Денис Казанський член Тристоронньої контактної групи від представників Донецької області

Старий товар у новій обгортці

Політика
22 Грудня 2016, 15:22

Річ у тім, що згідно з новим законодавством у разі ухвалення сільськими, селищними, міськими радами рішення про добровільне об’єднання територіальних громад або в разі його ухвалення на місцевому референдумі місцеві голови територіальної громади повинні через обласну держадміністрацію звернутися до ЦВК, яка має призначити вибори депутатів сільської, селищної, міської ради та голови громади. Таким чином, вибори відбулися в 22 областях України, де в результаті об’єднання громад виникли нові територіальні одиниці.
Відбувалися вони у два етапи. Спочатку 11 грудня в 41 об’єднаній територіальній громаді, а 18 грудня ще в 143. Цього дня громадяни обирали голів і депутатів рад у 76 сільських, 46 селищних та 21 міський громадах.

Лідерами виборів в об’єднаних територіальних громадах 11 грудня, за даними спостерігачів від Комітету виборців України, стали ВО «Батьківщина», партія «Наш край», а також Блок Петра Порошенка. Ці три політичні сили з великим відривом випередили своїх конкурентів.
Так, від «Батьківщини» було обрано 104 депутати, від «Нашого краю» — 89, від БПП — 75. УКРОП, що йде слідом, отримав 46 місць, Аграрна партія — 39, Радикальна партія Ляшка — 29. Крім того, депутатами стали 40 кандидатів від інших політсил та 425 самовисуванців.
18 грудня відбувся другий етап виборів, результати яких дуже різняться залежно від регіону України. У низці територіальних громад перемогли непарламентські партії, які мають низькі рейтинги на всеукраїнському рівні. Крім того, майже всюди в місцеві ради пройшли представники маловідомих політсил. Як правило, це просто вивіски, за якими ховаються впливові на місцевому рівні бізнесмени та їхні команди.

Справжнім сюрпризом став успіх технічної партії «Наш край», про яку часто говорять як про керовану з Адміністрації президента політсилу. Коли подивитися на партактив краян, то це просто клон Опозиційного блоку, що був спеціально створений для того, щоб грати на електоральному полі регіоналів і відбирати їхні голоси. Незважаючи на те що «Наш край», як правило, у всіх соціологічних опитуваннях набирає дуже низький відсоток підтримки, на Південному Сході він показав високий результат. Так, на виборах у територіальних громадах Миколаївської області ця політсила, за попередніми даними, здобула близько 50% голосів (якщо рахувати результати двох етапів виборів 11 і 18 грудня). Понад те, за підсумками волевиявлення 18 грудня «Наш край» здобув близько 30% на Чернігівщині, населення якої зазвичай не надто прихильне до регіоналів. Це сталося через те, що туди пішло багато представників місцевого бізнесу та старих і впливових політичних кланів. Вони досить потужно й професійно провели свою передвиборчу кампанію.

майже всюди в місцеві ради пройшли представники маловідомих політсил. Як правило, це просто вивіски, за якими ховаються впливові на місцевому рівні бізнесмени та їхні команди

А загалом на результатах тих чи інших партій на виборах у територіальних громадах дуже позначилася місцева специфіка. Не секрет, що для мешканців невеликих населених пунктів партійна належність кандидатів та програми їхніх політсил мають другорядне значення. На перший план у селі або невеликому селищі виходять особистість кандидата, його біографія, бізнес та фінансові можливості. Умовно кажучи, якщо в селі є цех із виробництва пельменів, який дає роботу половині мешканців, то його власник майже напевно буде головним місцевим авторитетом. Сьогодні він може бути членом «Батьківщини», завтра — «Нашого краю», післязавтра — якоїсь дивної політсили на кшталт партії «Добрий самарянин». До речі, така партія брала участь у виборах територіальних громад на Тернопільщині, а її представник Володимир Кравець переміг на виборах голови Вишнівецької об’єднаної територіальної громади з великим відривом від конкурентів.

Хоч би якою була партійна вивіска, якщо люди, які користуються нею, мають достатній вплив у себе в громаді, їхня політсила покаже високий результат. Від місцевої специфіки залежить і явка на виборах, яка також суттєво різнилася за регіонами. Якщо в Закарпатській і Волинській областях у голосуванні взяло участь понад 70% виборців, то в Луганській — лише 30%. Швидше за все, ці цифри залежать від спроможності місцевих еліт мобілізувати електорат на вибори, а також від гостроти політичної боротьби.

Читайте також: В Україні завершилося голосування на місцевих виборах у об'єднаних громадах

Що ж стосується безпосередньо процесу, то тут нові вибори територіальних громад мало чим відрізняються від тих, які відбувалися до цього. Практично повсюди спостерігачі фіксували підкуп, організований підвіз виборців на дільниці. У виборах мера міста Немирова брали участь одразу два «двійники» чинного міського голови. Практично скрізь кандидати також намагалися використовувати адміністративний ресурс.

Утім, за даними Комітету виборців України, які опубліковані на їхньому сайті, випадки підкупу виборців були поодинокими й могли вплинути на результати волевиявлення лише в деяких об’єднаних громадах. Подекуди спостерігачі КВУ фіксували факти застосування адміністративного ресурсу, а також випадки відвертого криміналу, коли кандидатів і спостерігачів залякували. Але загалом вибори відповідали стандартам чесних і демократичних.

Звичайно, насправді фактів підкупу було значно більше. Повідомляли про такі випадки практично з усіх областей. Проблема в тому, що на рівні невеликих населених пунктів, де всі так чи інакше знають одне одного, організувати непомітний підкуп виборців набагато легше, ніж у великих містах. У селах можна пройти по домівках та індивідуально «мотивувати» практично всіх виборців ще напередодні виборів. І для стороннього спостерігача цей процес залишиться непомітним.

Читайте також: В Україні відбуваються перші місцеві вибори у 144 об'єднаних громадах

Остаточні підсумки виборів у територіальних громадах на момент написання цієї статті ще не відомі. Однак уже зараз можна резюмувати, що реформа не змінила технологій і правил гри. Тому, незважаючи на велику строкатість назв політичних проектів, що здобули представництво в територіальних громадах, ситуація на місцях змінилася мало. Колишні авторитети лишилися при владі. А говорити про формування повноцінного громадянського суспільства на рівні малих населених пунктів поки що передчасно.