Нещодавно зʼявилася публікація британського видання Financial Times, в якій, із посиланням на представників спецслужб країн Європи, звучить застереження про те, що Росія намагатиметься посилити свої позиції в країнах Європи через дезінформацію, хакерські атаки та акти саботажу. Водночас, упродовж останніх тижнів, як представники НАТО, так і країн, що постраждали від цих атак, висловлювалися про вже наявне «посилення» диверсій та гібридних операцій.
«Члени НАТО глибоко стурбовані нещодавніми зловмисними діями на території країн Альянсу, зокрема тими, що призвели до розслідування і висунення звинувачень багатьом особам у зв’язку з ворожою державною діяльністю, яка зачіпає Чехію, Естонію, Німеччину, Латвію, Литву, Польщу і Велику Британію», — йдеться в заяві опублікованій на сайті Альянсу 2 травня. Там також зазначено, що ці інциденти є частиною кампанії із «посилення діяльності Росії» на території країн Північноатлантичного альянсу.
В опублікованій на сайті Financial Times статті також згадано частину злочинних дій, вчинених або російськими агентами, або ж завербованими Росією особами на території країн Європи.
Так, наприкінці травня німецька поліція затримала у Баварії двох чоловіків із подвійним німецько-російським громадянством за підозрою у шпигунстві на користь Росії. За даними німецької прокуратури, один із підозрюваних «обговорював зі своїм російським контактом потенційні диверсійні операції в Німеччині, намагаючись підірвати її підтримку України». Як пише BBC, йшлося про «підготовку вибухів і підпалів, особливо на об’єктах військової та промислової інфраструктури». Медіа припускає, що шпигували за американською базою у Ґрафенвері (Баварія). Минулого року США відправили танки «Абрамс» на цю базу, аби українські солдати могли на них тренуватися.
Тим часом у Швеції служби безпеки розслідують низку нещодавніх залізничних аварій, які, як вони підозрюють, також можуть бути актами саботажу. Йдеться про економічно дуже важливу залізничну лінію між залізорудними шахтами Кіруни, Швеція, і портом розвантаження Нарвік в Норвегії, якою керує шведська державна гірничодобувна компанія LKAB.
Також країни Балтії припускають, що Росія стоїть за блокуванням GPS-сигналів у регіоні, які у свою чергу впливають на рух цивільної авіації. Як пише Politico.eu, Естонія звинувачує Росію в глушінні сигналу GPS, але водночас Фінське агентство транспорту та комунікацій не погоджується з урядом сусідньої країни у визначенні «втручання як гібридної атаки». Глушіння GPS-сигналів над Балтійським морем «найімовірніше» є побічним ефектом діяльності Росії по боротьбі з безпілотниками, — вважає Traficom, Фінське агентство транспорту і зв’язку.
У Великій Британії у свою чергу розслідують підпал складів української логістичної компанії Meest. «Двоє чоловіків були звинувачені за новим Законом про національну безпеку за допомогу російським спецслужбам, причому одного з них звинувачують у тому, що він також нібито був оперативником “Групи Вагнера”», — писала про це британська газета The Times наприкінці квітня. Водночас, 5 травня, видання повідомило про те, що мішенню зловмисників раніше був також офіс компанії в Іспанії.
Про те, що Росія збирається посилювати свою діяльність у країнах Європи вже тривалий час попереджають не лише спецслужби, але й дослідники. Так, цій темі був присвячений нещодавній звіт Королівського Об’єднаного інституту оборонних досліджень (The Royal United Services Institute for Defence and Security Studies, RUSI). Тиждень публікував короткий переказ документа раніше.