Синє чи червоне?

Світ
1 Листопада 2012, 11:17

За кілька днів до виборів у США, що відбудуться у вівторок, 6 листопада, національні соцопитування віддають перевагу в кілька відсотків чинному президенту Бараку Обамі. Під час виборів вирішальне значення матимуть не тисячі, а десятки, можливо, навіть кілька голосів тих, хто наразі не визначився у дев’яти штатах. Насамперед в Огайо, Флориді, Пенсильванії та Вірджинії.

Америка двох кольорів

«Немає консервативної чи ліберальної Америки. Немає чорної, латиноамериканської чи азійської Америки. Є Сполучені Штати Америки. Влада ділить нас на синіх – демократів та червоних – республіканців», – ця промова на з’їзді Демократичної партії 2004 року засвітила зірку Барака Обами, на той час лише кандидата в сенатори. Тоді зала аплодувала зі сльозами на очах і перепитувала: хто такий Обама? За чотири роки Америка обрала першого темношкірого президента, який обіцяв країні надію та об’єднання.

Читайте також: Обама переміг: президентські вибори у США вкотре продемонстрували поділ суспільства й ефективність нових технологій

«Якщо я скажу, що небо синє, республіканці заперечать – червоне», – сьогодні виголошує Обама на зустрічі з виборцями. «Ніколи сучасна Америка не була такою роз’єднаною. І все з вини президента. Обама не кандидат «надії» та «змін». Щоб відволікти виборця від провальних результатів в економіці, він демонізує супротивника», – закидає власнику Білого дому кандидат у віце-президенти Пол Райян.

Екрани телевізорів, смартфонів, планшетів і сіті-лайтів рясніють червоно-синіми мапами, розділяючи Сполучені Штати за політичними переконаннями.

Республіканці стають консервативнішими – заперечують будь-яке державне регулювання, збільшення податків для найбагатших, відмовляються вірити у зміни клімату, а заборона абортів досі залишається найпринциповішим політичним питанням. Демократи ж ліберальні як ніколи: впроваджують загальнонаціональну страхову систему охорони здоров’я, намагаються зменшити податки, дозволяють одностатеві одруження й аборти.

Протягом одного дня Мітт Ромні долає чотири часові пояси, щоб зустрітися з виборцями у чотирьох різних штатах. Розклад обох кандидатів узгоджується останньої хвилини відповідно до проведених штабами соцопитувань. Зменшився рейтинг в одній із околиць Айови – летимо туди.

«Обама – поганий для економіки», «Робочі місця, робочі місця, робочі місця!» – повторює Ромні сотні разів на день. У наполегливості республіканцю не відмовиш. Мормон за віросповіданням кандидат від республіканців мав досвід роботи у місії. За традицією молоді мормони мають протягом двох років ходити по домівках, навертаючи у свою віру.

«Обама ніколи не керував великою компанією, тоді як Ромні – один із найуспішніших підприємців країни», – головний аргумент на користь губернатора. «Попри величезну кількість критичної інформації, американські журналісти не звертають уваги на вагомі деталі. Ромні намагається асоціювати себе із середнім бізнесом, тоді як сам ніколи не був підприємцем як таким. Він син автомагната. Його компанії не створювали робочих місць, а збагачувалися за рахунок скорочень і переведення виробництва за кордон, де дешевше», – пояснює професор медіа з Університету Нью-Йорка Робін Андерсен, яка досліджує те, як ЗМІ викривляють політичну реальність.

Дебати, що змінили все

«Якби Обама виграв перші теледебати, кампанія завершилася б. Президент виглядав жахливо», – стверджує Девід Хамфервілль – наближений до демократів політтехнолог. Він працював у передвиборчому штабі Барака Обами у 2008-му. «Дебати важливі, адже хоч би скільки він витратив на рекламу, люди перестають на неї реагувати».

За Міттом Ромні закріплювався образ мультимільйонера, якому байдуже до пересічного американця. Від серпня Обама утримував перевагу у 5%. Особливо після промови про соціальну несправедливість, виголошену екс-президентом Біллом Клінтоном на з’їзді демократів. Колишній власник Білого дому досі є одним із найпопулярніших політиків і ораторів країни. (Стосунки між Клінтоном і Обамою тривалий час залишалися прохолодними, допоки радники не привчили їх разом грати в гольф).

