Надія Баловсяк Доцент кафедри медіакомунікацій УКУ

Роскомнадзор проти Цукерберга. Москва починає та програє

Світ
15 Березня 2022, 15:55

На додачу до війни на території України, російська влада воює ще й з власними громадянами. Заборона іншої точки зору в Росії щодня набуває все більш гротескних форм. Нещодавня ініціатива блокування найбільших соціальних платформ – продуктів компанії Meta (Facebook) — зачепила практично кожного росіянина, починаючи від зіркових блогерів та підприємців і закінчуючи пересічними користувачами. Діджитал-агенціям, які допомагали великим та малим бізнесам знаходити клієнта через соцмережі, доведеться обмежуватися російськими продуктами «ВКонтакте» та «Яндекс.Дзен», причому другий проект представляє собою радше платформу для блогів, аніж соціальний сервіс для взаємодії. І навіть традиційні способи обходу блокувань – VPN-сервіси – не росіянам не допоможуть. 

Читайте також: Як перестати «заїдати» новинами страх та тривожність

Як Роскомнадзор відключав Facebook

На другий день війни, 25 лютого, Роскомнадзор – телекомунікаційний регулятор, який займається цензурою в інтернеті — оголосив про часткове блокування соцмережі Facebook. Причиною такого рішення стали помітки про фейковий контент, які команда фактчекерів Meta (Facebook) додала до деяких дописів пропагандистських російських каналів. Мова йде про телеканал «Звезда», сайти «Лента.ру» и «Газета.ру» та інформаційну агенцію РИА «Новости». Ці пропагандистські медіа розміщували фейковий контент про війну в Україні. В Роскомнадзорі назвали дії Meta цензурою.

Наступного дня стало відомо, що Роскомнадзор погрожував заблокувати Facebook в країні, якщо не будуть зняті помітки про фейки. Іншими словами, російська влада почала шантажувати найбільшу соціальну платформу. У Facebook не лише не погодились з вимогою російської влади, але й заблокували спочатку у Європі, а потім й в усьому світі акаунти російських державних медіа «Спутник» та RT і одночасно відключили їм функції монетизації, тобто заборонили заробляти на рекламі та рекламувати свої сторінки. В результаті за декілька днів, а саме 3 березня, Facebook перестав працювати в Росії.

Москва проти Instagram

На фоні блокування Facebook, фотосервіс Instagram продовжував працювати, хоча було зрозуміло, що його відключення – це питання часу. 

Наступний крок в цій шаховій партії із прогнозованим результатом зробила сама компанія Meta. В кінці минулого тижня вона оновила https://tyzhden.ua/World/254530 правила щодо використання мови ненависті на платформі та дозволила бажати смерті російським та білоруським військовим та президентам обох країн. Протягом шести годин Met була визнана у Росії екстремістською організацією та було прийнято рішення заблокувати Instagram. Метою рішення компанії Цукерберга насправді було спрощення роботи модераторів. Причому уже вранці 14 березня в компанії звузили нові правила і заявили, що все одно не дозволятимуть мову ненависті стосовно Лукашенка та Путіна, проте російська влада була невблаганна. Блокування мало вступити в силу опівночі 14 березня, але уже 13 березня жителі окремих регіонів РФ відзначали недоступність сервісу та мобільного додатку. В базі Роскомнадзору зафіксовано блокування Instagram по доменному імені — це означає, що росіяни без спеціальних інструментів не зможуть працювати з сервісом ані через мобільний додаток, ані через браузер. 

Проблемний ринок

У компанії Цукерберга були давні рахунки з російським ринком. Проблеми соцмережі з цією країною почалися у 2016 році, коли російська фабрика тролів (Агенція інтернет-досліжень) завдяки тактиці маніпулятивного контенту та мікротаргетингу (точного націлювання на отримувачів реклами) вплинула на результати виборів президента США. Марк Цукерберг декілька раз пояснював в Сенаті те, як так сталося, що його продукт, створений з благородною метою об’єднання людей, став платформою для політичних маніпуляцій.

