Надія Баловсяк Доцент кафедри медіакомунікацій УКУ

Скільки Gram буде в одній Libra?

Суспільство
12 Серпня 2019, 12:32

2018 та 2019 роки виявилися не надто успішними для ринку криптовалют. Рекорди 2017-го залишилися позаду, дедалі менше майнерів та не дуже щасливих власників біткоїнів вірили в те, що найпопулярніша криптовалюта (чи її конкуренти) хоча б наблизяться до рекорду грудня 2017 року: $20 тис. за один біткоїн. А фінансові аналітики, які стверджували, що біткоїни — це фінансова бульбашка чи «схема Понці», радісно потирали руки, пригадуючи крах доткомів у 2000-х. Усім здавалося, що історія криптовалют закінчилась і пам’ятатимуть про них лише техногіки та часом згадуватимуть представники фінансових регуляторів.

 

Але ситуація змінилася навесні 2019 року, коли Telegram розповів деталі щодо своєї майбутньої криптовалюти Gram. А після того, як соцмережа Facebook анонсувала власну криптовалюту Libra, інтернет вибухнув знову. Форуми, соцмережі й традиційні медіа повернулися до теми криптовалют загалом і почали активно обговорювати майбутній проект Facebook. Та й біткоїн знову став зростати в ціні. Хоча останнє могло трапитись і ситуаційно, усе-таки більш ніж реальний інтерес великих соцмереж до криптовалютних технологій показав, що ще рано «крипту» списувати з рахунків. Мабуть, жоден анонс Facebook не обговорювали так активно. І річ навіть не в зайвому підтвердженні того, що світ не тільки задумується про незалежні фінансові інструменти, а й реалізовує їх. Ідеться про оцінку впливу Facebook як платформи на суспільство, про спробу соцмережі отримати свій фінансовий інструмент і побоюваннях щодо того, як це позначиться на її звичайних користувачах.

 

Libra від Facebook

 

Корпорація Facebook оголосила про запуск криптовалюти Libra та онлайн-гаманця Calibra, які повинні запрацювати у 2020-му. Амбіції Facebook немаленькі, соцмережа планує заново створити гроші та змінити світову економіку.

 

 

Компанія Цукерберґа полюбляє гучні гасла, які вже, здається, не вражають ні її прихильників, ні критиків. Хоч ідея створити криптовалюту, ціна якої буде стабільною і базуватиметься на власному резерві з традиційних валют та цінних паперів, є доволі сміливою. Для запуску Libra мережа Facebook створила окрему структуру Libra Association, до якої ввійшли понад 20 великих ІТ- та фінансових компаній (eBay, Uber, Visa, MasterCard, Coinbase, Paypal). До речі, «ціна» участі в проекті $10 млн. Згодом стало відомо, що деякі компанії-партнери призупинили свою участь у ньому.

 

У Facebook не приховують, що планують залучити до використання Libra людей, у яких немає рахунків у традиційних банках. Таких налічується близько 1,7 млрд. Детальне вивчення ідеї Libra та потенційних сфер її застосування наводить на думку, що компанія хоче створити щось на кшталт власного банку, який пропонуватиме доволі потужний набір фінансових сервісів — від платежів користувачів одне одному до кредитних послуг. Тобто такий самий перелік інструментів, який був застосований для онлайн-спілкування.

 

Читайте також: Чи стане Libra універсальною валютою майбутнього?

 

Створення своєї валюти — надзвичайно сміливий крок із боку Facebook. Компанія, що є об’єктом розслідування через порушення конфіденційності та антиконкурентну практику на ринку реклами, хоче запустити платіжний інструмент, який працюватиме без центральних банків окремих країн та банківських регуляторів. Це не може не викликати обговорення як з боку експертів та фінансових регуляторів, так і з боку звичайних користувачів соцмережі.

 

Небезпечні цукбакси та фейскоїни

 

Останніми роками більшість ініціатив Facebook зазнають критики. Частково це пов’язано з позицією самої компанії, яка спочатку не визнає претензій, наприклад щодо витоку даних її користувачів, а потім вибачається, мало що змінюючи в роботі своїх сервісів. Критика щодо Libra була більш ніж нищівною: проект називали непотрібним, мертвонародженим і навіть антисоціальним, а саму валюту вже нарекли цукбаксами (Zuck-bucks) та фейскоїнами (Face-coin) .

 

Фінансові регулятори висловлюють занепокоєння  тим, що Libra значно ускладнить розслідування фінансових злочинів. Підприємці теж доволі скептично оцінюють цю криптовалюту, висловлюючи сумніви щодо того, чи здатна корпорація Facebook створити повноцінний фінансовий продукт, на появу якого часто потрібні роки.

 

Хоча компанія розповіла про Libra ще в червні, обговорення майбутнього проекту тривають досі. Причому дедалі частіше від фінансових регуляторів різних країн звучать побоювання щодо його проблемності. І це на тлі повідомлень про те, що саме з фінансовими структурами Цукерберґ обговорював запуск Libra. Не менше занепокоєння висловлюють і захисники приватності. Та це не дивно. Адже стільки претензій щодо необережного поводження з даними не отримувала, мабуть, жодна компанія. Окрім того, вже нікого не дивує, що Facebook знає забагато про своїх користувачів. І планує знати все про їхні фінансові операції. Тож можна буде не дивуватися, якщо не лише реклама таргетуватиметься за інтересами та вподобаннями людей, а й ціни на товари чи послуги варіюватимуться відповідно до платоспроможності користувача. Та й сам факт об’єднання в одних руках і умовного продавця, і платіжного інструменту є не дуже логічним із міркувань здорового глузду.

