Сєверодонецьк-2? Адмінреформа регіоналів може обернутись сепаратизмом

Політика
4 Липня 2013, 13:46

Ще у квітні поточного року уряд Азарова – Арбузова підготував проект указу президента «Про затвердження Концепції реформуван­­ня місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні» (далі – Концепція). На перший погляд, автори документа абсолютно правильно визначили проблему. Зміни в системі місцевого управління справ­­ді дав­­но назріли. Тиждень також уже не раз звертав увагу на те, що сучасна система територіальної організації абсолютно неефективна. У Концепції констатується нездатність більшості територіальних громад до ефективного господарського життя: з майже 12 тис. більш як у половині чисельність мешканців не перевищує 3 тис. осіб, із них 4,8 тис. мають населення менше ніж 1 тис. У переважній частині відсутні виконавчі органи місцевих рад, бюджетні установи, комунальні підприємства тощо. Як наслідок – органи самоврядування таких громад фактично не можуть здійснювати надані їм законом повноваження. Дотаційність 5,4 тис. місцевих бюджетів становить понад 70%, 483 – узагалі 90%.

Регіони – регіоналам

Аналіз Концепції реформування місцевого самоврядування засвідчує, що на другому етапі реформи (2015–2020 роки) передбачаєть­­ся закладення «конституційної осно­­ви утворення виконавчих органів обласних та районних рад і розмежування повноважень між ними та відповідними місцевими державними адміністраціями». Статус останніх (районних та обласних, Київської і Севастопольської міських), які підпорядковуватимуться президентові й Кабміну, пропонується визначати «повноваженнями контролю за законністю актів органів місцевого самоврядування на відповідній території».

В Україні ця ідея не нова. Така система в нас існувала на початку 1990-х, її Партія регіонів пропагувала у своїй програмі ще 2003 року, ця сама ідея мала стати складовою другого етапу політичної реформи 2004-го. Замінити державні адміністрації на виконкоми обласних і районних рад Віктор Янукович обіцяв це ще 2007-го, перебуваючи в опозиції. Але в ПР згадали про ідею виконкомів лише тепер, із наближенням 2015 року.

Схоже, саме з упровадженням Концепції реформування місцевого самоврядування та тери­­торіальної організації влади в Україні пов’язаний один із варіантів перестрахування команди Януковича від програшу на президентських виборах. Адже виконком ради – це потужний інститут регіональної влади, що розпоряджається бюджетними коштами, матеріальними та фінансовими ресурсами. Але головне – це виконавчий інструмент ради. Будь-які найабсурдніші, часто незаконні її рішення матимуть механізм реалізації. Сьогодні ці функції виконує місцева державна адміністрація (МДА), голову якої призначає і звільняє президент. Тому очільник МДА завжди є певним стримувальним інструментом у руках центральної влади проти виявів місцевого сепаратизму. А якщо його призначатиме обласна чи районна рада, голова виконкому на Київ особливо не зважатиме.

У політичному плані алгоритм реалізації ідеї з виконкомами рад може бути від поміркованого (фактична широка автономія) аж до вкрай радикального. Наприклад, у разі програ­­шу на президентських виборах (чи то 2015-го, чи то 2020-го, на що, зважаючи на крайні терміни реалізації реформи, можуть розраховувати регіонали) низка регіональних рад Сходу та Півдня України разом зі своїми виконкомами приймають рішення про припинення перерахування кош­­тів до державного бюджету, про перепідпорядкування собі територіальних органів МВС, СБУ тощо й де-факто виходять із-під контролю центральної влади. Якби це зробили ради, які не мають механізму виконання своїх рішень, такі ініціативи бу­ло б значно простіше заблокувати і нейтралізувати. Коли ж є механізм реалізації рішень рад через органи загальної компетенції (якими будуть їхні виконкоми), впливати центральній владі на місцеву буде значно важче.

У загальну логіку підготов­­ки до децентралізації країни в разі втрати нинішнім режимом вла­­ди після уважнішого розгляду вписується й указ Вік­тора Януковича від 24 трав­­ня 2013 року «Про заходи щодо забезпечення здійснення місцевими державними адміністраціями виконавчої влади на відповідній території». У ньому пропонується посилити роль місцевих держадміністрацій у «координації діяльності» територіальних органів міністерств, державних агентств то­що. Зокрема, передбачається обов’язкове погодження головами МДА всіх кадрових рішень територіальних органів центра­­льних органів виконавчої влади. На перший пог­ляд, іде­ться про централізацію влади, однак саме в руках місцевих держадміністрацій. Але у випадку передання їхніх функцій виконкомам це  здатне полегшити перехід відповідних функцій до місцевих рад, контрольованих «правильною» партією.

Тобто схоже, що в оточенні Януковича готуються не тільки до плану «А» – продовження своєї влади в країні після 2015-го, а до й плану «Б» – «запасний аеродром» на випадок програшу в президентській кампанії. У такому разі зазначена «реформа» місцевого самоврядування може стати такою собі модифікацією «конституційної реформи 2004 року», покликаною як мінімум різко обмежити майбутні повноваження центральної влади й водночас зберегти контроль у своїх вотчинах.

Севастополь – Росії?

Виходячи з Концепції, Україна ризикує ще й Севастополем, оскільки відповідно до документа виконавчий орган міської ради як регіональної планується створити і в цьому місті, де дислокується іноземна військова база – ЧФ РФ. Зараз у Севастопольській міськраді 50 представників ПР, 8 – «Російського блоку», 7 – КПУ, 3 – ПСПУ Наталії Вітренко, по 3 депутати представляють «Сильну Україну» і «Народну партію». Майже у пов­ному складі вона декларує проросійські позиції. Але на сьогодні виконавча вла­­да там належить міській і районним державним адміністраціям, голів яких призначає та звільняє президент України за поданням Кабміну. У разі ж створення виконкому Севастопольської міськради, склад яко­­го затверджуватимуть її відверто антиукраїнські депутати, Київ втрачає реальний контроль над ситуацією в місті. А в МДА залишиться лише конт­рольна функція за діяльністю самоврядних органів, і во­на буде безсилою, якщо виконком Севастопольської міськради ухвалить сепаратистські рішення. Фактично після 2015 року ми можемо отримати в Севастополі придністровську модель 12-річної давності: проросійська виконавча влада разом із командуванням ЧФ РФ дуже нагадує проросійський виконком Тираспольської міськради на чолі з Ігорем Смірновим і 14-ту російську армію під командуванням генерала Алєксандра Лєбєдя у 1992-му. Тобто, вирішуючи стратегічне завдання – збереження влади хоча б на своєму рідному Донбасі, регіонали (свідомо чи несвідомо – то вже інше питан­­ня) паралельно створюють можливості, щоб скористатися «перевагами» децентралізації для Москви та проросійських сил в Україні, які не приховують своєї зацікавленості у «федералізації» нашої держави та виведенні з-під контролю Києва низки стратегічних регіонів, як-от Севастополь.