Швейцарського авіаперевізника змусили продати свій український бізнес авіакомпанії Коломойського

1 Квітня 2013, 09:21

27 березня Київський апеляційний господарський суд залишив у силі рішення суду першої інстанції від жовтня 2012 року, згідно з яким компанія «Міжнародні авіалінії України» (МАУ) має стати 100% власником Swissport Ukraine. Swissport, за рішенням суду, зобов'язана продати партнеру 70,4% компанії за $433 тис, пише «КоммерсантЪ-Украина».

«Втрата власності в українській компанії  – наслідок рейдерської атаки МАУ і її акціонера Арона Майберга», – сказано в заяві Swissport.

Swissport International надає послуги хендлінгу в 192 аеропортах у 38 країнах світу. У рік компанія обслуговує 118 млн пасажирів і 3,5 млн т вантажу. Її річний оборот становить $1,9 млрд. У штаті компанії – 40 тис. осіб.

Штат Swissport Ukraine складає 800 осіб. Спільне підприємство (СП) працює в аеропорті «Бориспіль» (близько 60% пасажирського хендлінгу), а також в «Жулянах» і аеропорту «Харків». Серед клієнтів: Wizz Air, Austrian Airlines, Air France, Alitalia, «Аерофлот», «Трансаеро», Turkish Airlines, British Airways та El Al. Фінансові показники СП не розкриваються.

Спільний бізнес у швейцарської компанії і МАУ з'явився 2006 року: Swissport викупила у партнера, основним власником якого на той момент була держава, за $382,8 тис. 70,4% частки хендлінгової компанії «Інтеравіа», яка пізніше була перейменована у Swissport Ukraine. У 2011 році після того, як Фонд держмайна (ФДМ) продав 61,6% акцій МАУ компаніям, співвласником яких був, зокрема, Арон Майберг, авіаперевізник спробував змінити принципи управління спільним активом.

«Із 30% в СП ми майже не мали впливу на управління підприємством. Ми спробували домовитися зі Swissport про цивілізовані правила управління загальною компанією, але переговори зайшли у безвихідь», – заявили в прес-службі перевізника.

Після покупки МАУ змінила хендлінгового партнера – тендер на обслуговування авіакомпанії в аеропортах виграв «Аерохендлінг». У Swissport стверджують, що їхня пропозиція була дешевшою, а власником «Аерохендлінгу» є структури Майберга. Але в МАУ цю інформацію спростовують.

Щоби покращити фінансове становище СП після втрати великого клієнта, Swissport в березні 2012 року запропонувала учасникам ТОВ збільшити його статутний фонд. Ця пропозиція обговорювалася на зборах акціонерів, але рішення прийнято не було – питання планували обговорити на наступній зустрічі акціонерів, розповів британському профільному виданню The Loadstar старший віце-президент Swissport Марк Скіннер.

У МАУ стверджують, що зіткнулися з «відверто ворожими діями свого швейцарського партнера».

«6 березня Swissport скликала збори акціонерів, де проголосувала за розмиття частки МАУ і затвердила оцінку часток у Swissport Ukraine для їх подальшого викупу», – розповідають у компанії.

Після цього авіаперевізник звернувся до Київського господарського суду, який 26 жовтня 2012 року фактично зобов'язав Swissport продати свою частку в СП партнеру, визнавши за останнім право на власність і наявність договору про купівлю-продаж.

За угодою між партнерами одна зі сторін може вимагати примусового продажу частки партнера, якщо той грубо порушить її права. Наприклад, таким порушенням може вважатися розмиття частки партнера без його відома.

«Механізм примусового викупу, яким скористалася МАУ, був узгоджений сторонами, і кожна з них за певних умов могла його застосувати», – зазначили у прес-службі МАУ. У Swissport підкреслюють, що протоколів зборів, в яких було би сказано про збільшення статутного капіталу, суд не бачив, оскільки їх не існує.

Старший віце-президент Swissport Марк Скіннер заявив The Loadstar, що його компанія була здивована зверненням МАУ до суду.

«Ще більше нас здивував вердикт суду», – зазначив Скіннер.

Адвокат компанії «Логуш, Борсук, Бронфман і Калішевіч» Андрій Гук (представляє інтереси авіакомпаній Austrian Airlines, Alitalia і British Airways в українських судах) вважає, що суд прийняв рішення, яке не входить до його компетенції.

«Рішення суду можна розцінювати як порушення свободи договору, коли одну зі сторін безпідставно примушують до продажу свого бізнесу. Якщо чесно, я таких судових рішень ще не зустрічав», – стверджує експерт.

У Swissport вважають, що $433 тис. – несправедливо низька ціна за частку в 70,4%, і оцінюють вартість компанії у $25-30 млн, враховуючи інвестиції протягом семи років.

«Купівля була затверджена судом на підставі оцінки, схваленої Swissport International, і на умовах, які раніше обговорювалися сторонами», – заявили в прес-службі МАУ.

Однак у Swissport стверджують, що після оцінки, на яку посилаються в МАУ, інвестували в обладнання компанії $12 млн, а в цілому інвестиції у Swissport Ukraine за всі роки оцінюються приблизно у $20 млн.

«Якщо сам факт продажу Swissport може і не оскаржити, враховуючи наявність корпоративного договору, то компанія ще може поборотися за суму, за якою викуповують її частку», – вважає партнер юридичної компанії AstapovLawyers Олег Мальський.

Swissport подасть касацію у Вищий господарський суд, хоч і не розраховує на позитивний результат.

«Ми втратили довіру до судової системи України», – заявив виданню Kyiv Post Марк Скіннер.

Все, що залишилося у Swissport в Україні – це бренд. МАУ більше не зможе називати свою хендлінгову компанію Swissport Ukraine. У Swissport розраховують повернутися на український ринок, але поки що не вирішили як: у партнерстві, чи самостійно.

Як раніше повідомлялося, у ЗМІ з'явилася інформація про те, що власником авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України» став Ігор Коломойський. 

читати ще