Сергій Корсунський директор Дипломатичної академії України імені Геннадія Удовенка при МЗС України

Слово на захист держави

8 Листопада 2020, 22:36

Для її виникнення мають бути як мінімум три передумови: люди, які прагнуть урегулювати відносини між собою та зовнішнім світом через захист спільних інтересів; територія, на якій установлюватимуть правила держави й діятимуть її інститути; політична воля людей підтримувати спільний порядок. Найкращий шлях до створення ефективної держави, у якій досягнуто всіх названих цілей — це суспільний договір, на основі якого виробляються загальні правила та процедури. З метою вироблення правил і процедур створюють представницькі органи, а з метою їх реалізації — уряд. Форми державних інституцій можуть бути різними, але суть єдина — разом з інтересами кожної приватної особи є інтереси спільні, що мають бути задоволені спільними зусиллями.

В українському дискурсі говорити про важливість довіри до уряду, зміцнення державних інституцій та посилення ролі загальнонаціонального рівня стратегування і планування загрожує анафемою. Думка, яку найчастіше висловлює вже не перше покоління наших політиків і підприємців, полягає в тому, що держава апріорі не може бути ефективним власником, державні службовці — усі корупціонери й недалекі бюрократи, а кількість функцій держави треба зменшувати, як і кількість держслужбовців, які мали б ці функції забезпечувати. Майже кожен такий критик знає вислів Рональда Рейґана про те, що нічого чекати на розв’язання проблем від уряду, бо уряд і є проблемою, а також наведе досвід багатьох країн, які приватизували цілі державні сектори, що були збитковими. Проте водночас окремі факти часто відриваються від загальної картини й викривлюють реальність. У світовій історії було немало прикладів і успішної націоналізації, і вдалого регуляторного втручання. Державні структури легко критикувати в час миру. Але в час війни, пандемій і стихійних лих саме держава, і тільки вона, має ставати на захист спільних інтересів.

Пандемія коронавірусної хвороби вкотре довела, що в умовах глобального лиха обсяг ВВП і рівень доходів не є визначальними факторами успішного реагування. Інфекційні відділення в лікарнях не приносять прибутку, приватний літак не приймуть у закритій на карантин країні, а кошти, інвестовані в інфраструктуру, зокрема туристичну, просто згорають в умовах локдауну. В умовах, коли відсутні ліки проти інфекційної загрози і триває масове зараження, приватні медичні практики не здатні захистити населення. Провідна роль має належати урядовим зусиллям, і саме тоді стає очевидно, чи спроможні державні інституції прийняти виклик. Така ситуація проявляється під час війни та стихійних лих. Будинки, зведені всупереч установленим урядом нормам, проте з комерційною вигодою, падають першими. Порушення екологічних правил, які на перший погляд не мають грошового еквівалента, призводить до тотального розбалансування довкілля, що зрештою завдає збитків, які неможливо порівняти з сумнівною комерційною вигодою.

Гендерна рівність, розумне законодавство, політика збалансованого розподілу суспільних благ, ставка на науку і освіту — усі ці аспекти важливі. Проте цілком справедливо буде сказати, що серед найважливіших факторів із погляду ефективності варто виокремити якість державної бюрократії

Звичайно, неможливо виділити якийсь окремий фактор, що стає вирішальним із погляду ефективності державних інституцій. Гендерна рівність, розумне законодавство, політика збалансованого розподілу суспільних благ, ставка на науку й освіту — усі ці аспекти важливі. Проте цілком справедливо буде сказати, що серед найважливіших факторів варто виокремити якість державної бюрократії. Китай, який першим прийняв виклик пандемії, упорався із ним також найшвидше і став чи не єдиною країною серед глобальних лідерів, яка повернулася до економічного зростання вже в поточному році. Критики КНР кажуть, що так спрацювала авторитарна політична система, але вона — не єдиний фактор. В інших країнах з авторитарними режимами нічого схожого не відбулося. Натомість звичка до суворої ієрархії в державному управлінні, дисципліна, спроможність до чіткого планування і виконання прийнятих рішень — усі ці характеристики державної бюрократії стали у пригоді. Те саме стосується і Японії, країни з розвинутими демократичними традиціями.

Упродовж століть у Японії за китайським зразком запроваджували процедури формування класу державних службовців. Їх відбір традиційно здійснювали на підставі вкрай складних іспитів. Діяла розгалужена й багатошарова система підвищення кваліфікації та селекції кадрів. Як наслідок, у Японії з’явився компетентний і професійний корпус державних службовців. Ніппологи (саме так слід називати фахівців із японських справ) уважають, що саме завдяки цьому класу відбулася успішна модернізація повоєнної Японії. І сьогодні представники цього класу займають провідні позиції в ієрархії соціальних відносин японського суспільства. Держава активно регулює не менш ніж третину економічної діяльності країни. Свого часу саме державні структури відіграли вирішальну роль у формуванні фінансової системи та ключової інфраструктури, реформуванні земельних відносин та врегулюванні питань зовнішньої торгівлі третьої економіки світу. Серед світового рейтингу держав із стратегічним баченням Японія посідає перше місце, а звичка узгоджувати всі проблемні питання на підставі консенсусу знімає суперечки між прошарками суспільства, які відрізняються і за рівнем життя, і за рівнем впливу на глобальні процеси. Досвід Японії свідчить, що жодні зусилля зі створення ефективних державних інституцій не зайві.