“17 березня 2018 року світ відзначає перший ювілей нової електричної ери в автомобілебудуванні. Як відомо, комерційний успіх електромобіля Tesla Roadster, презентованого саме в цей день 10 років тому, став прикладом для інших автовиробників. Протягом 5-7 років машини, обладнані екологічними та економічними електродвигунами, пішли в масове виробництво й швидко витіснили з ринку моделі з традиційним на той час двигуном внутрішнього згоряння. Наразі частка останніх скоротилася до 10% і далі зменшується. Ера нафти та бензину підходить до завершення”.
Під низькою напругою
Ця гіпотетична новина з майбутнього – аж ніяк не запізнілий першоквітневий жарт. Можливо, прогноз про занепад “бензинового” автотранспорту в найближчі 10 років справді є надмірно оптимістичним. А можливо, й навпаки – це станеться значно швидше, ніж того очікують навіть найбільші ентузіасти електромобілів. І точкою відліку для нового “безнафтового” автомобілебудування стане, без сумніву, початок серійного виробництва спортивного родстера компанії Tesla Motors. Адже саме ця модель має стати першим комерційно успішним електромобілем сучасності.
Слово “сучасність” тут згадано недаремно. Річ у тім, що на початку минулого сторіччя був період, коли автомобілі, обладнані електродвигуном та акумулятором, успішно конкурували з “бензиновими” й навіть домінували в такому сегменті, як таксі: пасажирам було набагато приємніше їхати в безшумному екіпажі, який не бризкав навсібіч оливою. Втім, досить швидко “дитячі хвороби” бензинових автівок зосталися в минулому, натомість принципові вади акумуляторів – велика маса, значна тривалість заряджання та низька енергетична щільність – створили майже непереборну перешкоду на шляху до розвитку електричного автотранспорту.
Поодинокі спроби ентузіастів розробити “авто на батарейках” погоди не міняли. Більше того, результатом подібних аматорських вправ ставали моделі, в яких навряд чи хтось захотів би їздити й задарма – дуже маленькі, повільні й з мізерним пробігом на одному заряді (як правило, не більше кількох десятків кілометрів). Більше того, великі автовиробники всіляко саботували створення електромобіля, боячись втратити прибутки. Показовою є сумна історія моделі EV1, яку випустила General Motors на початку 1990-х.
Прийнятий 1991 року в Каліфорнії Акт на підтримку чистого повітря передбачав, що до 1998 року як мінімум 2% автівок, що продаються в штаті, повинні мати нульовий рівень викидів в атмосферу. Цю нішу й заповнив EV1, який на одному заряді акумуляторів міг проїхати близько 90 км. Коштували ці авта від $34 до $44 тис., однак General Motors їх не продавала, а надавала в лізинг без права подальшого викупу. І коли завдяки лобістським зусиллям автоконцернів вимоги Акту були пом’якшені, EV1 після завершення лізингу були вилучені у власників (всупереч протестам останніх) і пущені під прес.
Зрозуміло, що компанії, які зараз контролюють ринок автомобілів на “нафтовому” пальному, не збираються знищувати його, створивши альтернативу на електричній тязі. А поодинокі електроентузіасти не мають достатньо ресурсів, щоб самостійно конкурувати з монстрами світового автопрому.
Tesla Roadster як таран
Чи не єдино можливий шлях з “електричного глухого кута” запропонували підприємці, що працюють у зовсім іншій галузі – інформаційних технологій та комп’ютерів. Цей бізнес не відчуває надмірного пієтету до “титанів промисловості” – не одна й не дві ІТ-компанії, які починали в гаражі, зараз коштують мільярди.
Саме такою була створена 36-річним американцем Елоном Маском система електронних платежів PayPal – після її продажу в 2002 році особисті статки Елона перевищили $300 мільйонів доларів. Однією з наступних інвестицій Маска стала компанія Tesla Motors. Люди, які перед цим не мали жодної причетності до автобізнесу, поставили перед собою мету створити перший серійний, більше того – комерційно успішний електромобіль.
