ОНУХ художник, куратор, письменник

Собака та його хвіст

14 Червня 2020, 14:26

Я вже писав на цю тему, але вона й далі актуальна, ба навіть уже кілька днів, як гаряча, тож я дозволю собі повертатися до неї в більш-менш формалізованій формі. Інтерв’ю відбувалося за допомогою сервісу відеоконференцій Zoom, який за кілька останніх місяців став украй популярним, хоча ще зовсім недавно я й не здогадувався про його існування. Але, як бачимо, часи міняються швидше, ніж наше сприйняття здатне зареєструвати цю зміну. Отож відносини між моїм інтерв’ю і моїми статтями набули, якщо вжити улюблене слово концептуальних митців і деяких філософів, тавтологічного характеру. У радіоінтерв’ю я процитував фрагменти своєї останньої статті, а нині дозволяю собі знову писати про це. Дехто характеризує такі дії як «масло масляне», але мені більше пасує метафора собаки, що крутиться колом, намагаючись схопити свій хвіст. Я з болем зізнаюся, що ця метафора цілком добре описує стан, у якому — не без нашої особистої участі — ми опинилися.

Журналістка з розумінням зауважила, що внаслідок пандемії кілька конкурсних проектів перенесли свою реалізацію з реального простору у віртуальний. А потім запитала, як ця віртуалізація впливає на творців культури та їхні проекти.

 

Читайте також: Спільність минулого

Відповідаючи, я зрозумів, що в такому переході поки що немає доброї відповіді на дуже багато запитань, які знай сиплються на нас протягом останніх місяців і тижнів. Попри спроби запхати життя у віртуальний простір комп’ютера, дійсність щокроку утинає з нами якусь витівку й вимагає від нас цілком невіртуальної реакції. Тож кому можна вірити? Де можна шукати відповіді? Де шукати відповіді, щоб не крутитися, як той собака, за своїм хвостом?

Я припускаю, що відповіді походитимуть радше з історії, філософії, літератури, мистецтва, а отже, із самого ядра нашої культури, а не від фармацевтичних фірм, суспільних медіа й космосу. Тож кому вірити? Фармацевтичній компанії Pfizer, Маркові Цукерберґу чи Ілонові Маску, — а може, Платонові, Томі Аквінському, Шекспірові, Юзефові Тішнеру, Ользі Токарчук?

Попри спроби запхати життя у віртуальний простір комп’ютера, дійсність щокроку утинає з нами якусь витівку й вимагає від нас цілком невіртуальної реакції. Тож кому можна вірити? Де можна шукати відповіді? Де шукати відповіді, щоб не крутитися, як той собака, за своїм хвостом?

Проживши кілька років на Манхеттені з гарним видом на Центральний парк, я щодня усвідомлював, що живу в сюрреальній золотій клітці, яку доглядають і утримують у належній формі «інші», ті, хто щодня їздить на роботу. У сьогоднішньому номері The New York Times Девід Брукс висловив це так: «Люди на заможному Манхеттені живуть в одному світі, а люди за кілька миль далі в Бронксі — в іншому. Чимало чорних родин посилають своїх дітей борсатись у школи в ґетто, тим часом як білі родини перебираються в передмістя й кожні кілька років одягають чорні теніски, протестуючи проти расової несправедливості».

Нині, коли вже лише на екрані телевізора спостерігаю події на вулицях Нью-Йорка, я пригадую ті відкриття й думки, які супроводили їх. Моя донька Оля охарактеризувала тодішню ситуацію так: США — це приклад «безкласового класового суспільства», де уявлення про суспільний клас модифікувалося в бік раси. Навіть тільки побіжне спостереження подій, які відбуваються тепер в Америці, породжує в мені глибоке відчуття дискомфорту. Поміж багатьох цікавих думок, прочитаних за кілька останніх днів, я знайшов таку: «Суспільство, позбавлене етичного фундаменту, саморефлексії, емпатії та краси, — це суспільство, яке втратило свій шлях». Шекспір, Конрад, Мілош і багато інших письменників та мислителів звертали увагу на конфлікт між індивідуальними прагненнями й колективними обов’язками, на отруйні плоди страху та небезпечну спокусу невігластва. Філософ і ксьондз Юзеф Тішнер, що його я не раз цитував, висловив думку, яка всякчас лишається з нами: «Повноцінний діалог формується на основі певного експліцитно або імпліцитно утвердженого принципу: ані я, ані ти не здатні пізнати правду про себе, якщо будемо далекі одне від одного, замкнені в стінах наших страхів, бо ми повинні дивитися на себе, немов ззовні, — я твоїми, а ти моїми очима, повинні порівняти під час розмови наші погляди, і тільки отак можна знайти відповідь на питання, які ми є насправді».

 

Читайте також: Радник

Відповідаючи журналістці Львівського радіо на запитання, що було мені надто близьке серед запропонованих на конкурс проектів, я процитував фрагмент своєї недавньої статті:
«Зрештою, є й такі, що, чи то спираючись на досвід, чи то керуючись передчуттями, прагнуть побудувати на місцевому рівні нові зв’язки між творцями, а також між творцями й жителями міста в дусі суспільного відродження. Ця категорія імпонує мені найбільше, бо такі творці розуміють культуру так, як і я, — як особливий зв’язок між нами як індивідами, здатний створити суспільну єдність.

Саме завдяки такому розумінню культури ми можемо плідно інвестувати капітал нашої ідентичності».

Чи можна такі думки реалізувати у віртуальному просторі? Можливо, але підвалин нам однаково доведеться шукати в глибокій культурі. Якщо пощастить, нам, можливо, вдасться поєднати дві важливі категорії: локальність та універсальність. Може, у цих пошуках є місце й для метафори собаки, що ловить свій хвіст за доби, коли гине один із наших світів.

Автор:
ОНУХ