З початку року їздити на роботу на машині стало зручніше – пробок поменшало, і тепер на дорогу я витрачаю майже вдвічі менше часу. Немає лиха без добра: криза дещо вивільнила перевантажені транспортом вулиці столиці. На пальному почали заощаджувати навіть власники Hummer’ів та Lexus’ів. Зрештою, українці стали рідше купувати нові авто. В січні продажі зменшилися на 50-65% (порівняно з аналогічним періодом минулого року).
Знову розкіш
Обвал ринку цілком очікуваний. За останні півроку обсяги автокредитування знизилися приблизно на 70%, притому що до кризи кожен другий автомобіль в Україні купувався в кредит. Крім того, імпортні автомобілі 2009 року випуску коштують на 20-50% дорожче від моделей 2008-го. Причина: зростання курсу євро і долара, підвищення акцизу на авто. І все це на тлі різкого падіння платоспроможного попиту. Та навіть за таких обставин деякі дилери свідомо закладають у ціну велику маржу, розуміючи, що за нинішніх умов на обсягах уже не заробити.
Утім, чимало дилерів не опускають рук, продовжуючи боротися за клієнта. Тому і в 2009 році від продавців авто можна очікувати акційних знижок, ексклюзивних кредитних програм (ставки нижчі від ринкових, мінімальний перший внесок), нових схем продажу авто. Зокрема, з початку року одразу кілька дилерів запропонували фізичним особам купівлю авто в лізинг – донедавна лізингові автомобільні програми були доступними лише підприємствам.
Та все ж потенційним покупцям не варто сподіватися на великі знижки в 2009 році вже хоча б тому, що офіційні дилери на ціноутворення впливають мінімально – ціни диктують та контролюють виробники. До того ж, на підписі у президента лежить закон про підвищення автомобільного мита на 13%. І знову ж таки, фінансові аналітики не виключають подальшого здорожчання долара та євро. В дещо кращій ситуації перебувають вітчизняні автовиробники, оскільки їхні ціни прив’язані до курсу долара частково – паралельно девальвації гривні дорожчатимуть імпортні комплектуючі.
Інша річ, що маючи значні складські запаси, продавець може зменшити ціну за рахунок власної маржі. Деякі дилери також дорозпродують автомобілі 2008 року випуску за ціною, прив’язаною до курсу гривні докризового рівня.
Більше можливостей у дилерів утримати старих клієнтів завдяки якісному постпродажному обслуговуванню. Програми лояльності, які тепер пропонують автопродавці, змагаються між собою за відсотком знижки на послуги, рівнем культури та швидкістю обслуговування, тривалістю гарантії. Приклад із власного досвіду: після проходження планового техогляду на фірмовій СТО, мені зателефонували зі станції, аби дізнатися, що мені сподобалося в обслуговуванні, а що варто покращити. Таких дзвінків раніше не було, хоча на цю станцію я приїжджаю вже два роки поспіль.
Китайці, корейці та інші
Вартість майже половини автівок, проданих торік в Україні, не перевищувала €10 тис. Тепер найпопулярніша тема на автомобільних форумах: «Що можна купити за $10 тис. і менше».
Експерти ринку переконані, що в період кризи найбільшим попитом серед українців користуватимуться бюджетні моделі – до $10 тис. Що, зрештою, підтвердила статистика продажів у січні – в десятку найпродаваніших моделей увійшли Geely СК, Hyundai Accent, Chery Аmulet, Daewoo Lanos, Chevrolet Aveo, ВАЗівські моделі. Відновився попит на вітчизняну Славуту, яку ще торік планували зняти з конвеєра – автомобіль зараз коштує 35 тис. грн.
Судячи з січневих продаж, 2009-й може стати роком китайських та корейських автівок. Продажі Chery у січні 2009-го виросли в півтора раза порівняно з аналогічним періодом 2008-го, Geely – втричі. Ті, хто ще вчора планував купити як мінімум «корейця», сьогодні прицінюються до «китайця», де вибір ширшає, а ціна залишається прийнятною – принаймні для представників збіднілого середнього класу.
