Чеське суспільство має досить неоднозначне ставлення до цих звітів. Часто їх оприлюднюють аж у другому півріччі наступного року, тож аналіз, який вони містять, устигає застаріти, а то й стати спотворенням дійсності з огляду на те, наскільки швидко змінюється світ навколо. У вступному слові документа окремо наголошено, що давати завдання органам безпеки може тільки уряд Чехії.
В окремих розділах звіту агенти оцінюють ситуацію в різних суспільних та економічних сферах. Багато уваги приділяють клієнтелі – одній із форм корупції, яка загрожує державним інтересам, особливо коли вона проявляється в персональній політиці чи розподілі коштів із фондів Європейського Союзу. Із розділу «Кібернетична та інформаційна безпека» ми дізнаємося, що злочинці скористалися системою Міністерства закордонних справ Чехії під назвою Visapoint, яку було розроблено, щоб допомоги здобувачам віз записатися в чергу до відповідного консульства при посольстві Чеської Республіки (в Україні, Росії, Казахстані та інших країнах). Злочинні структури блокують цей сервер, а потім дорого продають охочим «вільні терміни». Це можна вважати посяганням на суверенітет держави, тому що питання видачі віз таким чином вирішує «мафія», а не відповідні офіційні органи. Оскільки інформація про це з’явилася у звіті BIS, можна сподіватися, що надалі вже остаточно буде покладено край пануванню злочинців над консульствами.
Дуже цікавим є розділ, присвячений контррозвідці. У ньому вже традиційно вказано, що основну роботу Служби було спрямовано на діяльність російських і китайських спецслужб на території Чехії, які орієнтуються на науку, науково-технічні дослідження та енергетику. Не можна недооцінювати й діяльність впливових агентів іноземних таємних служб, які часто з допомогою чеських громадян намагаються дестабілізувати й дезінформувати суспільство країни.
У розділі звіту про екстремізм і тероризм дано досить стриману оцінку цим явищам: хоча в мусульманській громаді й перебуває кілька осіб, котрі підтримують терористичні організації, їх кількість поки що не створює жодної терористичної загрози. Проте агенти спецслужб вбачають великий ризик у реемігрантах, які воювали на боці «Ісламської держави». Цікаво, як їх оцінять наступного року, коли ми дізнаємося про перші наслідки напливу біженців із Сирії до Європи?
Читайте також: Реформувати ЄС
Опублікування звіту BIS збіглося в часі з датою, коли Мілош Земан підводив підсумки 30 місяців свого перебування на посаді (половини каденції глави держави). В уважного читача мала б виникнути ціла низка питань. Наприклад, хто конкретно підтримує активну діяльність розвідок Китаю та Росії в Чехії?
Адже саме президентові Земану «вдалося» переорієнтувати політику Праги більше на Схід, ніж на Захід. Принаймні якщо судити з офіційних візитів, здійснених ним із нагоди 70-ї річниці закінчення Другої світової війни. Та й основні соратники лідера більш наближені до Москви та Пекіна, ніж до Брюсселя чи Вашингтона. То чи не буде звіт служб безпеки саме в цій частині лишень «плачем над розлитим молоком»?
Мене як громадянина демократичної країни, котра є членом НАТО і ЄС, задовольняє, що в Чеській Республіці таємні структури BIS працюють в інтересах держави й захисту нашої Конституції. Проблему я вбачаю в тому, наскільки ефективно уряд і президент ліквідовують прогалини, на які вказує Служба безпеки, щоб моя держава не стала полігоном корупційних і злочинних структур чи лігвом найрізноманітніших шпигунів.