 

Gram від Telegram: інший погляд на власну валюту онлайн-сервісу

 

Ще торік Павєл Дуров, очільник проекту Telegram, анонсував блокчейн TON і криптовалюту Gram. Майже одночасно з анонсом Facebook компанія Telegram розкрила певні деталі майбутніх новинок, які мають бути представлені вже в листопаді 2019-го, тобто до запуску Libra. Цікаво, що, працюючи над цими двома проектами, Telegram передусім намагався створити захищене блокчейн-середовище, а Gram став похідним фінансовим інструментом усередині цього середовища. І, вочевидь, надзвичайно захищеним. Здатність Telegram створити захищений продукт підтверджується так і нереалізованими спробами «Роскомнадзора» заблокувати цей месенджер на території Росії. А ще представники популярного захищеного сервісу ProtonMail назвали використовувану в TON технологію однією з найнадійніших на сьогодні. Поки що невідомо, як відреагують фінансові регулятори різних країн на появу практично анонімної нової криптовалюти, якою має стати Gram. Особливо якщо згадати періодичні спроби багатьох країн заборонити шифрування месенджерів та інші інструменти захисту й анонімізації дій користувачів.

 

Gram VS Libra: приватне проти публічного, захист проти доступності?

 

Ці дві криптовалюти соціальних мереж цікаві в контексті технологій, які вони використовують. Gram працюватиме в захищеному середовищі відкритого блокчейну TON. Це означає, що система функціонуватиме на основі мережі комп’ютерів, які зберігатимуть всі операції в ній. З одного боку, підробити ці транзакції неможливо, із другого — можна буде передивитися будь-яку операцію. Ця властивість не суперечить ідеї анонімності, вона захищає операції в мережі та гарантує їхню надійність.

 

Читайте також: The New York Times: У США занепокоєні шкодою криптовалют для державних фінансів

 

Libra також використовує блокчейн, проте закритий. Це означає, що транзакції в ньому можуть записувати лише певні довірені сторони — учасники Libra Association. Інакше кажучи, у випадку Libra ми маємо справу з авторизованими сторонами, які управляють роботою системи. Це не підвищує надійність та довіру до цієї криптовалюти, а радше навпаки. Окрім того, такий підхід знищує надійність системи: скомпрометувати обмежену кількість довірених учасників Libra Association реально, тоді як «зламати» всі комп’ютери, під’єднані до публічного блокчейну (як у випадку Gram) практично неможливо.

 

У цьому рішенні підхід лібертаріанця Павла Дурова (підтверджений його стійким небажанням ділитися даними своїх користувачів) здається надійнішим, ніж діяльність Facebook.

 

Криптовалюти й соцмережі: кожен хоче заробити хоч Gram на фінансових операціях

 

Розвиток фінансового сектора неухильно рухається до cashless — безготівкових розрахунків. Оплата телефоном чи годинником є звичним явищем. Світ вчиться обходитися не просто без грошових купюр, а й без платіжних карт. Очевидно, що якомога більше компаній намагається зайняти цей ринок.

 

Соцмережі вже мають величезні бази користувачів і достатньо інформації про них. По суті, це готова клієнтська база, високолояльна й така, яка швидше приймає різноманітні інновації. Водночас у світі досить багато людей, які не є постійними клієнтами банків. Наразі немає відомостей про те, чи користуються вони соцмережами, але відсутність у них традиційного банківського рахунку також робить їх цікавими клієнтами для цих нових фінансових інструментів.

 

Читайте також: Епохальна забавка. Чи є майбутнє у криптовалют

 

Платіжні інструменти з погляду бізнесу є простішими для заробітку на них і, можливо, прибутковішими. Отримувати комісійні з кожної транзакції простіше, ніж створювати нові можливості онлайн-сервісів та продавати аудиторію цих сервісів рекламодавцю. Тому запуск власних валют для соцмереж можна розглядати як спосіб диверсифікації бізнесу традиційних соцмереж, які вже зіткнулися зі сповільненням зростання своєї аудиторії.

 

Ідея власної валюти для соціальних мереж давно лежала на поверхні, просто компанія Facebook реалізувала її швидше за інших. Достеменно відомо, що над власною криптовалютою працюють популярний японський месенджер Line і корейська розробка Kakao. Засновник і керівник Twitter Джек Дорсі активно підтримує біткоїн, вважаючи, що саме ця криптовалюта може стати основною грошовою одиницею в інтернеті. Спроби запустити свою валюту були й у російської мережі «ВКонтакте», принаймні сервіс майнінгу VK Coin запрацював ще навесні. Щоправда, то була радше внутрішня валюта компанії без претензій на глобальність.

 

Міркуючи про потенційних конкурентів Libra і Gram, варто пригадати китайський проект WeChat — месенджер, навколо якого вибудувалася ціла система додатків і сервісів, серед яких є й платіжні інструменти.

 

Наразі важко сказати, яка саме цифрова валюта стане лідером ринку. Поза сумнівом, в умовному топі буде або Libra, або Gram, можливо, нині майже традиційні біткоїн чи Ethereum. Хоча два останні мають сумнівну репутацію щодо волатильності (постійної зміни) їхньої ціни. Очевидно, що світ переходить до фінансових альтернатив, і розробники соцмереж не збираються втрачати можливість заробити й на цьому ринку.