Росія активно використовує технології дезорієнтації системи супутникової навігації GPS в окупованому Криму та в Чорному морі. Про це йдеться у новому звіті американської неурядової організації C4ADS, повідомляє Голос Америки.
"Технології з дезорієнтації системи супутникової навігації GPS/GNSS були використані близько 10 000 разів російським устаткуванням електронної війни, загалом, починаючи з лютого 2016 року", – йдеться у звіті.
Приводом для дослідження послужила добре задокументована інформація про дезорієнтацію GPS, що надійшла від капітана торгового судна у Чорному морі, розповів Дейна Говард, президент Фундації захисту навігації.
"Я служив у регуляторі морської навігації США і роками чув різні повідомлення про дивні речі, що відбувались у російських водах з GPS. Однак, у нас не було надійних даних до 2017 року, коли капітан торгового судна в Чорному морі надіслав нам докази – фото екрана свого комп'ютера і радара, де його GPS вказував, що він – не в морі, а за сорок кілометрів у місцевому аеропорту", – вказує Говард.
"Коли ми почали розслідувати, ми виявили, що це трапилось із близько 20 іншими кораблями та багатьма іншими в Чорному морі. Тому, саме 2017 рік, став першим, коли ми змогли чітко сказати, що щось відбувається", – зазначив він.
"Загалом, ми побачили, що введення в оману росіянами навігаторів є набагато масштабнішим і почалось більш давно і пов'язане з більшою кількістю інцидентів, ніж було відомо громадськості раніше", – сказав дослідник C4ADS Томас Івінг, коментуючи результати дослідження.
Загалом, дослідження виявило понад 9 тисяч інцидентів, коли кораблі, які проходили в або поблизу вод Росії, бачили своє місцерозташування в аеропорту поблизу регіону, де вони перебували. Випадки дезорієнтації GPS траплялось в Чорному морі, а також в Тихому Океані біля Владивостока та Мурманська на півночі Росії біля Санкт-Петербурга, а також в Москві.
Увагу дослідників привернули порушення систем навігації в різних місцях.
Щоб довести втручання Росії до роботи навігаційних систем, дослідники в партнерстві з Техаським університетом, провели науковий експеримент на Міжнародній космічній станції.
"Дезорієнтація може становити небезпеку і були експерименти, які показували, що можна дуже трохи змінити курс корабля, або машини і, спрямувати їх туди, куди є бажання, наприклад, до територіальних вод іншої країни, щоб створити міжнародний інцидент, або, можливо, захопити вантаж, чи людей, які є на борту", – говорить аналітик.
Спотворюючи сигнали GPS Росія однозначно порушує міжнародні норми, переконаний Говард, зокрема, правила Міжнародного союзу зв'язку, де йдеться, що країни-члени не будуть надсилати невірні сигнали навмисно.
"Очевидно, тут йдеться про навмисне надсилання невірного сигналу", – говорить Говард.
Дослідження C4ADS показало, що дезорієнтація GNSS за період, який охопило дослідження, відбувались практично виключно в регіонах, де були секретні об'єкти, або певні засекречені приватні резиденції, які могли бути пов'язані з дуже важливими особами в уряді Росії, або де були присутні дуже важливі особи російського уряду.
Як зазначається, інші країни, також дезорієнтують системи навігації навколо стратегічних об'єктів, однак, у поведінці Росії є дві важливі відмінності: вона не попереджає про діяльність з дезорієнтації GPS, дезорієнтація зачіпає набагато ширше коло осіб поза стратегічним об'єктом.
Нагадаємо, Російська Федерація використовує технології з дезорієнтації системи супутникової навігації GPS, зокрема в окупованому Криму, що становить значну загрозу для GPS-систем цивільних авіаліній.