11–13 березня тривав Лондонський книжковий ярмарок (ЛКЯ), найбільша англомовна видавнича виставка у світі, і ця подія насамперед важлива тим, що коло порушених під час неї питань — це, по суті, найактуальніші питання видавничої галузі.
Учасники ярмарку одностайні в тому, що два найпопулярніші жанри на ринку — документальна література, «заснована на рішеннях», і ескапістська художня література. Дуже знакова тенденція, яка свідчить про читацькі пріоритети у складні часи. Дослідники кажуть, що особливо виразним є поновлений інтерес до ексапізму, чітка ознака буремного соціально-політичного життя, від якого хочеться сховатися. Так Ребекка Фолланд, директорка з групових прав та аудіо-директорка видавництва Hachette, зазначає: «Кожен шукає втечі та книжок, у яких можна загубитися; ми спостерігаємо величезний інтерес до «Сестер морського каміння» Елеонори Б’юкенен, які вже продані в семи країнах, а аукціони тривають на багатьох територіях, а також великий ажіотаж довколо фантастичного трилера «Палаюча бібліотека» Гіллі Макміллана».
Дві провідні теми ярмарку — штучний інтелект і збільшення популярності аудіформату. Адам Ріджвей, який зайняв посаду директора ЛКЯ в 2024 році, коментує це так: «Видавнича індустрія зазнала набагато більшого впливу ШІ, ніж будь-що інше, що я бачив. Більшість галузей використовуватимуть ШІ для багатьох функцій у своєму бізнесі (фінанси, маркетинг чи дослідження), але видавнича галузь стурбована виробництвом копій і контенту». Ще одна актуальна тема, озвучена на ярмарку, — це зосередження індустрії на пошуку та заохоченні молодих читачів в епоху занепаду грамотності. Ріджвей каже про це так: «Молодь, особливо в Великобританії, не читають так багато, як раніше. Вони поглинають інформацію, але вони вже не поглинають її так багато з книжок. Це питання того, як ви змінюєте ситуацію».
Про молодь багато говорили і на одній із найцікавіших розмов на ЛКЯ, яка відбулася 11 березня між Девідом Шеллі, генеральним директором Hachette Book Group у США та Hachette UK, і Джеймсом Даунтом, генеральним директором Barnes & Noble та виконавчим директором Waterstones. На питання про найяскравіші моменти в книжковому світі, Даунт відповів, що він «досить оптимістичний» і що «основний бізнес є дуже сильним». Частково, на його думку, цьому сприяла хвиля натхненної BookTok молоді: «Діти в магазинах — у нас повно молоді, і це приносить енергію в наші магазини. А враховуючи все інше, що відбувається, ми маємо реальний імпульс продажів». Шеллі теж поділяє оптимізм колеги, пояснюючи його, зокрема, впливу TikTok, де «книги є однією з головних тем для обговорення, до того ж йдеться саме про фізичні книги». Також він зазначив, що загалом «спостерігається сплеск інтересу з боку 14-25-річних, і це сприяє популяризації книг». Шеллі, між іншим, пов’язує нинішній успіх з тим, що він називає «квазіакадемічним ринком нон-фікшну».
В репортажі Publishers Weekly також зазначено, що, коли Шеллі попросили назвати найпопулярніший тренд на ринку, він обрав сферу самодопомоги та особистісного розвитку («те, що ми звикли називати MBS [mind-body-spirit] (розум, тіло, дух)»), яка покликана «допомогти людям впоратися з сучасним життям». За його словами, зі швидкими змінами, що відбуваються в суспільстві завдяки цифровим технологіям, «на людей багато чого насувається», і читачі реагують на це. «Книги мають успіх, тому що вони служать меті, яку не може досягти жоден інший засіб масової інформації: книга може занурити вас глибше, ніж подкаст або стаття в інтернеті».
В розмові також згадали про ШІ. Так Даунт сказав, що книгопродавці «вроджено вороже ставляться» до ШІ, навіть скаржаться на обкладинки, згенеровані штучним інтелектом. Шеллі ж вважає, що вся справа в законодавстві, яке регулює ШІ, і саме воно визначить, чи це добре чи погано. Захист авторських прав був ключовим, сказав він: «Без авторських прав у нас не було б бізнесу… У моїй кар’єрі ніколи не було часу, коли громадські справи не були б важливішими. Наразі ми перебуваємо на Дикому Заході. Якщо будуть хороші закони, це буде можливість, але якщо буде погане законодавство, будуть проблеми і небезпеки». Він також зауважив, що ШІ може бути корисним, «якщо він потрапить до рук більшої кількості читачів», наприклад, завдяки підвищенню ефективності бізнесу.
Отже, Лондонський книжковий ярмарок означив найголовніші сучасні тенденції книжкової галузі в Америці й Європі, однак сказати, що Україна теж повноцінно суголосна цим трендам — буде перебільшенням. Усе ж у нас не настільки великий ринок ще й супутні соцільно-економічні проблеми, обтяжені військовим станом. Втім, і у нас вряди-годи виникають дискусії про доцільність ШІ та збільшення популярності аудіокнижок. І книжковий бізнес в Україні — стабільно прибутковий. Так, у статті в Forbes простежено позитивну динаміку, зокрема, те, що «десять найбільших українських видавництв згенерували в 2024 році понад 3,5 млрд грн виторгу, за даними YouControl, що на 45% перевищує показник 2023-го». Однак обсяг нашого книжкового ринок — досі невеликий (€133 млн на рік, тоді як у Польщі, скажімо, понад €1 млрд), тому й українські тенденції поки такі, які мають бути у ринку, що повільно, але все ж зростає.