Світ про Україну: ідеологічний провал «Русского міра» та складний вибір Януковича

Політика
6 Серпня 2013, 10:12

The Economist відзначає неприйняття багатьма українцями концепції «Русского міра» Путіна.

«Кремль почуває себе комфортніше, застосовуючи торгові обмеження та “реальну політику”, але, маючи в розпорядженні лише гроші та дешевий газ, він не має іншої альтернативи. У сфері ідей Росія не має нічого, що нагадувало б колишні успіхи: панславізм ХІХ століття та комунізм ХХ століття», – пише The Economist.

У зв’язку із цим РФ перебуває у процесі пошуку нового ідеологічного курсу. «Важливим є пропагування ідеологічного концепту “Русского міра”, що ставить Москву у центр православної цивілізації переважно російськомовних націй. Його осердя – три східнослов’янські держави – Білорусь, Росія та Україна, яка, на думку патріарха Кірілла – неофіційного лідера руху, – повинна зберегти духовну та культурну єдність з Російською православною церквою».

«Наскільки успішними будуть російські аргументи – інше питання. Багато українців вбачають у цій кампанії ще одну спробу викрасти частину їхньої культури та знищити решту», – пише The Economist.

«Інше слабке місце російської стратегії – погляд назад, а не вперед. Для ефективності “м’яка влада” повинна базуватися на певній обіцянці майбутнього достатку: членство в ЄС передбачає покращення життєвих стандартів; Америка прагне поширення ліберальної демократії. Ідея “Русского міра” лише оглядається на спільне минуле, зрідка згадуючи про майбутнє», – наголошує видання.

Читайте також: Про провал церковної складової російської експансії в Україні

Кореспондент швейцарського видання Neue Zürcher Zeitung Рудольф Герман і німецький політолог Андреас Умланд вважають, що попри наближення саміту у Вільнюсі ставлення Віктора Януковича до підписання Угоди про асоціацію залишається невизначеним.

«Щоб не зірвати Угоду про асоціацію, Янукович помилував колишнього міністра внутрішніх справ Юрія Луценка та інших затриманих політиків з оточення Юлії Тимошенко, спровокувавши спекуляції щодо свого наміру звільнити з ув’язнення саму Тимошенко. Утім, у справі колишньої прем’єр-міністра політичні спостерігачі досі змушені ворожити на кавовій гущі», – пише Герман.

«Янукович показово чинить опір виявленню готовності до вирішення “проблеми Тимошенко”, щоб не подавати сигналів відхилення від своєї жорсткої політичної лінії», – зазначає експерт.

За версією Умланда, запропонована ЄС угода поки що видається українським політикам недостатньо вигідною: «Для України Угода про асоціацію поки що виглядає несерйозно, оскільки з нею не пов’язано перспективи до вступу. Як свідчить приклад Туреччини, така перспектива може допомогти прискорити реформи. Так, як вона виглядає зараз, Угода видається привабливою для українських лідерів, але вони не прагнуть отримати її політичною ціною».

«Цією ціною для Януковича може стати не лише звільнення Тимошенко та спричинений цим ризик, пов’язаний із популярністю харизматичної опонентки, а й підвищення прозорості у сфері політики загалом. Таким чином він почне підпилювати гілку, на якій зручно сидів останні три роки», – зазначається у статті Германа.

З іншого боку, Умланд наголошує і на перевагах, які український лідер може здобути, забезпечивши підписання Угоди про асоціацію: «Президент Янукович, підтримка якого серед виборців меншає, таким чином може збудувати собі пам’ятник. Крім того, корисним може бути і очолене ним наближення східноукраїнської політичної еліти з країнами ЄС, оскільки це трохи пригасить тліючий конфлікт між Заходом країни, який дивиться в бік Європи, та досі дружнім до Росії Сходом».

Читайте також: Про інтереси українських політиків

Експерт інформаційної агенції Reuters Річард Балмфорт вважає, що попри переваги, якими українського лідера може забезпечити підписання Угоди про асоціацію, необхідне для цього звільнення Тимошенко надто небезпечне для його влади.

«Угода про встановлення зони вільної торгівлі з Європейським Союзом могла б відкрити великий ринковий простір для українського експорту – сталі, зерна, продуктів хімічної промисловості та продуктів харчування – і забезпечити сильний поштовх для необхідних іноземних інвестицій. Це було б благом для країни, традиційно залежної від торгівлі з Росією, і забезпечило б Януковичу місце у підручниках з історії», – пише Балмфорт.

Та, незважаючи на зазначені переваги, експерт вважає виконання необхідної для підписання документа умови – звільнення колишньої прем’єр-міністра – малоймовірним: «Утім, радше лише зміна влади 2015 року та кінець лідерства Януковича забезпечать дострокове звільнення Тимошенко». На думку Балмфорта, президент України добре розуміє, які наслідки може мати свобода опонентки: «За словами дипломатів, 63-річний колишній водій вантажівки знає, що дозволити Тимошенко знову брати участь у політичній боротьбі загрожує його обранню на другий президентський термін 2015 року».

Як зазначає експерт аналітичного центру Carnegie Endowment Ольга Шумило-Тапіола, «ціна звільнення Тимошенко надто висока для президента Януковича особисто… Якщо Тимошенко якимось чином опиниться на свободі, вона стане справжньою загрозою для Януковича. Навіть без участі у виборах її організаторські здібності дуже сильні. Її однак вважають дуже небезпечною особою для влади».

Читайте також: Тимошенко втратила вплив, але не популярність

Радник президента Європейського парламенту у сфері зовнішніх відносин Арнольдас Пранкевічус нагадує про важливість виконання інших, окрім звільнення Тимошенко, умов, поставлених перед українською владою Європейським Союзом.

«Ми рухаємося до вирішення справи Тимошенко», – заявив Пранкевічус у телефонній розмові з литовським виданням «15 min».

«Важко сказати, скільки часу ще потрібно та які деталі справи ще з’являтимуться у майбутньому, але інтерес української влади (до процесу звільнення Тимошенко. – Ред.) здається серйозним», – сказав він.

Водночас Пранкевічус висловив переконання, що українським посадовцям не варто нехтувати рештою вимог Європейського Союзу.

«Ми стурбовані тим, що Україна залишається далеко позаду у здійсненні багатьох реформ… Судове та виборче законодавство, перевибори у п’яти одномандатних округах, організація виборів у Києві та інші реформи – щодо цих питань Верховна Рада, на жаль, не змогла домовитися в липні», – зазначив він.

«Ми закликаємо українських партнерів не забувати про решту домашньої роботи та не призводити до ситуації, за якої у листопаді буде помітним прогрес щодо ключових питань, тимчасом як в інших галузях роботу не буде здійснено, і підписання угоди буде зупинено», – сказав Пранкевічус.

Читайте також: Підготовка української влади до підписання угоди про асоціацію стає форс-мажором