Минулого тижня світові медіа найбільше говорили про необхідність реформи Служби безпеки України щодо права розслідувати корупційні та економічні злочини, про підписання закону "Про Вищий антикорупційний суд" та про майбутнє Міністерство ветеранів, яке може стати об'єктом захоплення еліт.
Тиждень.ua зібрав найголовніші теми, про які пишуть іноземні ЗМІ щодо України.
Atlantic Council
Аналітичний центр звернув увагу на недоліки Служби безпеки України та розглянув можливі зміни, які сприятимуть ефективнішій роботі правоохроннго органу спецпризначення.
Зазначається, що СБУ нещодавно заявила про інсценування замаху на російського журналіста-опозиціонера Аркадія Бабченко. Так, українці були в захваті від того, що СБУ, яка не має хорошої репутації, зуміла провести таку складну спецоперацію.
Як найбільша в Європі служба розвідки з 31 000 працівниками, яка захищає Україну від внутрішніх та зовнішніх загроз, відволікається на функції, які не повинні бути їй підконтрольними. Зокрема, йде мова про розслідування корупції та організованої злочинності, що повинно змінитися.
"Українське керівництво не знайшло жодної політичної волі для реформування інституту радянського простору на основі стандартів НАТО", – йдеться у публікації.
Відзначається, що наразі парламент розглядає проект закону № 8068 "Про національну безпеку України", який зможе реформувати СБУ, скасувавши функції антикорупційної та економічної розвідки. Голова парламентського комітету із закордонних справ Ганна Гопко подала відповідні поправки до законопроекту.
Тоді СБУ буде зосереджувати свою увагу на боротьбі з тероризмом та захисті державного суверенітету.
"Найкращим способом пояснити величезні повноваження СБУ для американців є уявлення про установу, яка поєднує владу та можливості ЦРУ і ФБР без громадянського або парламентського нагляду", – йдеться у статті.
СБУ вже позбавлена слідчих повноважень, пов'язаних з корупцією та економічними злочинами. Одна її антикорупційні та економічні одиниці все ще збирають розвідку.
Право розслідувати корупції та економічних злочинів було передано Національному антикорупційному бюро, Нацполіції та Державній фіскальній службі, які мають власні слідчі органи.
Очікується, що Державне бюро розслідувань повноцінно запрацює до кінця 2018 року та проведе розслідування щодо держслужбовців, обвинувачених у економічній та організованій злочинності.
"Україна також чекає створення іншого спеціального правоохоронного органу, який буде здійснювати розслідування та запобігання економічним злочинам, який називається Національне бюро фінансових розслідувань", – йдеться у публікації.
Суть полягає в тому, що органи економічного та антикорупційного управління СБУ дублюють функції інших правоохоронних органів.
У свою чергу, СБУ та Генпрокуратура досі ініціюють спільні розслідування проти підприємств та посадових осіб. Найгірша частина полягає в тому, що ці справи не можуть бути вирішені в суді. Іншими словами, ці дослідження абсолютно безглузді.
Крім того, аналітичний центр навів конкретні приклади зловживань СБУ.
- У 2015 році СБУ заблокувала експорт товарів компанії з виробництва волоського горіха, стверджуючи, що горіхи були заражені черв'яками, хоча фотосанітарна проба не виявила жодних загроз.
- У 2016 році СБУ намагалася заблокувати міжнародні закупівлі лікарських засобів на тій підставі, що це був неефективний спосіб витрачати державні гроші. Закупівля ліків від міжнародних компаній дозволила в 2017 році врятувати державу до 40 відсотків. Політично пов'язані компанії, які раніше використовували гроші на закупівлю ліків, опинилися під загрозою.
- У 2017 році СБУ провела обшуки в офісі провідної інвестиціної компанії Dragon Capital, вилучивши три комп'ютери через так звані шпигунські програми.
- у квітні 2018 року НАБУ затримало співробітника СБУ, який отримав хабар у розмірі майже 50 000 доларів США за допомогу людям з підробленими документами проживання в Україні, щоб уникнути кримінальної відповідальності.
Крім того, співробітники СБУ подають свої декларації через окрему систему, до якої ніхто зантикорупційних відомств не має доступу. Тож заяви працівників СБУ є недоступними для перевірки та розслідування можливих ознак шахрайства чи незаконного збагачення.
