Потреба любити

ut.net.ua
22 Травня 2009, 00:00

 

Корабель кар’єри Марґеріт Дюрас протягом 50 років успішного плавання змінював курс не раз. Починала письменниця з наслідування стилю Ернеста Гемінґвея. Звільнившись від цього захоплення, вона стала разом із Аленом Роб-Грійє однією із засновниць «нового роману», а завдяки сценарію до фільму Алена Рене «Хіросима, любов моя» критика називала її ім’я поруч із митцями, які стояли біля витоків кіно французької «нової хвилі». Писала романи, п’єси, повісті, згодом почала сама знімати стрічки й виконала кілька ролей. Та попри активність, справжню світову славу Дюрас принесли не експериментальні опуси чи кіновправи, а створена нею вже на схилі віку автобіографічна повість «Коханець». 
 
Авторка розповіла просту до щему історію стосунків білої дівчини-підлітка й заможного китайця, доповнивши любовну лінію розкішшю в’єт­нам­ських декорацій. Багатство й бідність, гордість і безчестя, расові та соціаль­­ні проблеми, останні дні імперії (на той час В’єтнам – французька колонія) – тут будь-яко­­му літераторові доволі матеріалу, щоб роз­­горнути епіч­­­­­не полотно. Дю­­рас обирає при­­н­­ципово інший тип оповіді: глибоко пси­­хологічної, ін­­тимно-спо­­ві­даль­­ної, оповитої серпанком недо­мов­ленос­­ті. Якщо читач матиме потребу, він зробить висновки самостійно. Всю ува­­гу письменниця сфокусувала на почуттях того, хто наважився кохати, і тої, яка йому це дозволила. Брак казкового фіналу «жи­­ли вони довго і щасливо» надає тек­­сту (до речі, вперше перекладеному українською) вишуканого й гіркуватого аромату. Напевне, такий присмак має сама неможливість кохання.