Чатботи – це не лише про оптимізацію обслуговування клієнтів технологічно розвинутими компаніями. Досить багато людей з тих чи інших причин не задовольняються звичайним людським спілкуванням і хочуть просто поговорити з віртуальні співрозмовниками.
Водночас більшість чатботів, з якими ми маємо справу у реальному житті, не спілкуються з нами безпосередньо, а лише пропонують обрати репліку із запропонованих варіантів. Відповідають такі боти так само – чітко прописаним та запрограмованим текстом. Це мало нагадує звичайне людське спілкування, але вчені активно працюють над тим, аби вже в найближчому майбутньому, чатботи могли спілкуватися з людьми так само вільно, як і інші люди.
Технології штучного інтелекту дозволяють чатботам вже сьогодні відійти від запрограмованих реплік і імітувати звичайну людську розмову. Таким чином вже досить давно спілкуються Siri, голосовий асистент Google та інші прогресивні чатботи. На жаль, такі системи все ще працюють не надто добре й іноді більше дратують співрозмовників, аніж допомагають.
Читайте також: Емоції і алгоритми
По-перше, чатботи часто не розуміють почутого або написаного. Звідси, репліки на кшталт «Я не впевнена, що я вас розумію», які користувачі надто часто чують навіть від найпросунутіших голосових асистентів.
По-друге, чатботи все ще не можуть опанувати людські емоції. Тому на вашу репліку «Я збираюсь на похорон улюбленої тітки» ви можете почути «Класно! Бажаю гарно провести час».
До того ж деякі чатботи намагаються приховати свої недоліки за загальними фразами. Якщо Ви скажете такому чатботу «Я люблю шпіонські фільми», він відповість щось на кшталт «Це чудово. Розкажи про це більше». Загалом, така відповідь є допустимою, але спілкування було б більш цікавим і більш подібним до людського, якби чатбот відповів щось на кшталт «Класно. Мені подобаються фільми “Місія неможлива”. А які твої улюблені шпіонські фільми?»
Всі ці недоліки заважають вільному та цікавому спілкуванню з віртуальними співрозмовниками. І ось, минулого місяця Google оголосив, що створив чатбот Meena, який може вільно спілкуватися на будь-які теми. Його репліки не є загальними, як у більшості ботів, а подекуди навіть виходять жартівливими. Що ж відрізняє Meena від інших чатботів та голосових асистентів?
Власне, Meena – це діалогова система, побудована на основі нейромережі з 2.6 млрд параметрів (це дуже багато!). За інформацією Google, найкращу версію Meena навчали протягом 30 днів на базі даних, що містить біля 40 млрд слів. Це не випадкові слова. Google звернувся до відкритих даних з соціальних мереж і зібрав звідти діалоги загальним обсягом 40 мільярдів слів. Надаючи по 7 реплік з кожного діалогу, мережу навчили вести розмову так, аби вона виглядала максимально природньою, тобто максимально наближеною до реальних розмов, зібраних з соціальних мереж.
Читайте також: Планшети у навчальному процесі: «за» та «проти»
Експерименти демонструють, що новий чатбот дійсно спілкується більш вільно та різноманітно у порівнянні з існуючими альтернативами. При цьому варто зауважити, що це все ще «лабораторна розробка». Вбудувати таку систему у реальний продукт займе дуже багато часу, навіть у такої компанії як Google. До речі, навіть якщо Google вирішить викласти код для побудови цього чатботу у відкритий доступ, лише одиниці компаній у світі матимуть достатньо потужностей, аби натренувати таку величезну нейронну мережу як Meena. Отже, найближчим часом у користувачів, на жаль, не буде можливості поспілкуватися з цим «людиноподібним» чатботом.
Однак, навіть коли Meena або інші схожі чатботи такого ж рівня увійдуть у нашу реальність, постає питання у тому, як їх можна використовувати. Meena не навчить вас нічому новому, не допоможе забронювати квиток або знайти точну інформацію про певну історичну подію. Так само, цей чатбот не створений для того, аби надавати психологічну підтримку у складних життєвих ситуаціях. Meena зможе просто спілкуватися з користувачами на різні теми, як-от кіно, книжки, подорожі, школа, робота тощо. Але чи не надто багато часу ми й так проводимо в соцмережах, спілкуючись на різні абстрактні теми?
Читайте також: Автономна зброя. Нове слово у війні
Насправді, розмовні чатботи на кшталт Meena можуть виконувати важливу соціальну роль. Так, закордоном чатботи вже використовуються для розваги людей похилого віку, що відчувають себе одинокими. Дослідження показують, що відчуття самотності пов’язано з більшим рівнем смертності та швидшим розвитком деменції. Більше того, чатботи, які використовують різноманітні специфічні репліки та здатні спілкуватися на різні глибокі теми, розважають людей більш тривалий час і відповідно, більше сприяють зменшенню відчуття самотності.
Однак, не лише людям похилого віку може бракувати людського спілкування. Це можуть бути як підлітки, так і люди будь-якого іншого віку, які з тих чи інших причин не мають можливостей для активного спілкування з рідними та друзями. Крім того, багатьом людям може бути просто комфортніше спілкуватися з ботом, аніж з живою людиною.
Отож, схоже, що чатботи, з якими можна буде просто поговорити за життя, користуватимуться певною популярністю, але маємо надію, що людське спілкування все ще залишатиметься у пріоритеті.