Уперше за останні два з половиною роки в Україні суттєво дорожчає бензин. З листопада 2010-го роздрібна вартість скрапленого газу зросла в середньому на 10%, бензину А-95 – на 15%, дизпального – майже на 20%. У першій декаді лютого ціни на високооктановий бензин впритул наблизилися до позначки 9 грн/л, після чого зафіксувалися на рівні 8,73 грн/л. Більшість опитаних експертів упевнені, що нинішня стабілізація тимчасова. А 52% водіїв уже зараз обмежують пересування з огляду на дорожнечу пального (дані опитування AUTOconsulting), його подальше зростання в ціні змусить утримуватися від «зайвих» поїздок 74% українців.
У зростанні цін прем’єр-міністр Микола Азаров традиційно звинуватив бізнес – імпортерів пального.
Антимонопольний комітет уже почав розслідування за фактом подорожчання бензину марок А-92 і А-95. В зону уваги АМКУ потрапили компанії «Альянс Холдинг» (мережа Shell, що належить однойменній транснаціональній компанії та російській групі «Альянс»), ТОВ «Континент Нафто Трейд» (мережа автозаправок WOG, входить до Західної нафтової групи, співвласником якої є бізнесмен Петро Димінський), «ОККО-Нафтопродукт» (входить до львівського Галнафтогазу Віталія Антонова), «ЛУКОЙЛ-Україна» і «Кершер» (керує роздрібним бізнесом російської ТНК-ВР Михайла Фрідмана, Леонарда Блаватника та Віктора Вексельберга). Прикметно, що мережі АЗС, які контролює група Ігоря Коломойського (ANP, «Авіас», «Сентоза» тощо), антимонопольників не зацікавили. Схоже, Коломойському вдалося домовитися з владою, яка мала претензії до його нафтового бізнесу, і знайти точки зіткнення з донецькими олігархами. Звинувачення прем’єра на адресу «решти» гравців ринку нафтопродуктів поки що залишаються голослівними: АМКУ тричі переносив ухвалення рішення в цій справі, що загалом і не дивно, оскільки зростання цін на бензин значною мірою спровокувала сама держава. Цей факт визнало навіть Мінекономрозвитку, що констатувало в одному зі службових листів, що подорожчання пального багато в чому було зумовлене підвищенням акцизів на імпорт нафтопродуктів.
Зокрема, на 37,9% – до €182 за тонну – підняли акцизній збір на бензин, на 40% – до €42–90 за тонну – на дизпальне, ввели акциз на імпортований скраплений газ – €40 за тонну. Ще один фактор подорожчання пального – зростання світових цін на нафту, які в грудні 2010-го перевищили на $10 прогнозну позначку $85 за барель (за підсумками року). Директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн підрахував, що з огляду на всі ціноутворюючі чинники на початку 2011-го високооктановий бензин на українських АЗС мав коштувати 9–9,15 грн/л. Причини стабілізації пояснив сам Микола Азаров: «Відбулася зустріч з основними гравцями, які підтвердили, що дотримуватимуться встановленого цінового коридору». Деякий час власники мереж АЗС грали за урядовими правилами і ціна А-95 не перевищувала обумовлених 8,76 грн за літр, однак у лютому вартість бензину знову зросла.
«Встановлений коридор розрахований на основі старої акцизної ставки і без урахування пропорційно збільшених витрат, – заявив нещодавно Ігор Чернявський, фіндиректор столичної мережі АЗС «КЛО». – Потрібно здійснити перерахунок на підставі цих даних». У першій декаді лютого граничний показник переступили «ОККО» (8,95 грн/л), «КЛО» (8,90 грн/л), Shell (8,95 грн/л) і WOG (8,90 грн/л) – продавці дорогого бензину, виробленого в ЄС. Більш ніж імовірно, що їхній приклад наслідують і решта учасників ринку. При цьому деякі з них, що співпрацювали із компанією «Лівела» (за рішенням суду імпортувала нафтопродукти без сплати податків), можуть опинитися в привілейованому становищі й розраховувати на надприбутки.
Середня вартість нафтопродуктів на АЗС основних мереж, грн/л (станом на 14 лютого 2011-го)
*За даними Галнафтогазу, мережі ANP, «Авіас» і «Сентоза» разом із заправками деяких інших брендів належать до сфери впливу групи «Приват» Ігоря Коломойського, під контролем якої зібрано понад 1,5 тис. АЗС, що становлять близько чверті роздрібного ринку України.
**На початок 2009 року.
***Станом на вересень 2009 року.