Тим не менш, журналісти-розслідування роблять місце незвичної діяльності. Наприклад, глава антикорупційного підрозділу СБУ Павло Демчіна нібито використовує розкішний будинок, подібний до тих, що коштують приблизно 385 000 доларів; згідно з його декларацією на майни 2015, він не володів майном і не проживав у гуртожитку СБУ. Батьки Анна Грицак, невістка глави СБУ Василя
"Реформа національної безпеки має посилити і зосередити СБУ лише на контртерроризмі та контррозвідці", – наголошують у статті.
Bloomberg
Американське видання відзначає, що Україна зробила крок до створення антикорупційної системи правосуддя, яка працюватиме окремо від її загальноприйнятої вразливої процедури. Голосування парламенту щодо створення суду, можливо, проклало шлях для випуску додаткових позик Міжнародного валютного фонду. Чи буде нова система працювати – це відкрите питання.
Корупція може стати великою перешкодою на шляху України до Європи, ніж навіть зневаги в Росії Так, Украна поділяє 130 місце з 180 з Сьєрра-Леоне, Іраном, М'янмою та Гамбією в рейтингу корупційного сприйняття "Transparency International".
У 2015 році Україна створила Національне антикорупційне бюро, однак новий орган зіткнувся з проблемами з переважно нереформованими українськими судами. Поки що старі суди вирішували лише чверть з більш ніж 100 справ, які НАБУ притягну до суду. Бюро не отримало жодного високого ступеню вироку, і відкрито звинувачує судової системи в умисному затягуванні.
Зокрема, закон "Про Вищий антикорпційний суд" є результатом місячних переговорів з МВФ та українськими політиками, не всі з яких хочуть, щоб суд став ефективним. Процес передбачає вищу кваліфікаційну комісію України, яка наразі займається призначенням суддів, та спеціальною радою шести іноземних експертів, які будуть призначатися міжнародними організаціями.
"В Україні навіть найдосконаліший інституційний дизайн набагато менш важливий, ніж особам, яким доручено впровадити його…Антикорупційному суду потрібні аналогічні ентузіасти і судді, стійкі до тиску. Враховуючи широту корупції, могутні сили намагатимуться політизувати роботу суду", – йдеться у публікації.
Зазначається, що парламент проголосував за призначення 81-річного дипломата Володимира Василенка в якості одного з трьох аудиторів НАБУ, який , як кажуть, має дружні стосунки з Порошенком. Зрозуміло, що Порошенко хоче встановити політичний контроль над антикорупційною системою перед виборами 2019 року.
Atlantic Council
Аналітичний центр зауважив, що в Україні більш ніж двадцять міністерств та урядових департаментів займаються питаннями ветеранів. Відтак, немає централізованого авторитету і проблеми передаються від відділу до відділу.
Зокрема, 27 лютого Рада підтримала створення Міністерства ветеранів, яке має на меті покращити політику та програми для ветеранів. Однак українські ветерани попереджають, що контроль над новим міністерством може стати об'єктом захоплення еліт.
"Сьогодні, коли уряд та військові вдосконалюють свою матеріально-технічну підтримку війні, ці ж групи допомагають у відновленні ветеранів війни. Державні служби перевантажені або відсутні. Групи добровольців – це залучення коштів та організація догляду за ветеранами з гепатитом – хвороба, яка швидко поширюється серед солдатів на фронті. Вони також знаходять житло та працевлаштування ветеранів, а також організовують соціальні заходи під час перебування в реабілітаційних лікарнях. Ці групи стурбовані зростанням "підроблених" неурядових організацій, спонсорованих олігархами, які також надають послуги ветеранам і можуть отримувати прибуток від державних пожертвувань та державного фінансування та використовувати їх для отримання політичної підтримки", – йдеться у публікації.
Зазначається, що боротьба політиків та олігархів зафіксувати витрати на соціальні заходи для ветеранів та керувати цим політичним блоком під час президентської кампанії 2019 року і парламентські вибори є великою проблемою.
У свою чергу, багато проблем, що торкаються ветеранів, все ще потребують вирішення.
Наголоується, що ці питання є занадто серйозними, щоб їх ігнорувати, і щоб дозволити державним службам бути центром корупції. Міжнародні донори повинні висловлювати стурбованість з приводу елітного захоплення цих дуже необхідних послуг.
"Україна хоче до 2020 року відповідати вимогам НАТО; НАТО має сформулювати потребу в антикорупційних заходах і захисті на всій військовій службі, включаючи адміністрацію ветеранів", – підсумували у виданні.