Читайте також: Президентські вибори: чи поєднаються Роз’єднані Штати Америки?

«Радники Обами помилилися. Наполягали, що президентові неприпустимо вдаватися до критики опонента. Найгірше, що дискусія перетворилася на шоу, в якому важлива не суть, а те, як тримається кандидат», – пояснює медіа-експерт Робін.

«Президент жив у віртуальному світі. Оточення запевняло, що він сам по собі хороший, а Ромні аж ніяк не конкурент. Бульбашка луснула», – уточнює політтехнолог Девід Хамфервілль. «Ромні відомий зміною позиції, лишень би догодити виборцю. Обама не вірив, що публіка на це не купиться. Глядачі повірили, а заразом подумали, що Ромні не такий уже й жахливий».

Наступного дня таку думку підхопили медіа, блогери, як ліберальні, так і консервативні. Другий раунд дебатів «зупинив кровотечу». Третій, що стосувався зовнішньої політики, не був важливим. Своїм успіхом на міжнародній арені Обама вважає вбивство Усами бін Ладена, Арабську весну й те, що під час операції в Лівії не загинув жоден американський військовий, порівняно з катастрофічною війною в Іраку. Республіканці лякають виборців хаосом на Близькому Сході, а за спроби Обами домовлятися з Росією, Венесуелою чи Іраном називають президента «слабаком».

Електоральна проекція

Після дебатів ті, хто не вірив у перемогу Ромні, почав вкладати у кампанію мільйони доларів. Вважалося, найгірше, що могло статися з американською виборчою системою, – це зняття обмежень на фінансування. Саме таке рішення суд ухвалив два роки тому. Загальна вартість обох компаній може сягнути рекордних $6 млрд. Усі ці кошти спрямовані на агітацію у дев’яти штатах. Якщо розділити цю суму між виборцями, що не визначилися, на кожного з них припадає мільйон. Новація президентської кампанії-2012 – адресована агітація. Обидва штаби мають дуже хороші бази даних. Вони звертаються окремо до кожної групи виборців – робітників, лікарів, шахтарів, вчителів, студентів, пенсіонерів. Досить і чорного піару. Студенти з Огайо розповідають, що в університетах поширюють псевдокументальний фільм, у якому схожий на Барака Обами голос зізнається, що він не християнин, а мусульманин, і народився не в США.

Огайо – це США у проекції. Цей провінційний штат і справді має вирішальне значення у змаганні, хто стане найвпливовішою людиною планети. З одного боку, жителі бідних передмість промислових центрів, які потерпають від кризи, вважаються вотчиною демократів. З іншого – консервативні й побожні білі фермери та малі підприємці, які навряд чи зрадять республіканцям. Минулого разу мешканці штату повірили Обамі, але за роки його президентства їхні проблеми не були вирішені. Герб Ашер, професор місцевого університету стверджує: «У нас є тисячі людей, що пропрацювали на заводах, які нині закриваються. Їм по 40–50 років, а вони лише мають шкільну освіту. Хтось має подбати про їхню перепідготовку».

«Якщо Обама виграє, то лише тому, що американцям буде соромно не переобрати першого в історії темношкірого президента», – заявляють близькі до республіканців експерти під час одного із заходів в аналітичному центрі Вашингтона. Тут зібралися представники великого бізнесу задля того, щоб дізнатися, які реальні шанси має Ромні. На екранах графіки та схеми, що проектують потрібну для губернатора комбінацію дій для перемоги у штатах. «Кажуть, республіканцю не потрапити у Білий дім без Огайо, але це всього-на-всього традиція… Опитуванням, які віддають перемогу Обамі, не варто довіряти», – стверджують вони.

Після того як Східне узбережжя Америки накрило ураганом «Сенді», аналітики підраховують політичний вплив шторму. Наразі обидва кандидати зупинили кампанію. Це не на користь Ромні, адже він має наздоганяти. Та якщо федеральний уряд не впорається з наслідками , постраждає Обама. Американці жартують, мовляв, хоч би до яких виборчих стратегій вдавалися політики, говорячи про робочі місця, аборти, податки, міжнародні відносити, природа нагадала про найбільшу біду США, яку обидва кандидати воліли не згадувати – глобальне потепління.