Колектив митців та діячів культури різних країн світу висловився за виключення Росії з Міжнародної ради музеїв. «Росія привласнює мистецьку спадщину України, русифікуючи її, щойно така можливість з’являється», – йдеться у відкритому листі, що оприлюднив сьогодні французький часопис Le Monde та інші медіа. Підписанти наголошують, що російська версія історії «заохочує систематичне знищення української кількасот літньої ідентичності». Документ наводить перелік ЮНЕСКО від 16 квітня цього року, згідно з яким, від початку повномасштабної російської навали, «зруйновані або пошкоджені 494 об’єкти, включно з 149 релігійними спорудами, 257 історичними будівлями, 33 пам’ятниками (зокрема й присвяченими Голокосту), 18 бібліотеками, 34 музеями та 2 археологічними заповідниками».
З-поміж тих, хто підписав цей лист — історик та мистецтвознавець Костянтин Акінша, адвокат Міжнародного кримінального суду Емманюель Бауд, засновник Jam Factory Art Center у Львові Гарольд Біндер, засновниця Бієнале в Марракеші Ванесса Брансон, антрополог Веронік Наум-Грапп, журналістка та письменниця Анні Добантон та ще кілька десятків діячів культури. «Російське прагнення знищити самобутність української ідентичності проявляється як у руйнуванні чи розграбуванні пам’яток та творів мистецтва, так і у проведенні ревізіоністських виставок, – наголошує відкритий лист. – Політика зміни культурної ідентичності запроваджується з моменту окупації Криму в лютому 2014 року. З кримських музеїв до російських вивезено тисячі кримських творів мистецтва».
Лист наводить приклад виставки художника-мариніста Івана Айвазовського, що відбулася в Третьяковській галереї в 2016 році: із 120 виставлених робіт 38 походять з кримських колекцій. «Однак, незважаючи на протести Міністерства культури України, великі європейські музеї продовжували співпрацювати з Третьяковською галереєю аж до початку великомасштабного вторгнення у 2022 році, – зазначають автори листа. – Аналогічно, археологічний пам’ятник Херсонес, який входить до списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, був ретельно розібраний, розграбований і перебудований, щоб у липні 2024 року створити на його місці новий музейний комплекс на славу «Новоросії [Нової Росії]», що виправдовує претензії Росії на «повернення» східних і південних регіонів України».
За підрахунками авторів листа, з окупованих українських територій вивезено сотні тисяч мистецьких виробів. «У Херсоні куратори, пов’язані з прокремлівськими історичними товариствами, під керівництвом офіцерів Федеральної служби безпеки (ФСБ), російської внутрішньої розвідки, допомагали росіянам грабувати Музей Олексія Шовкуненка та Музей місцевої історії. Було викрадено понад 13 000 творів мистецтва. У Маріуполі російські військові вилучили найважливіші твори Архіпа Куїнджі (1841-2010) та Івана Айвазовського. Щодо колекції «золота скіфів», що зберігалася в місцевому історичному музеї Мелітополя, то вона просто зникла», – йдеться в листі.
Відкритий лист розповідає, що під егідою Російського історичного товариства співробітники музеїв так званої Новоросії проходять навчання (як у Ростові-на-Дону в жовтні 2024 року), з метою «перекаталогізувати» українські колекції в російській музейній системі та узгодити свою культурну програму з історичним ревізіонізмом Кремля. На сьогодні колекції
77 українських музеїв окупованих територій вже включені до державного каталогу музейного фонду РФ. Проте, ці дії, хоч і «узаконені» ситуативними російськими указами, становлять порушення міжнародного права, зокрема – Гаазької конвенції 1954 року про захист культурних цінностей на випадок збройного конфлікту, яку свого часу підписала Росія. «Таким чином, Росія сама задокументувала свої злочини», – вважають підписанти.
Навіть якщо застосування міжнародного права колись дозволить засудити ці злочини та повернути вкрадене майно, судові процеси можуть тривати десятиліттями. «Тим часом російські торговці антикваріатом вже відновлюють зв’язки з колекціонерами на великих міжнародних ярмарках, зокрема в Маастрихті [Нідерланди]», – констатує відкритий лист. Його автори закликають до конкретних рішень: виключити Росію, а також співробітників російських музеїв, причетних до розкрадання українських колекцій на окупованих територіях, з Міжнародної ради музеїв (ICOM). Ці санкції вже пропонували декілька національних делегацій, але поки цей заклик не знайшов відгуку.