
«Я доб’юсь об’єднання кращих традицій вітчизняної системи освіти та європейських освітніх стандартів. Я створю умови для того, щоб українські ВНЗ по праву ввійшли в 500 кращих університетів світу». (Передвиборна програма «Україна для людей»)
До міжнародних рейтингів найкращих університетів світу жоден із українських вишів так і не потрапив. Натомість владна команда просуває законопроект про вищу освіту, в разі прийняття якого замість обіцяної президентом автономії університетів, вищі навчальні заклади отримають повний контроль із боку міністерства освіти.
ЖИТЛО
«Серед пріоритетних напрямків моєї діяльності – збільшення житлового фонду України, забезпечення громадян доступним житлом. Створю умови для відродження іпотечного кредитування з фіксованою ставкою не більше 7% на рік». (Передвиборна програма «Україна для людей»)
Сьогодні банки пропонують кредити на купівлю житла під 20–25% річних.
ГАЛОПОМ ДО ДИКТАТУРИ
З 63 експертів, опитаних фондом "Демократичні ініціативи", більшість вважають, що за рік правління Віктор Янукович наблизився до диктаторського режиму Леоніда Кучми.
За десятибальною шкалою від повністю диктаторського (1 бал) до демократичного (10) – експерти розмістили Україну Януковича на позначці 4,75 бала, а Україну в останній рік другої каденції Кучми на позначці 4,6 бала.