Надія Баловсяк Доцент кафедри медіакомунікацій УКУ

Штучний інтелект заходить у чат. Навіщо OpenAI потрібна власна соцмережа

Світ
24 Квітня 2025, 15:33

Попри очевидне зміщення ІТ-ринку в бік штучного інтелекту в останні роки, соціальні мережі — досі одні з найпопулярніших і найкраще монетизованих сервісів. Тож не дивно, що OpenAI зацікавилася цим сегментом ринку.

Поки що компанія — розробник ChatGPT лише тестує свою майбутню соцмережу в закритому режимі, тож незрозуміло, якою вона буде та в який спосіб її інтегрують із ШІ-чатботом. Проте інтерес до цього напряму з боку головної ШІ-компанії вельми промовистий. OpenAI, володіючи величезними обсягами даних про користувачів, точно зможе монетизувати власну соцмережу, а ще — з огляду на інтерес користувачів до її чатботу, який став найбільш завантажуваним застосунком у світі в березні 2025 року, — напевне,  конкуруватиме з такими монстрами соціальних медіа, як Meta чи X (Twitter). Окрім цього, поява на ринку соціальних платформ нових компаній може принести нові практики в сегмент соціальних мереж і мати стратегічні наслідки для всього ринку загалом.

ШІ-мережа від OpenAI

У середині квітня стало відомо, що OpenAI працює над власною соцмережею, схожою на X (Twitter). Наразі проєкт не просто на ранніх стадіях, він існує як внутрішній прототип з дуже обмеженим доступом. Проте деякі деталі стосовно планів щодо соціальних медіа розробника ChatGPT все ж стали відомими. Наприклад, майбутній соціальний сервіс буде орієнтовано на створення зображень за допомогою ChatGPT: користувачі зможуть ділитися результатами своєї взаємодії із ШІ-чатботом, водночас їм буде доступна підписка на оновлення інших. Наразі незрозуміло, чи майбутня соцмережа буде частиною ChatGPT, чи окремим застосунком. Ба більше, неочевидно, що цей проєкт узагалі з’явиться на світ, проте сам факт інтересу ШІ-компанії до соціальної мережі — це вельми промовистий крок.

Ідея майбутньої соцмережі від OpenAI використовує концепцію про те, що штучний інтелект допоможе користувачам ділитися найкращим контентом, та й отримувати найкращий вміст від інших. «Усі заздрили інтеграції Grok з X», — казали представники OpenAI. Багато експертів, коментуючи плани щодо соціальних медіа OpenAI, наголошували на тому, що це рішення стане новим витком протистояння між найпопулярнішою ШІ-компанією та найодіознішим ІТ-бізнесменом 2025 року.

Протистояння Twitter-Grock та OpenAI-ChatGPT

Протистояння між OpenAI та X (Twitter), точніше його новим власником Ілоном Маском, триває вже певний час. У лютому 2025 року Ілон Маск пропонував купити OpenAI за $97,4 млрд. На це Сем Альтман, очільник OpenAI, відповів, що компанія не зацікавлена в цій угоді, і додав: «Ми самі купили б Twitter за $9,74 млрд».

Невідомо, чим саме в Twitter та його ШІ-чатботі Grock надихались ідеологи нової соцмережі від OpenAI, проте не дивно, якщо на ідею створити конкурента до Twitter їх спонукав стан соцмережі після того, як її поглинув Ілон Маск. Утрата аудиторії та рекламодавців, звинувачення в поширенні фейків, поява конкурентів, наприклад децентралізованої платформи Bluesky, — усе це опосередковані докази того, що ринку соціальних мереж потрібні нові обличчя, адже давні монстри вже не особливо задовольняють запити користувачів, що втомилися від алгоритмічної упередженості, незрозумілих рекомендацій, та й загалом від засилля фейків і дивного контенту.

Навіть поява Threads, текстової соцмережі від Meta, яку теж можна розглядати як конкурента Twitter, загалом не особливо покращила ситуацію. Ринок соцмереж потребує нових гравців, і ними можуть стати продукти ШІ-компаній.

Від ШІ-конкуренції до батлів соціальних медіа

ШІ-компанії та соціальні мережі останніми місяцями повідомляють про створення конкурентів і гри на новому для себе полі. Новину про плани OpenAI можуть сприймати як продовження цілого тренду з інтеграції між собою ШІ-продуктів та соціальних мереж. Наприклад, у лютому повідомляли, що Meta розглядає можливість створити власний ШІ-застосунок, який конкуруватиме, зокрема, із ChatGPT. До речі, саме тоді генеральний директор OpenAI Сем Альтман написав: «Ок, а ми зробимо свою соцмережу».