Саме після того Facebook почав працювати з модераторами, фактчекерами та значно змінив правила щодо контенту, що публікується на платформі. Не можна стверджувати, що інструменти маніпуляцій голосами виборців не використовувалися б і в інших країнах. Тим більше, що свідчення співробітників компанії Cambridge Analytica, яка створила інструмент для аналізу аудиторії та маніпуляцією нею, показали, що вибори більше як в 20 країнах світу так чи інакше використовували ці технології. Проте вплив на вибори 2016 році російських тролів був наймасштабнішим та найбільш вражаючим. То ж для Цукерберга російський ринок, хоча й помітний в структурі доходів, завжди був проблемним з точки зору операційних затрат та політичних моментів. 

Компанії Meta заборона роботи її платформ у РФ коштуватиме трохи менше за $2 млрд на рік, але це лише 1,5% рекламних доходів компанії. З іншого боку, аудиторія у 80 млн росіян у Facebook та 63 млн в Instagram втратять доступ до відповідних можливостей: як інформаційних, так і соціальних та бізнесових. За даними сервісу Statista, сервісом Instagram в Росії користується третина населення. Щомісяця тут публікуються мільярди дописів та сторіз, а в креативній індустрії зайняті мільйони людей. Більше половини користувачів Instagram втратять дохід – або через те, що Instagram допомагав їм у веденні офлайн- чи онлайн-бізнесу, або через те, що вони працювали в діджитал-креативі для Instagram-бізнесів.

Шляхи обходу та їхня ефективність

Існують інструменти, які дозволять обійти блокування онлайн-сервісу в окремій країні – мова йде про віртуальні приватні мережі – VPN. І росіяни з перших днів блокування Facebook стали завантажувати VPN-додатки на свої пристрої. До прикладу, з першого дня війни кількість користувачів VPN-сервіса Psiphon в Росії виросла в 15 разів. За даними рейтиyгу Top10VPN росіяни протягом тижня, з 4 по 15 березня, стали вдвічі активніше шукати для себе VPN-провайдерів. Тільки 5 березня, наступного дня після заборони Facebook, число запитів із згадуванням VPN склало більше 260 тис.

Хоча VPN допоможуть обійти блокування та користуватися забороненими соцмережами, повноцінне використання цих сервісів неможливе. Адже ідея VPN полягає у підміні IP-адреси, яка пов’язана з географічним місцем знаходження користувача. Завдяки IP-адресі та ряду інших даних власники акаунтів можуть розуміти, звідки до них приходить аудиторія, які у неї інтереси та, відповідно, продавати їй рекламу.

Використання VPN зламає цю схему. Може, наприклад, виявитись, що у російськомовного блогера основна частка аудиторії приходить з Франції чи Румунії, хоча фактично це будуть росіяни, які використали VPN та підмінили свій IP на іноземний. Навряд чи рекламодавці схочуть просувати свої товари серед настільки невизначеної аудиторії.

Читайте також: Бажати смерті Путіну – дозволяється!

Чи повернеться Meta на російський ринок

Відповідь на це запитання залишається відкритою. Навряд чи компанія вибачиться за свої рішення стосовно мови ненависті, навіть після того, як вона звузила свої дозволи щодо контенту.   

Швидше за все, якщо Росія все-таки вирішить заблокувати Facebook надовго, у компанії не буде великого ділового стимулу повертатися в країну. Meta уже закрила всю рекламу російських компаній і всю рекламу, націлену на російських користувачів. Частка у 1,5% доходу від російського ринку – це те, що компанія може втратити практично непомітно для себе.

Марк Цукерберг завжди говорив, що мета його компанії — об’єднати всіх людей у всьому світі. Ця місія виявилася набагато складнішою, ніж очікувала компанія. Особливо в тоталітарних країнах.