“Теслівці” вирішили піти тим же шляхом, яким ішли перші автоконструктори. Якби Даймлер, Бенц чи Рено вирішили “з нуля” створити транспортний засіб, який би перевершив за всіма показниками кінний транспорт, ця ідея була б заздалегідь приречена на невдачу. Натомість перші “візки з мотором” були нішевим продуктом – дорогим і розрахованим на ентузіастів. І їх найголовнішою принадливістю була не зручність чи дешевизна, а перебування на “піку” технічного прогресу тих часів.
Ідея електромобіля, запропонована Tesla, полягала в тому, що це має бути не “масова” модель, яка не витримає конкуренції з представленими на ринку “бензиновими” аналогами, а суперкар, який за своїми властивостями перевершував би найкращі зразки спортивних автомобілів. Очікувано висока ціна не стала б перешкодою для покупців і дозволяла б, по-перше, нівелювати витрати від запровадження недешевого електричного обладнання, і, по-друге, забезпечити прибутковість при малосерійному виробництві.
Принцип батарейки
“Теслівці” знайшли справді геніальне рішення для джерела живлення: блок живлення Tesla Roadster складається з 6831 літій-іонних “пальчикових” батарейок. Такі батарейки в світі випускають мільйонними тиражами для живлення найрізноманітніших пристроїв – від електроінструментів до ноутбуків. Комбінація батареї, електродвигуна, системи регенеративного гальмування з модифікованим шасі спорткара Lotus Elise забезпечила вражаючий результат.
Tesla Roadster розганяється до 100 км/год приблизно за 4 с – не кожен спорткар аналогічного класу на таке здатен. При цьому пробіг на одному заряді складає 220 миль (приблизно 352 км). Тривалість підзаряджання за допомогою спеціальної домашньої станції не перевищує 3,5 год. Оптимальним варіантом є “принцип мобільного телефона” – ввечері авто ставлять на заряджання, і на ранок усе буде в нормі.
Tesla Roadster успішно пройшов усі сертифікаційні етапи, які вимагає законодавство США для “звичайного” авто. 17 березня було офіційно оголошено про початок серійного виробництва (у 2008 році буде виготовлено кілька сотень автівок). Коштує Tesla Roadster близько $100 тис, однак наразі понад 900 машин уже зарезервовано й частково оплачено.
Зрозуміло, що таке авто масовим не стане ніколи, але вже на 2010 рік заплановано вихід представницького седана White Star – аналога BMW 5 серії за класом та ціною. Якщо взяти до уваги ще й щорічне зростання ємності літій-іонних акумуляторів масового виробництва приблизно на 7% та революційне збільшення їхньої надійності й швидкості заряджання, то віра в світле майбутнє електромобіля перетворюється на впевненість.
Наразі машину, названу на честь сербсько-американського фізика Ніколи Тесли, продають тільки в США. Проте і в Україні з нашою дешевою електрикою вона була б дуже доречною. До того ж двигун електрородстера працює майже безгучно – уявляєте, який фурор можна зчинити на дорозі?
[440][441]
ДО РЕЧІ
Заголовок: Цій машині не страшна бензинова криза
За грубими підрахунками, 100 км дороги коштуватимуть американському власнику Tesla 1,7 долара = 8 гривень. Кіловат-година електрики коштує в США $0,12 = 60 копійок. В Україні електрика значно дешевша – на початку 2008 року кіловат-година для населення коштувала 15-25 копійок. Виходить дві-три гривні на 100 км.
ДОВІДКА
Характеристики Tesla Roadster
Кузов – двомісний родстер
Повна маса – 1220 кг
Двигун – електричний
Максимальна потужність – 185 кВт
Розгін до 60 миль(96 км)/год – 3,9 с
Максимальна швидкість – 201 км/год (обмежена електронікою)
Пробіг на одному заряді – 352 км
Тривалість заряджання – 3,5 год
Ресурс батареї – 160 тис. км
Вартість однієї милі (1,6 км) пробігу в США – 2 центи