Часто кажуть, що чехи — нація пивоварів, жартівників і собаколюбів. Водночас чехи — також нація буквоїдів, хоча про останнє згадують значно рідше. Якщо міряти прогрес обсягами сімейних бібліотек, то вони лідирують серед європейців і поступаються лише естонцям і норвежцям. Чехія з її населенням 10,5 млн має книгозбірню майже в кожному населеному пункті й, за останніми підрахунками, випускає понад 15 тис. найменувань книжок на рік, з яких щонайменше третина — переклади.
Упродовж останніх десятиліть чеський книжковий ринок скромно, але жив, і до пандемії його річний оборот становив близько €335 млн (див. «Помірне зростання»). Березень 2020-го підкинув йому, як і всім секторам економіки країни, низку безпрецедентних викликів.
Читайте також: Стриманий оптимізм
Парад поганих новин розпочався в п’ятницю 13-го — з оголошень про скасування двох наймасштабніших літературних подій: вручення премії Magnesia Litera та одного з найбільших у Європі літературних ярмарків Svět knihy («Світ книги»), які традиційно щовесни приваблюють тисячі відвідувачів. Після оголошення карантину знадобився лише тиждень, щоб досі успішна індустрія опинилася в найкритичнішій ситуації з часів Оксамитової революції. Асоціація чеських видавців і книгорозповсюджувачів озвучила невтішний прогноз: через закриття крамниць збитки можуть сягнути близько €91,7 млн.
Щоб хоч якось зарадити цьому й заохотити громадськість підтримати вітчизняний друкований продукт і його творців, Моравська регіональна бібліотека у Брно разом з Асоціацією бібліотек Чеської Республіки організувала в соціальних мережах флешмоб #kupknihu («Купуй книжки») та закликала замовляти вподобані примірники безпосередньо у видавців, щоб ті мали кошти на оплату роботи авторів, перекладачів та ілюстраторів, чимало з яких у перші місяці локдауну залишилися без гонорарів.
За результатами загальнонаціонального опитування («Читачі та читання в ЧР», 2018), середньостатистичний дорослий чех читає щонайменше пів години на день і 13 книжок на рік, тільки три книжки купує особисто, витрачаючи до 650 крон (€24). Книжки найчастіше отримують у подарунок, беруть у бібліотеках, яких у Чехії понад п’ять тисяч, або ж позичають одне в одного. Дуже поширені буккросинги.
Найпопулярніший серед чехів автор — норвезький письменник Ю Несбо (що цікаво, серед семи фаворитів лише один їхній земляк), а найбільший попит має серія книжок про пригоди Гаррі Поттера Джоанн Ролінґ (див. «Найпопулярніші письменники в Чехії»).
Жанри, які до душі тутешньому читачеві, — це передовсім фентезі, наукова фантастика, детективи та трилери. Під час пандемії увиразнився інтерес до нонфікшну — зокрема про інвестування, самоактуалізацію та самовдосконалення. Добре продаються також белетристика та еротика.
Читайте також: Екосистема креативності
Серед мов, з яких перекладають, традиційно домінує англійська, а також німецька, словацька, французька й російська. (див. «Перекладацькі пріоритети»). Якість цього напряму стимулюють, зокрема, Державна премія за перекладний твір, Премія Йозефа Юнґмана та Конкурс Їржі Левего. Завдяки зусиллям празьких перекладачів чеською вийшли твори й українських письменників, зокрема Оксани Забужко, Юрія Андруховича, Сергія Жадана, Тані Малярчук. Чехія також надає гранти на видання перекладів чеських письменників за кордоном.
Хоча за кількістю книжок, виданих за рік на душу населення, Чеська Республіка випереджає чимало держав світу (Україну, наприклад, щонайменше втричі), ситуація з дистрибуцією непроста. Як і в багатьох інших країнах, великі гравці тут теж дедалі частіше поглинають маленьких. Ті, для кого продаж книжок, — сімейна справа, нерідко шукають альтернативних джерел прибутку. Як-от 30-річний Якуб Петр. Після завершення коледжу він разом з матір’ю тривалий час керував книгарнею Papyrus («Папірус») у містечку Пардубіце, що на сході країни, потім запустив онлайн-магазин, вклав гроші у розвиток ІТ та врешті відкрив ще одну книгарню в сусідньому містечку Хрудим, яку кілька років тому продав мережі Luxor. Та належить найбільшій компанії на ринку — Euromedia Group, річний оборот якої донедавна становив €58,9 млн. Своє рішення підприємець пояснив тим, що майбутнє його бізнесу видавалося йому надто непевним: «Покажіть мені молодого продавця книжок. Він такий самий міфічний, як і єдиноріг. Чеськими книгарнями найчастіше опікуються люди похилого віку, для яких це хобі і які або чекають виходу на пенсію, або мають інший надійний дохід. Молодь не хоче цим займатися, бо невигідно».
Зараз Якуб Петр і його матір працюють під вивіскою Luxor. Утім, мережа нині теж перебуває в скрутному становищі й помітно скоротила свій асортимент. Торік на початку карантину Euromedia Group призупинила виплати третім особам, але завдяки щедрим вкладам акціонерів їй вдалося запобігти звільненню персоналу й поступово відновити роботу у звичному режимі.
Чеський уряд упродовж 2020-го також пропонував підтримати фірми, які постраждали через локдаун. Ті здобули можливість подати заявку на відтермінування деяких податкових платежів. Міністерство праці та соціальної політики запустило програму Antivirus для відшкодування заробітної плати до €1830 на місяць. А Міністерство культури виділило €740 тис. на підтримку літературних проєктів.
Читайте також: Спільні координати
З огляду на пошукові запити в гуглі, під час карантину в Чехії майже вдвічі зріс інтерес до придбання книжок через інтернет. Провідна видавнича група Albatros Media подвоїла свої продажі через онлайн-магазини, що дало їй змогу частково покрити свої втрати.
«Нова нормальність» змусила освоювати всесвітню павутину навіть найконсервативніших учасників книжкового ринку — антикварів. Спеціально для них книжковий секонд-генд Knihobot.cz запустив пошуковик Ulovknihu.cz. Система відстежує понад 1,8 млн найменувань. Вона також сповіщає користувачів, які безрезультатно шукають певні примірники, коли ті врешті з’являться в когось.
І хоча впродовж останніх двох років у Чехії зростають продажі електронних книжок, сягнувши позначки в мільйон проданих копій, це лише 2% від загального річного обороту книжкового ринку. Схожі позиції й в аудіокнижок — 1%. Чехи й далі надають перевагу друкованій продукції — не лише через звичку, а й завдяки певному сентименту до неї. Як зазначає Адам Пиха, маркетинговий директор компанії Knihy Dobrovský, чехи — нація книгозалежних, яким, до всього, ще й важливо відчувати книги на дотик та запах, а ще — щоб ті були частиною інтер’єру їхніх осель. Він також додає, що книжковий бізнес тримається на плаву передовсім завдяки жінкам, які становлять ¾ їхніх клієнтів.