Йос Стеллінг – один із найзнаніших в Україні режисерів некомерційного кіно, хоча у світі він є кінематографічним маргіналом якраз через те, що знімає виключно авторські фільми для вузького кола поціновувачів. Щоправда, його фільм «Душка» номінувався на «Оскара» від Нідерландів, але це нічого не означає: Стеллінг займається мистецтвом, і все, що з ним не пов’язане, йому байдуже. Популярність в Україні європейському режисерові принесли не так його чудові фільми «Летючий голландець» та «Стрілочник», як фанати, що мали стосунок до кінофестивалів і таким чином могли демонструвати фільми Стеллінга доволі широкій аудиторії. Він кілька разів приїздив до України, був головою журі на київському кінофестивалі «Молодість», тут не раз демонструвалися (повні) ретроспективи його кіно, тут він знімав свою стрічку «Душка» з Серґєєм Маковєцкім у головній ролі. Тепер він приїздить на перший Одеський кінофестиваль, журі якого очолив.
У. Т.: Ви знову приїжджаєте в Україну, цього разу в Одесу. Що вас сюди так тягне – друзі, на прохання яких ви зголосилися приїхати, чи, може, окрім Сильвії Хекс, яка вже нібито затверджена на роль у вашому новому фільмі, хочете підібрати інших, наших акторів?
– Здебільшого те, що мене запросив хороший друг. А також те, що, враховуючи кінематографічну історію Одеси, це місто – надзвичайно цікава локація для режисера. А для мене це ще й можливість трохи відпочити. Щодо підбору акторів… я ще остаточно не визначився.
У. Т.: Про акторів я запитую не випадково, адже попередній фільм «Душка» ви знімали з українськими акторами, в Україні та з українським продюсуванням. Отже, три роки минуло з часу виходу фільму в прокат. Які результати прокату стрічки? Три роки можна було прожити на потенційний прибуток із «Душки»?
– Я задоволений прокатом «Душки». На щастя, мої фільми зазвичай мають довге життя. Прибуток? Відверто кажучи, мені ніколи не подобалося говорити про гроші. Я думаю, це банальне запитання.
У. Т.: Так, запитання банальне, але все до нього повертається. Рік після виходу «Душки» багато хто з фанатів Стеллінга і Маковєцкого шукали фільм на DVD, поки його не випустили пірати. Чому «Душку» не купили українські та російські дистриб’ютори? Чи можна це розцінювати як провал з огляду на те, що майже всі ваші фільми, принаймні в Росії, видані? Росіяни не сприйняли вашого бачення «загадкової російської душі»?
– Я знаю, що «Душку» невдовзі буде випущено на DVD. Для цього знадобився час, бо були певні труднощі, які від мене не залежали. Дехто з росіян мав проблеми з моїм так званим сприйняттям пересічного росіянина. Але, на щастя, в Росії є чимало людей із нормальним почуттям гумору. А кінець фільму, з бажанням і пошуком Душки (прізвисько головного героя фільму. – Ред.), звичайно, має багато сенсу. Це спосіб демонстрації любові та прихильності.
У. Т.: Три роки ви не знімали кіно. То що ж робив Йос Стеллінг у цей час? Бавився зі своїми чотирма дітьми? Пив каву в своїй кав’ярні? Дивився кіно у своїх кінотеатрах?
– Сьогодні вранці я прочитав у газеті, що кава, хоч як це дивно, корисна для серця. Це для мене хороша новина! За винятком деяких короткометражних фільмів і моїх кінотеатрів, переважно я зайнятий своїм новим фільмом «Дівчина і смерть». Стрічку можна назвати будівництвом, і сама зйомка фактично становить лише 10% роботи.
У. Т.: Ви вже шукали для нього натуру? І, взагалі, що це буде за проект? Назва така сама, як і друга частина концерту для струнного квартету Шуберта…
– Мій новий фільм не має нічого спільного з Шубертом («Смерть і Дівчина»). Це буде вічна драма кохання, що розвивається навколо найбільших протиріч, які я знаю: дівчини і смерті. Дія переважно відбувається наприкінці XIX століття, і Антон Чехов є одним з основних її натхненників.
У. Т.: Ви знову знімаєте про двох китів філософії Фройда – ерос і танатос… Але цікаво, які зміни за роки режисерської діяльності сталися у вашій філософії, що так збігається з фройдизмом? Чи можете додати третій компонент – світ все ж таки на трьох китах тримається?
– Це стосується не так двох складових, як магнітного поля між ними. Як, по суті, і все в житті (що також є галуззю мистецтва): величезна прірва невизначеності лежить між життям і смертю, чоловіком і жінкою, сьогоднішнім і минулим, днем і ніччю. На мій погляд, це можна назвати третьою складовою, і вона універсальна.
У. Т.: Повернімося до України – чи є з погляду голландського режисера Україна привабливою для зйомок? Останнім часом тут вирішили знімати і Жан-Клод Ван Дамм, і Каспер Ван Дін.
– Коли ми знімали в Україні, на жаль, мали фінансові проблеми, але працювали з дуже професійними і вмотивованими людьми. На мою думку, єдиною і необхідною перспективою для роботи тут є чітка й надійна угода про спільне виробництво між Україною та іншими країнами. Але зараз ми не говоритимемо про гроші.
У. Т.: Вибачте, але це наболіле питання для українського кінематографа. Ви – режисер незалежний, який знімає за маленькі бюджети. Це єдиний спосіб знімати зараз і в Україні. Як знайти ці кляті гроші, про які ніхто не хоче говорити, – пропонувати сценарій по телеканалах і телекомпаніях чи ходити по банках, як це роблять у Польщі? Що ви порадите?
– Якщо ви маєте хорошого ко-продюсера, він знайде свій шлях у власній країні. Наші контакти в Україні були здебільшого налагоджені через московську студію TVINDIE. Вона надає весь комплекс послуг. Але, можливо, варто сказати, що гроші, вкладені у фільм, не мають покидати країну – їх можна буде інвестувати у власну кіноіндустрію. Особливо у випадку спільного виробництва. З огляду на гроші й спільні виробництва протягом останніх років Україна здобула собі не такий вже й надійний імідж на Заході. І я дуже шкодую про це, бо вона багата на фантастичних людей і місця.
У. Т.: Знаю, ви збираєтеся приїхати до Одеси зі своїм старшим сином. Що хочете йому показати – нашу землю чи наших жінок?
– Я намагаюся розповісти йому про багату історію кіно в Одесі, але наразі його, здається, більше цікавлять жінки. Виховувати дітей зовсім непросто![1991]
Йос Стеллінг
Нідерландський режисер, сценарист, продюсер. Народився 16 липня 1945 року в місті Утрехт. Вважається одним із засновників сучасного голландського кінематографа. Його дебютна стрічка «Марикен із Ньюмейхен» одразу привернула увагу кінокритиків завдяки своєрідному авторському стилю. У 1970-х зняв фільм «Рембрандт, створено в 1669 році», який називають знаковим для фільмографії режисера. У 1980-х побачили світ найвідоміші картини Стеллінга – «Симулянти», «Ілюзіоніст», «Стрілочник». Останню стрічку разом із «Летючим голандцем» (1995) світова критика віднесла до сотні найкращих фільмів століття.