В анонсі Meta про ШІ-сервіс були натяки на його можливу монетизацію. Тоді фінансова директорка Meta Сьюзан Лі заявила, що в компанії соціальних медіа вже є плани щодо монетизації нового інструменту штучного інтелекту, серед яких — платні рекомендації кращого контенту й інші преміумфункції. А основним підґрунтям для майбутнього успіху ШІ-сервісу від Meta топменеджерка назвала те, що вже сьогодні Meta AI — ШІ-помічник, який розробляє компанія, — має приблизно 700 млн щомісячних користувачів. Наразі Meta AI доступний лише через вебінтерфейс чи мобільні застосунки Facebook та WhatsApp. А поява як окремого застосунку зробить його ще популярнішим, переконані в компанії.

Дані, створені користувачами

Потенційна поява соцмережі від OpenAI також демонструє ширші тенденції серед компаній, що розробляють ШІ, яким украй треба віднайти нові, багаті на дані середовища.

Тож однією з причин інтересу до власної соцмережі в компанії OpenAI може бути збільшення даних, на яких навчатиметься її мовна модель. Згенеровані користувачами для майбутньої соцмережі зображення допоможуть компанії навчати її моделі на цих даних, а значить, робити їх дедалі кращими. В умовах, коли даних для навчання штучного інтелекту вже не вистачає, а без них неможливо покращувати ці інструменти, що працюють на основі великих мовних моделей, потреба в отриманні (чи генеруванні) нових даних є серйозною для всіх ШІ-компаній.

Запуск власної соціальної платформи допоможе OpenAI навчатися на даних буквально в режимі реального часу. Тим паче це вже роблять інші соціальні мережі, серед яких Grock від X (Twitter) та модель LLaMA від Meta. Інші соціальні платформи вже використовують дані для навчання своїх ШІ-моделей, наприклад Grok додає контент з X (Twitter) у відповіді, згенеровані чатботом. Meta також навчає Llama на даних користувача з фейсбуку, інстаграму й вотсапу.

Як порівняти з конкурентами серед соціальних медіа, ще на етапі запуску додаткова перевага OpenAI — це її доступ до величезних обсягів даних, які створили люди через ChatGPT. Цей ШІ-чатбот уже сьогодні знає дуже багато про своїх користувачів, він не лише найпопулярніший ШІ-інструмент, а й найбільш завантажуваний мобільний застосунок. Запуск власної соціальної мережі дасть змогу OpenAI збирати ще більше різноманітних даних — від текстів і зображень до реакцій людей, які сьогодні неоціненні для вдосконалення ШІ-моделей.

Окрім того, майбутня соціальна мережа від OpenAI через це відразу матиме переваги в контексті монетизації. По-перше, компанія, що володіє такими обсягами даних, може запропонувати рекламодавцям особливо точну високотаргетовану рекламу. На додаток до цього сервіс може продавати додаткові преміальні функції на основі штучного інтелекту, такі як розширені інструменти для створення вмісту й персоналізовані канали, та водночас запропонувати принципово нові моделі монетизації для блогерів, які зможуть заробляти на створеному штучним інтелектом контенті.

Монетизація на основі користувацьких даних не обмежується лише рекламними інтеграціями. Потенційний продаж анонімних даних для досліджень або корпоративного навчання штучному інтелекту може стати додатковим джерелом заробітку для OpenAI, головне — згадати про це в політиці конфіденційності, яку більшість користувачів навіть не відкриває.

Надзвичайно персоналізований досвід і рекомендації, які адаптовані до індивідуальних уподобань користувача, — безперечна перевага майбутньої соцмережі від OpenAI. Неочевидною перевагою такого сервісу може стати агрегація контенту й формування стислого підсумку будь-якої інформації — від щоденних новин до зрізу та настроїв соцмереж. Проте в цьому випадку буде особливо важливим те, чи здатна майбутня ШІ-соцмережа визначати фейки й маніпуляції та відразу правильно реагувати на них. Водночас найбільшим ризиком цього сервісу може бути знищення межі між людським і машинним цифровим контентом та нові виклики щодо довіри до того, що нам пропонуватиме ШІ-сервіс.

Ширший погляд на ШІ та майбутнє соціальних мереж

Спроба OpenAI стати гравцем на ринку соцмереж насправді відображає ширшу тенденцію: соціальні платформи в майбутньому не зможуть існувати без штучного інтелекту, який покращуватиме і створення, і персоналізацію контенту та, можливо, його модерацію.

Загалом нові плани OpenAI свідчать про те, що компанія зацікавлена в розширенні сфер життя, насамперед цифрового, у які інтегровані її інструменти штучного інтелекту. Піонер серед ШІ-чатботів хоче стати першим і в побудові ширшої ШІ-екосистеми споживчих технологій. А власна соцмережа — це перший та найбільш очевидний крок у цих спробах.

Тенденція, яку започатковує OpenAI, уже очевидна: ШІ дедалі глибше інтегрується в щоденне цифрове життя, яке точно найближчі роки дедалі сильніше змінюватиметься під впливом ШІ.

читати ще