Попри те що парламент заклав основи соціальних реформ у 2017-му, треба розуміти, що це лише старт перетворень. Відбувається поступовий перехід на трирівневу систему пенсійного забезпечення, коли паралельно існуватимуть нині діючі солідарний, накопичувальний і, третій рівень, недержавне пенсійне страхування. Парламент наразі навів лад лише в солідарній системі: осучаснив пенсії, передовсім тим, хто вийшов на пенсію протягом останніх 10 років. У майбутньому процес осучаснення відбуватиметься регулярно на базі чинного законодавства. Посилено роль страхового стажу в розрахунках, а це означає, що значення легального працевлаштування в Україні зростає і рівень пенсійного забезпечення безпосередньо залежатиме від страхового стажу, а також від розміру заробітної плати.
Читайте також: З 1 січня зросла мінімальна заробітна плата
Легалізація зарплат, на мою думку, є головним викликом для влади на 2018 рік. Треба пояснити людям усі переваги білих зарплат. Завдяки грамотній інформаційній політиці влади в цьому питанні ми можемо залучити додатково до пенсійного страхування від 4 млн до 8 млн людей. Нині ми маємо 12 млн тих, хто сплачує внески до пенсійного фонду, і 12,5 млн пенсіонерів. Це незадовільна ситуація, реформа покликана збільшити кількість платників щонайменше до 17 млн — ось програма-мінімум на найближчі 30 років. Повноцінна реформа відбудеться тоді, коли і бізнес, і влада зроблять відповідні кроки для легалізації зайнятості. Це питання не лише пенсійного забезпечення, а й ринку праці загалом: через детінізацію ми можемо досягти перетікання робочої сили в Україну, тобто конкурувати із закордонними працедавцями за кваліфікованих працівників.
З 1 січня 2019-го почне працювати накопичувальний рівень пенсійного забезпечення. Це дуже важливий сигнал економіці та громадянам. Дискусії про нього тривають уже 15 років, але через недалекоглядність політиків попередніх поколінь відповідний крок так і не зробили. Як наслідок — десятки тисяч українців втратили шанс на отримання гідної пенсії. Тепер, коли політичне рішення ухвалено, дороги назад не буде. У Верховній Раді достатня кількість депутатів, налаштованих на реформи, отже, є всі передумови, що з 2019-го українці отримають додаткове пенсійне страхування. Водночас економіка одержить довгі кошти з тривалістю використання 20–25 років, що вкрай необхідно для сталого розвитку країни. Тому, на мою думку, 2018-й буде присвячений законодавчому оформленню та допрацюванню накопичувальної системи.
Читайте також: Держстат назвав найбільш високооплачувані професії
Третій рівень пенсійного страхування пенсійної системи вже працює. Є десятки доволі успішних недержавних пенсійних фондів. Але на повну потужність система не діє, бо в багатьох людей ще немає усвідомлення того, що це перспективно. Явище стане масовішим, коли почне діяти накопичувальна система. Я думаю, що вже 2018 року чимала кількість людей і підприємств почне вкладати кошти в недержавне пенсійне страхування.
Павло Розенко, віце-прем’єр-міністр