Позбавлені кредиту

ut.net.ua
13 Березня 2009, 00:00

 

У 2008-му близько 60% автівок купували в кредит, цього року ринок авто­­мобільного кредитування згор­­нувся. Кількість машин, придбаних на позичені кошти, в лютому 2009-го зменшилася до 5–8%.
 
Кредитним голодом на автомобільному ринку можуть скористатися лізингові компанії, що декларують готовність переорієнтувати­­ся на надання послуг фізичним особам.
 
«Вже за перші місяці 2009 року частка заяв на оформлення авто у лізинг від фізичних осіб порівняно з аналогічним періодом 2008-го зрос­­ла вчетверо», – констатує Люд­­­мила Золотарьова, генеральний директор компанії «VAB Лізинг». «Якщо торік частка фізосіб поміж клієнтів лізингодавців не перевищувала 5%, то у 2009-му цей показник становитиме 40–60%», – прогнозує Роман Іваненко, генеральний директор компанії «Євролізинг», зазначаючи, що в Західній Європі купівлю близько 80% кредитних автомобілів фінансують лізингові компанії, банки – лише 20%.
 
Чужі гроші
 
Утім впевненість лізингодавців у власних силах видається не зовсім адекватною з огляду на структуру фінансування лізингових операцій протягом минулого року. Зокрема, згідно з дослідженням ринку лізингу за 2008-й, проведеним Українським об’єднанням лізингодавців і Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг, банки покривали 47,1% потреб лізингових компаній у фінансах (2007 року цей показник становив 29,11%). Власним коштом лізингодавці профінансували лише 21,75% операцій (у 2007-му – 10,73%), а коштом лі­зинго­­отримувачів – юри­дичних осіб – 7,3% (відповідно 49,23%).
 
Наведена статистика свідчить про те, що лізингодавцям навряд чи вдасться розгорнути активну діяльність в умовах кризи ліквідності й зниження платоспроможного попиту з боку юридичних та фізичних осіб. Керівник відділу продажу компанії «Порше Лізинг Україна» В’ячеслав Карпусь пов’язує майбутнє лізингу в Україні зі структурами, які ще мають змогу отримувати позики в іноземних банках. «Компанії, що були тісно пов’язані з вітчизняними кредиторами, потерпають від кризи ліквідності й припинили (або припинять) на­давати послуги лізингу», – вважає  експерт. Виграють також лізингові компанії – «доньки» автовиробників. 
 
Аналітик компанії «Простобанк Консалтинг» Олександр Сєдих має сумніви щодо розквіту лізингу. На його думку, «дорожчі порівняно з кредитними лізингові програми навряд чи приваблять покупців у економічно складні часи». Тим більше, що лізингодавці прогнозують у 2009 році зростання відсоткових ставок за програмами на 2–3%, скорочення терміну їхньої дії до трьох років та підвищення авансових платежів на 10–15%.
 
Споживчий ракурс
 
Для подання заявки на отримання автівки у лізинг потрібно зібрати мінімальний набір документів: паспорт, довідки про присвоєння ідентифікаційного коду та про доходи. Лізингодавці обіцяють заощадити час клієнта, пропонуючи значно менший, ніж у випадку кредитування, термін розгляду заявки – від кількох годин до кількох днів. Натомість комерційні банки можуть приймати рішення про надання кредиту протягом кількох місяців. Щоправда, таку перевагу лізингові схеми можуть втратити найближчим часом. Юлія Птіцина, мар­ке­тинг-менеджер корпорації «АІС», стверджує, що «під час кризи вимоги до фінансового становища та кредитних історій клієнтів стануть жорсткішими».
 
У лізинг можна придбати вживаний автомобіль. А перший платіж за лізинговими програмами невисокий – 15–25% порівняно з внеском 30–60%, який зараз вимагають банки.
 
Чи не головна перевага лізингової схеми – можливість перекласти на лізингодавця клопоти, пов’язані з реєстрацією, техоглядом та страхуванням авто. Хоча за це доведеться сплатити – відповідні витрати лізингодавець включає до тіла «кредиту». Водночас, як у випадку з кредитуванням, клієнт платить за страхування, реєстрацію та техогляд власним коштом, але одноразово. Середньоринкова лізингова ставка на 3–4% нижча за кредитну, але з урахуванням реєстраційних платежів авто в лізинг обійдеться на 2,9–4,8% дорожче, ніж у кредит. Окрім того, лізингоотримувач фактично за довіреністю керуватиме автівкою, адже право власності на неї належатиме лізингодавцю, доки клієнт не здійснить останнього платежу за договором. Саме цей факт породжує упереджене ставлення до послуги і значно знижує її популярність.

[1229]

 
ТОЧКА ЗОРУ
Юлія Птіцина
маркетинг-менеджер корпорації «АІС»

Чимало компаній – потенційних лізингоотримувачів заморозили свою діяльність, тому попит на лізинг трохи знизився. Натомість він зріс завдяки фізичним особам. Можна прогнозувати, що у 2009 році в Україні спостерігатиметься зниження темпів розвитку лізингу, приріст обсягів кредитування не перевищить 10%. Частка легкового автотранспорту в портфелях лізингових компаній становитиме щонайменше 50%, тобто можна припустити, що частка фізичних осіб поміж клієнтів значно зросте. Але вимоги до таких лізингоотримувачів щодо їхньої кредитної історії та матеріального становища радше ставатимуть жорсткішими.