Загалом основний споживчий тренд на автомобільному ринку спостерігатиметься в бік зростання попиту на бюджетні моделі з економічним споживанням пального і гарною комплектацією, незалежно від країни походження авто. Буде, як то кажуть, «не до жиру». Якщо кілька років поспіль українці їздили на ланосах, то в умовах кризи точно не пересядуть на лексуси. Власне, така тенденція зараз простежується в усіх країнах. Тож виробники у найближчі роки, вочевидь, зроблять ставку на випуск нових бюджетних моделей чи рестайлинг існуючих. В моду ввійдуть «малявки» з літровим об’ємом двигуна та пристойним набором засобів активної та пасивної безпеки авто – на цьому економити вже не модно. На хвилі тотального подорожчання пального на початку 2008 року чимало автомобільних компаній на останніх автовиставках презентували концепти півтораметрових тачок, які зараз уже виходять у серію.
Експерти прогнозують також активізацію ринку потриманих авто, до якого зараз виявляють неабиякий інтерес автодилери. Вже зараз існують певні домовленості між банками та автосалонами про реалізацію «кредитних» машин, чиї власники не в змозі сплачувати банку борг. Вартість цих машин, вочевидь, не буде нижчою, аніж аналог «із рук», зате вони матимуть сертифікат автосалону про повну технічну справність. Крім того, все більше дилерів вводитимуть послугу trade-in – новий автомобіль в обмін на старий з доплатою. Раніше автосалони не дуже охоче займалися trade-in, оскільки й нові авто продавалися як пиріжки. А зараз і це хліб.
[1170]
ЕКСПЕРТИЗА
Олеся Чорна
керівник відділу маркетингу автоцентру «Атлант-М Дніпровська набережна» (офіційний дилер Volkswagen)
керівник відділу маркетингу автоцентру «Атлант-М Дніпровська набережна» (офіційний дилер Volkswagen)
Цього року автомобільні компанії житимуть на прибуток від сервісного обслуговування. В умовах кризи наша компанія визначила пріоритетні напрями розвитку нашого бізнесу. Насамперед, це клієнт-сервіс – плануємо збільшити дохід від кожного клієнта в короткотерміновій перспективі та перетворити «одноразових» клієнтів на лояльних у довготерміновій. Також розробили нові продукти – це комісія та продаж сертифікованих авто, що були у вжитку. На доволі привабливих умовах (12,5% в доларах США терміном на 4 роки) в нашому автоцентрі можна придбати авто в лізинг. Фінансує покупку наш партнер – компанія Porsche Leasing, яка використовує іноземний капітал, що дозволяє зробити умови позики такими привабливими.
Ілля Кметюк
керівник прес-служби Української Автомобільної Корпорації
керівник прес-служби Української Автомобільної Корпорації
2009 року успіх пропозицій на ринку перш за все залежатиме він цінової складової, а всі маркетингові та рекламні кампанії матимуть другорядне значення. Сьогодні покупець віддає перевагу авто з нижчою ціною.
Поборотися за клієнта дилерам допоможуть конкурентоспроможні кредитні та лізингові програми. Наша компанія запустила в дію програму, яка дає змогу придбати автомобіль Chery в кредит за ставкою від 4,99% річних залежно від розміру першого внеску, який має бути не меншим, аніж 30% від вартості авто.
Водночас корпорація веде переговори з автовиробниками, аби встановити оптимальну ринкову ціну на нові авто. Ми досягли домовленостей про зниження ціни на Opel, тому вже діє знижка до 30% на весь модельний ряд. Готуємо схожі пропозиції і за іншими брендами.
Євгенія Шафран
керівник відділу маркетингу компанії ЗАТ «Рено-Україна»
керівник відділу маркетингу компанії ЗАТ «Рено-Україна»
Незважаючи на те, що в січні ринок просів на 50% порівняно з минулим роком, ринкова частка Renault та Dacia в січні 2009-го більша, аніж у січні 2008-го – 3,4% проти 1,7%. Наші основні програми на 2009 рік – забезпечення гами Lоgan у доступному сегменті, просування на ринок нових моделей та версій: новий Renault Symbol, Dacia Sandero, New Laguna, новий позашляховик Renault Koleos, оновлена версія Logan. Крім того, з’явиться новий комерційний ряд Dacia Pick-up і Van. Renault поповниться також іміджевими моделями – Renault Laguna III Coupe, Megane III, New Scenic, лімітована версія Sandero. Ціни на всі автомобілі зафіксовано в гривні без жодної прив’язки до долара. Всі автомобілі можна придбати в кредит завдяки нашій власній програмі кредитування Renault Finance.